Съюзът на съдиите към парламента: Изберете за инспектори необвързани и честни юристи

Ако бъдат избрани бъдещи инспектори за Инспектората на Висшия съдебен съвет /ИВСС/ без да се чуят мненията и без съдействието на гражданските организации и на професионалните организации на съдии, прокурори и следователи, пак ще бъдат наложени политически марионетки в съдебния инспекторат. Краткият срок от 17 дни за издигане на кандидати, който изтича на 5 октомври, подсилва подозренията че това може да се случи.
Опасения в този смисъл изразява Съюзът на съдиите в България /ССБ/ в писмо до председателите на парламентарните групи и всички депутати, в което критикува краткия срок. И напомня, че Инспекторатът към ВСС ще може да изпълнява ролята си ефективно, ако в него влязат необвързани юристи, ползваши се с висок авторитет сред гилдиите на съдебната власт.
ССБ посочва като добра и проверена практика процедурата, която се проведи м.г. при номинирането на главен съдебен инспектор - тогава съдийската общност проведе вътрешно изслушване в резултат на което номинира съдиите Вера Чочкова и Теодора Точкова, от които парламентът избра Точкова. Сега предстои да бъде избран съставът на Инспектората от 10 членове.
Съдийският съюз посочва, че ИВСС до настоящия момент не е успял да изпълнява добре функциите си по възвръщане на общественото доверие в правосъдието и утвърждаване върховенството на закона. Тези недостатъци в работата на Инспектората се отчитат както от страна на гражаданите, така и от страна на професионалните среди. А когато от двете страни на правосъдието липсва удоволетворение от работата на един орган, това поставя под съмнение действителния смисъл на неговото съществуване и на изразходвания публичен ресурс за обезпечаване на неговата работа, пише съдийската организация.
Ето защо ССБ предлага на парламентарните партии при формирането на състава на ИВСС да се отчита и спецификата на професионалния опит на кандидатите, натрупан при работата им в различните органи на съдебната власт.
Съставът на ИВСС следва да е съобразен, както със съотношението на броя на заетите в съда, прокуратурата и следствието, така и с броя и вида на разглежданите дела. Кадровият състав на ИВСС има задължението да даде адекватна оценка на работата в областта на административното, наказателното, гражданското и търговското право и съответно в инспектирането работата на съдии, прокурори и следователи. Затова
ССБ предлага разпределение 7 на 3 съдии и прокурори в Инспектората
- - още един юрист (наред с главния съдебен инспектор) с професионален опит като съдия в областта на административното правосъдие;
- двама юристи с професионален опит като съдии в областта на наказателното правосъдие;
- четирима юристи с професионален опит като съдии в областта на гражданското, от които поне един с професионален опит като съдия в областта на търговското право;
- трима юристи с професионален опит като прокурори и/или следователи.
Такова съотношение между членовете на ИВСС ще е в съответствие и с обособяването на отделни съдийска и прокурорска колегии, предвидено в приетия на първо четене Законопроект за изменение на Конституцията, мотивират се съдиите. Наличието на конституционно мнозинство за обособяване на такива колегии, предполага и консенсус по съответствието на вътрешната структура и компетентност на ИВСС с правомощията на отделните колегии на ВСС, пише ССБ в писмото до парламента.
За откритост на процедурата, без предварителни съглашения апелира ССБ
и изразява убеждението, че при излъчване на номинации от страна на парламентарните групи и при последващия избор, водещи ще бъдат професионалните и нравствените качества на предложените лица и откритостта на процеса. А не предварителното съглашение между парламентарните сили.
Съюзът на съдиите винаги досега е излизал с ясна позиция и конструктивни предложения - както при изборите на професионалната квота на ВСС - към магистратската общонст, така и при избирането на парламентарната квота - към парламента, а също и при двата досегашни избора на Инспекторат на ВСС. И винаги е апелирал към партиите да излъчват юристи с висок професионален и морален авторитет, а не да се спазаряват помежду си коя колко свои хора да вкара.
Никога досега парламентарните партии не са се вслушвали в призивите на гилдийната общност - през 2011 например сегашният Инспекторат беше избран без изобщо да бъдат обсъдени качествата на кандидатите и затвърди усещането за предварителна договорка между парламентарните групи на управляващото мнозинство.
Сега изборът придобива особена значимост, тъй като с промените на Конституцията се увеличават правомощията на Инспектората относно нравствените качества и интегритета на магистратите.
Междувременно се разбра, че парламентът утре ще разгледа предложение за удължаване на срока за внасяне на кандидатури.