Секси. Но не унисекси

Секси. Но не унисекси

Парфюмът CK One на Calvin Klein, пуснат на пазара през 90-те години, се счита за най-успешния унисекс аромат.
Парфюмът CK One на Calvin Klein, пуснат на пазара през 90-те години, се счита за най-успешния унисекс аромат.
Ако купувате парфюм, водени единствено от носа си, без да се интересувате от стереотипния консуматор, за когото съответната фирма си мисли, че го е създала, то значи сте част от една нова и влиятелна вълна от млади хора с пари за харчене (която включва и все повече мъже) и с никакви предразсъдъци към половата принадлежност на ароматите, пише вестник New York Times.
Това са мъже, на които им е омръзнала стандартната интерпретация на парфюмерийната индустрия на мъжествеността като ударна вълна от лимон, кожа и мускус. Това са жени, които не отбягват мъжките аромати, когато си купуват парфюм. Това са потребители, които гравитират към марки, които се забъркват и рекламират без полов признак.
“Откриваме, че старите разбирания и вкусове на хората, когато става въпрос за аромати, вече на важат”, казва за изданието Луси Пердомо-Рулман, вицепрезидент на британската парфюмерийна компания Jo Malone.
За да спечелят консуматорите, за които купуването на аромат, специално създаден за техния пол, е също толкова демоде, колкото носенето на гети, фирми като Creed, Bond no.9, Hermes и Guerlain заобикалят напълно този въпрос и оставят клиентите да решат какво им подхожда и какво не.
Опаковката също е подходящо неутрална: етикетите и шишенцата приличат на атрибутите на скъпа водка.
Акцентите на тези аромати не са нито мъжествени, нито женствени, а често остри или свежи и загадъчно чувствени като смес от мандарина и индийско орехче, омекотена с ванилия или мускус.
Bleecker Street на Bond no.9 например е с конвенционално женствена нишка от виолетки, жасмин и ванилия, но допада на изтупаните мениджъри на по 20 и няколко години, които вече не искат да носят пуберски аромати като Drakkar и Obsession.
Дамите пък се отдръпват от подчертано женските аромати, които завъртат главата с цветни миризми, и все по-често избират нещо цитрусово, което не мирише на марципан.
Парфюмерите залагат на това, че дори и по-консервативните консуматори няма да бъдат отблъснати, ако ароматът носи неутрално име като Lime Basil Mandarin или Pomgranate Noir (Jo Malone), Musc Ravageur или Brigade (Editions Frederic Malle), Silver Mountain Water (Creed) и L’Eau d’Orange Verte (Hermes).
Безполовите аромати на Bond no.9 - Wall Street Little Italy, също се харесват на всички и вече заработват половината от продажбите на фирмата.
Това не е първият път, когато мъжете и жените ползват едно и също шише парфюм, отбелязва Financial Times. Нека си спомним грандиозния успех през 90-те години на унисекс аромата CK One, който беше смесица от бергамот, папая, роза, индийско орехче и мускус. Но в момента производителите много внимават да избегнат употребата на термина “унисекс” за новите си безполови миризми. В последно време няма голяма парфюмерийна марка, която да е пускала аромат под логото "унисекс", отбелязва Карен Грант, анализатор в NPD Beauty, фирма, която изследва пазара на парфюми и козметика.
Проблемът на унисекс ароматите е, че магазините не знаят къде точно да ги разположат. Много рядко се намират магазини, които да се осмелят да продават един унисекс парфюм едновременно и на дамския, и на мъжкия щанд.
Gaultier2 на Jean Paul Gaultier на пример се рекламира като “смесен” парфюм или “един аромат за мъже и жени”.
“Ако идеята на CK One беше мъжете и жените да делят един дух, то Gaultier2 ги подканва да делят чувствеността”, казва за изданието Франсис Кюрджиан, експертът, създал парфюма. Той се продава в две шишенца, залепени с магнит. Идеята е да си ги разделите с любимия човек или да си пазите едно вкъщи, а другото да оставите в офиса.
Guerlain - фирмата, която се счита, че е създала първия унисекс аромат Jicky през 1889, пусна през миналата година ограничени бройки от три марки парфюми, без да уточнява за кой пол са създадени.
Друга фирма с безполови парфюми е британската Diptyque. “Шишетата са нарочно безлични, така че клиентът да реши от кой пол са”, казва за Financial Times Лоран Делафон, управляващ директор на Diptyque UK. Култовият смокинов парфюм на фирмата Philosykos е класически пример за хитър унисекс аромат. Tam Dao е по-нов, но също е хит сред двата пола, които го предпочитат като зимния вариант на Philosykos.
Въпреки растящата им популярност малко от безполовите аромати ще се преборят с блокбастъри като Chanel No.5 и Pleasures на Estee Lauder. Повечето от тях се продават само от няколко стотици магазина, докато по-класическите марки са на рафтовете в хиляди.
Една от причините за всичката тази безполовост и размяна на ролите е фактът, че в света на скъпите аромати вече се дефинира по-непредубедено и широко дали един парфюм е женствен или мъжествен, казва Мишел Жирар от парфюмерийната компания Quest International.
Но докато за жените е прието да крадат мъжки аромати - като Habit Rouge на Guerlain, дали мъжете са също такива авантюристи? По принцип не, но както отбелязва Жирар: "Почти всички хитови мъжки аромати през последните 30 години са имали женствен аспект." Такива са Le Male на Gaultier, Aqua di Gio на Giorgio Armani и Fahrenheit на Cristian Dior. Жирар припомня, че в самото си зараждане парфюмите не са били разделени по полов признак. Това става чак през XIX в., когато се създават първите синтетични молекули, които умножават многократно възможните комбинации.
Кюрджиан, виновникът за феминизирането на мъжките парфюми, признава, че при създаването на Gaultier2 е имало малък експеримент. "Раздадохме на група жени и мъже различни марки парфюми, които трябваше да помиришат със затворени очи. Никой на можеше да познае дали един парфюм е дамски или мъжки, ако тестерът не беше надписан."
Явно, че предварителните ни представи за ароматите са вече изветрели.