“МТГ Делфин” ще прави корабостроителница

Варненската фирма “МТГ Делфин” ще изгради корабостроителен завод, съобщи директорът Калояна Димитрова. Мощностите ще бъдат разположени върху терен от 47 дка. Това е т.нар. район 2 в изградения от дружеството през 1998 г. кораборемонтен завод на брега на Варненското езеро. В момента компанията разкроява метални листи за строителството на два научноизследователски кораба. Те са 50-метрови и са поръчани от латвийска фирма, чието име Димитрова не пожела да уточни. Първият от корабите трябва да бъде издаден в началото на 2007 г. Вторият ще бъде завършен три месеца по-късно. В район 2 ще се изработват и сглобяват секциите от корпусите и настройките на новите кораби. От началото на седмицата там е разположен и новият плаващ док, който компанията закупи от хърватска фирма. Съоръжението е с товароподемност 8500 т и може да обслужва кораби с дедуейт до 17 хил. БРТ. Първият док на дружеството, който е най-голямото плаващо съоръжение в България, беше закупен през 1998 г. и е с товароподемност 18 хил. т. Той може да обслужва кораби с дедуейт до 42 хил. т. Средногодишно в него се ремонтират по около 40-45 кораба.
В момента от район 2 е готова кейовата стена. Тя е с дължина 170 м и ширина от 11.5 м. Стената е изградена по уникална за България технология, посочи управителят на фирмата изпълнител “Трансстрой” Иван Накев. Кеят е от естакаден тип и е първият построен у нас след 1990 г. Заради нестабилната пясъчна основа кеят е изграден върху 80 пилоти с диаметър 1.2 м, които стигат на дълбочина 28 м, и 8 постоянни котви. Подобна технология се прилага за пръв път у нас. Стойността на кея е около 2 млн. лв. Той ще увеличи значително производствения капацитет на “МТГ Делфин” и ще го превърне в основен конкурент на най-големия кораборемонтен завод - варненският КРЗ "Одесос".
По план район 2 ще бъде официално открит през август. Дотогава в него ще бъдат изградени вътрешнозаводските пътища, съпътстващата инфраструктура, битови и производствени помещения. В корабостроенето ще бъдат заети около 300 души. Сега работниците на “МТГ Делфин” наброяват 650 души. С покупката и доставката на новия док общата инвестиция в район 2 на “МТГ Делфин” ще достигне около 15 млн. лв. Част от средствата са собствени, а по-голямата част са осигурени с кредит от Банка ДСК. Според Калояна Димитрова от 1995 г. досега дружеството е вложило повече от 36 млн. лв. в изграждането на нови мощности.
На практика район 2 на “МТГ Делфин” ще бъде четвъртият корабостроителен завод у нас след тези в Русе, Бургас и “Булярд корабостроителна индустрия” (бившата Варненска корабостроителница), където единствено могат да се правят големи кораби.
До месец “МТГ Делфин” ще получи и сертификат AQAP от Министерството на отбраната. Документът позволява в дружеството да бъдат ремонтирани бойни кораби на НАТО. С аналогичен сертификат от повече от година разполага и КРЗ “Одесос”. До момента обаче във Варна не е ремонтиран кораб на алианса.