Проектът за интегриран градски транспорт на Варна получи последен шанс

На живо
Заседанието на Народното събрание

Проектът за интегриран градски транспорт на Варна получи последен шанс

До момента по проекта за интегриран градски транспорт във Варна са доставени единствено 70 нови автобуса.
До момента по проекта за интегриран градски транспорт във Варна са доставени единствено 70 нови автобуса.
С анекс, издаден на 1 юни т.г., срокът за реализацията на на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" е бил удължен до 31 декември т.г. Това е и крайният допустим срок за отчитане на разходите, допустими за възстановяване по Оперативна програма "Регионално развитие". Това съобщиха от пресофиса на Европейската комисия, в отговор на въпроси зададени от "Дневник". По-късно новината беше потвърдена и от канцеларията на варненския кмет Иван Портних.
В съобщението, което разпространиха от там се уточнява, че причините за промяна в срока е забавянето по изпълнението на един от компонентите на проекта, а именно ремонтът на производствено-техническата база на общинското предприятие "Градски транспорт" ЕАД, което е партньор на Община Варна по проекта.
Обществената поръчка за това беше обявена от транспортното дружество на 27 февруари м.г., но поради неподадени оферти, бе прекратена. В края на месец юни ще бъде обявена нова обществена поръчка, уточниха от община Варна.
"Причината за това най-вероятно е финансовата рамка зададена в обществената поръчка, обясни преди време Биляна Якова. Тя е в размер на 30.4 хил. лв., с които трябва да бъде изпълнен целият договорът за инженеринг - инвестиционно проектиране във фаза "работен проект" и строителни и монтажни работи".
Според заданието за възлагане обществената поръчка тя ще включва рехабилитация на пътната настилка в базата на дружеството, ремонт на електрическата система в халетата за техническо обслужване, системи от детектори за газ и дим при пожар и др.
"Това, което можем да направим от тук нататък е да разделим обществената поръчка на две – една за проектиране и втора за изпълнение на строително – монтажните работи, каза Якова. Така в първата поръчка ще трябва да стане ясно, колко ще струва реализацията на втората?".
Според Якова допълнителни средства за провеждането на втория конкурс за възлагането на разделената обществена поръчка ще бъдат набавени от икономиите, направени при доставката на 70 автобуса по проекта.
"С удължаването на срока ще се даде възможност за изпълнение и коректно отчитане на проекта, за да няма финансови корекции", е коментирала Биляна Якова, ръководител на проекта.
Преведено от административния жаргон това означава, че заради зле организирана обществена поръчка община Варна е била изправена пред риска част от дейностите по проекта да бъдат прехвърлени за финансиране през следващия програмен период на програма "Регионално развитие". Така част от парите щяха да бъдат загубени и отпуснати в рамките на бъдещо финансиране за сметка на други проекти важни за града.
"Интегриран градски транспорт на Варна" включва десет компонента. Първите три от тях са изграждане на системи за автоматизирана продажба на билети , за даване на предимство на автобусите и тролеите на кръстовищата и за даване на информация на пътниците за разписанието на градския транспорт в реално време.
Планирано е още оборудване на център за управление на градския транспорт, строителството на 15 км. алеи и съоръжения за колоездене, както и регулиране височината на рампите за качване и слизане от автобусите с цел осигуряване на максимална достъпност за хора със затруднена подвижност.
Трасето на бързия автобусен коридор (BRT) във Варна
Трасето на бързия автобусен коридор (BRT) във Варна
Най-обемистите и трудно осъществими части от проекта са изграждането на т.нар BRT коридор (скоростно автобусно трасе), ремонта на три крайни спирки (обръщачи) и подобряването на условията в базата на дружеството "Градски транспорт" – Варна.
Договорът за изграждане на система за интегриран градски транспорт във Варна е на стойност 110 млн. лв. Той беше подписан през 2012г., от администрацията на бившия кмет на града Кирил Йорданов но реалната работа по него започна едва в средата на 2013г. След оставката му. Причината за това беше забавена процедура по избор на изпълнител за изработка на тръжната документация.
Текстът на статията е коригиран на 12 юни.