Проект за мавзолея като спектакъл спечели наградата за съвременно изкуство БАЗА

Проект за мавзолея в София като спектакъл, инсцениран в сърцето на града, спечели наградата за съвременно изкуство БАЗА тази седмица. "Отмяна на края на нещата" на Александра Чаушова представя действителните архитектурни планове на взривената сграда като сценографско решение за фиктивна (написана от художничката) пиеса, чието действие се развива около вечното Тяло. Работата включва и изящни костюмографски скици на главните герои.
Тя бе избрана сред предложенията на още пет номинирани - Стела Василева, Владислав Георгиев, Кристина Иробалиева, Павел Лефтеров и Десислава Унгер. В произведенията им се забелязва едно дълго очаквано завръщане към темите на близкото минало, коментира председателят на журито Весела Ножарова на откриването на груповата им изложба в Софийска градска художествена галерия във вторник.

"Дами и господа народни представители,
Краят на нещата е нашият най-жесток враг. Неговият абстрактен характер го прави неуловим, неговата всеобхватна природа го прави неизбежен. До скоро ние мислехме, че краят на нещата е вечен.
Сега вярваме, че моментът за реакция и съпротива е настъпил. Затова правителството ще се бори решително и да смири упадъка и да ликвидира края на нещата.
Представете си вашия нов живот - без повече загуби.
Без повече раздели.
Без повече забравено знание.
Без повече заличени империи.
Една статична вселена.
Времето е наше. След няколко минути ще спрем бъдещето и ще фиксираме настоящето.
Следователно, считано от днес, ние отменяме края на нещата."
С тези думи на Официалния говорител започва едноактната пиеса, в която монолозите на действащите лица - Архитектът, Влюбеният (трудоваците, издигнали мавзолея за няколко дни), Погребалният агент (балсаматорите), Група деца, Минувачът, Портиерът и др. смесват фикция с цитати от странната технология на поддържането на тялото на Георги Димитров в центъра на София четири десетилетия.
"Вълнува ме фикционалността на историята, тъй като създаването й е нещо доста относително и истината е въпрос на доминиращата идеология," каза Александра Чаушова пред "Дневник". Тя е завършила "Графика" в Националната художествена академия и е позната и с илюстрациите си за детски книжки, но от 5 години живее в Брюксел, където по свои думи открива, че нейното рисуване има повече общо съвременното изкуство, отколкото си е мислила. Тази тя година беше номинирана за международната награда на Faber Castell за рисунка.
"Интересно ми беше да работя с архитектурни планове, защото открих, че те са много чиста проява на идеологията. Мавзолеят има много театрални качества, движението в него има собствена хореография. Би ми било интересно да работя и с плановете на НДК, но се оказа, че поради страх от терористични актове те не са достъпни. Но мавзолеят вече е експлодирал, така че..."
Наградата БАЗА включва стипендия за едномесечна творческа резиденция в Ню Йорк, последвана от самостоятелна изложба в галерията на Института за съвременно изкуство в София. Работите на всички номинирани могат да бъдат разгледани на втория етаж на Софийска градска художествена галерия.