Багажните такси в Европа или защо чужденците не знаят, че трябва да плащат за багаж в София

Много често, когато туристи пристигат в България, те не знаят, че в градския транспорт и съответно в метрото пътническият багаж се таксува отделно от пътника. Защо е така?
Оказва се, че на някои от големите европейски летища като Хийтроу (Лондон), Тегел (Берлин), Виена и Шарл де Гол (Париж), преносът на пътнически багаж в публичния транспорт, извеждащ от терминалите, не се доплаща.
Така съществуващите превози на летище "Хийтроу": Heathrow Express, лондонското метро, градските автобуси и влакови линии стандартно не таксуват багажа на пътуващите. Някои превози (RailAir и NationalRail) поставят ограничение на количеството багаж, съобразно натовареността, или според това какво сте заявили в самолетния си билет.
От друга страна, автобусната компания "EasyBus", която предлага нискотарифни превози, не се влияе от преобладаващата практика и таксува допълнително за превишен лимит на багаж (1 куфар и 1 пътническа чанта).
В други части на Европа - Берлин и Виена, влаковете и автобусите, обслужващи летищата също не изискват допълнително заплащане на багаж. Виенският City Airport Train (CAT) все пак налага задължително деклариране на количеството багаж преди качване в самия влак, но без то да се заплаща.
На летище "Шарл де Гол" в Париж не се упоменават изисквания или рестрикции за багаж. Някои автобусни компании, обаче, споменават, че липсата на такса за багаж не ги спира да откажа да превозват големи, тежки товари и такива, които може да са опасни за останалите пътници.
Влаковите служби SNCF в Париж също не таксуват пътниците за пренос на лични вещи, като дори предлагат техен служител да ви помогне с преноса на багажа през гарата, това, обаче, се заплаща.
В България, в автобусния транспорт, обслужващ летище "София", трябва да се купи допълнително билетче за всеки куфар, който се пренася.
Да, цената от 1 лев за допълнителен билет за багажа е многократно по-ниска от сумите, които се плащат за транспорта до европейските летища. За сравнение, в чужбина цените са много по високи, като достигат цени от 11 евро (City Airport Train във Виена), 26.50 £ за еднопосочен билет в HeathrowExpress (Лондон) и от 20 евро и повече за SNCF влаковете в Париж, в зависимост от продължителността и дестинацията на пътуването.
Въпреки ниската цена от около 50 евроцента, която всеки би могъл да си позволи, чуждестранните туристи обаче надали биха могли да се досетят за изискването да доплащат за багажа си, базирайки се на предишен опит в европейски страни. А се оказва, че табели и ясни указания на касите за метрото за допустимия безплатен багаж всъщност няма. И на сайта на метрополитена няма информация за екстра плащане при по-обемисти куфари.
Така дори желаещите да са изрядни, лесно могат да бъдат принудени да платят глоба от 20 лева.
Авторът е стажант репортер