Граждани възразиха срещу реклама с мафиотски сюжет, Съветът по саморегулация я защити

Човек с трупчета, вместо ходила, хвърляне на мъж във вода и бутане на човек от покрив... Рекламната кампания на "Пицети" е изградена върху мафиотски сюжет в стилистиката на филми като "Кръстникът" и основното внушение е, че ако не ядеш снакса, ще ти се случи нещо лошо. Това е злоупотреба със страх и насилие и съдържание, намекващо за смърт, което може да предизвика страх у зрителя и най-вече у децата.
С тези мотиви в Националния съвет за саморегулация (на рекламата) през юни и юли са постъпили два граждански сигнала с възражения срещу клипа на "Чипита България" за техния продукт "Пицети". В последствие от Съвета за електронни медии и Държавната агенция за закрила на детето също са получени писма, защото и те са били сезирани като отговорни институции за защитата от вредно телевизионно съдържание.
Въпросният клип вече беше посочен от Комисията за защита на конкуренцията като подвеждащ, защото изглежда сякаш продуктът е оригинален италиански, и временно е спрян от ефир до окончателното произнасяне на комисията.
Решението на етичната комисия към НСС с председател Румяна Карлова излезе в края на миналата седмица и гласи, че жалбата за недопустимо съдържание на насилие и смърт е "неоснователна по отношение на нарушение на Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България".
От комисията се аргументират с това, че пародийния стил и чувство за хумор в рекламата не би трябвало да предизвикват реален страх у никого. Освен това въпросните сцени, които напомнят мафиотски сюжет, не показват наистина наислие, а само намекват и то само на хората, които са запознати със сюжетите на филмите от този жанр. Със същите аргументи се защитава и "Чипита", която има становище като ответна страна по жалбите.
Ето още от мотивите на етичната комисия към НСС:
"Карло, който вече не може да ходи е изобразен с два крака на бетонни трупчета; Енцо е изхвърлен от двама зад борда и дали ще се каже "вече не може да плува "или "гушна букета" е все едно. Третият приятел Марио "замаян" пада от висок етаж на сграда. Етичната комисия споделя становището на ответната страна, че тези сцени, разгледани сами по себе си, не съдържат насилие, не изобразяват причиняване на явна болка и не изобразяват смърт: а) краката на Карло са показани за кратко без визуално развитие на идеята; б) "хвърлянето през борда" е от далечна перспектива и приключва със съприкосновението на падащия човек с водата (няма удавяне), което без цялостното внушение от визията на главния герой, музиката и асоциацията с филма "Кръстника", би могло да се приеме и като шега (бутане на някого в басейн, море, езеро – също е често срещана сцена в множество филми, включително детски, клипове и др.); в) "падането от сградата" не изобразява блъскане или хвърляне на човека, нито падане на човека на земята (няма смърт).
В допълнение на това и в търсене на хумористичния момент разказът на главния герой включва описание на последиците от отказа да се ядат Pizzetti в преносен смисъл чрез евфемизми, напр. "той се почувства замаян" (в сцената с Марио, който пада от сградата). Направен е и невъзможен от реална гледна точка паралел между препечените сухарчета, които са "добри", защото са направени от "истински" хляб, сирене и домати, и "проблеми със здравето" при отказ да се ядат Pizzetti, водещи до неспособност на Карло "да ходи", а на Енцо – "да плува". Връзката с настъпилите "здравословни проблеми" е не поради това, че не се употребява здравословен продукт, а резултат от "наказание", дори "отмъщение" спрямо онези, които са отказали доброволно да се хранят с Pizzetti. Тази асоциация обаче би могла да бъде направена единствено от зрители, които вече са гледали филма "Кръстника" и са запознати по принцип с мафиотските похвати на действие.
Подобни познания и способност за правилна асоциация имат само лица над определена възраст, поради което не може да се приеме, че малките деца (под тийнейджърска възраст) изобщо са в състояние да разберат смисъла на процесния рекламен клип. А доколкото в него липсват сцени на явно насилие и агресия, то той не би могъл сам по себе си и изолирано от останалия си контекст да предизвика безпокойство и смущение за детската психика. Поради тези причини, Етичната комисия намира, че независимо от времето, в което се излъчва процесния клип, то не би могъл да навреди на психиката на евентуалната детска аудитория, до която ще достигне.
Авторите на рекламния клип очевидно са направили опит да провокират чувството за хумор на зрителите, а добрата актьорска игра на главния герой в голяма степен постига именно такъв резултат. Затова разглежданата реклама не е в състояние да внуши реална или предполагаема заплаха на средностатистическия потребител, притежаващ сравнително добър опит, познания и който е в разумна степен наблюдателен и благоразумен.