Географските означения са на свършване
България вече е запълнила капацитета си за географски означения - термин, с който се определят уникални свойства на продукта, получавани само в един конкретен район и никъде другаде. Това твърди държавният експерт в Патентното ведомство Щиряна Вълчанова. Уникалността на качествата, гарантирана с географското означение, оскъпява продукта, поясни специалистът.
В момента във ведомството са запазени около 200 български географски означения, а петдесет от тях имат и международна закрила. Числото е значително, като се има предвид, че общо в света
броят на международно защитените региони е около 800
През последната година у нас няма нови регистрации и според експертите на ведомството вече са изчерпани местата в страната, където природните дадености и народната традиция могат да се свържат в постигането на уникален продукт.
Географските означения маркират продукти със специфични качества, които са резултат от природните условия в съответния географски регион, от почвата, водата за поливане, микроклимата, а също и от специалните умения и опита на хората, които ги произвеждат, обясни Вълчанова. Точно затова те не могат да се увеличават до безкрай. Например не е достатъчно мълвата да носи славата на самоковските картофи като особено вкусни, за да бъде регистрирано географско означение за произвеждания в този район зеленчук. Необходимо е производителите от региона да докажат пред Министерството на земеделието, че
стоката им има уникални качества
които не могат да бъдат постигнати никъде другаде. Това са успели да направят около 200 производители в страната, между които на карловски луканков салам, кюстендилска ябълкова ракия", българска боза, врачански варовик, тютюн Джебел.
Най-много географски означения са запазени за вина, минерални води, някои полезни изкопаеми.
За разлика от търговските марки, които са притежание на една компания, географските означения са колективна собственост на всички производители от региона с уговорката, че успяват да постигнат нужното качество и уникалност на продукта, обясни Вълчанова. Заявителят на географското означение няма никакво предимство пред конкурентите си от региона, защото всеки от тях може да се присъедини и да го ползва, когато реши. Инициаторът на регистрацията не може и да забрани на останалите да го използват, както това е при търговската марка или патента. Засега обаче много малко хора се възползват от тази възможност. Повечето заявители на географски означения са и единствените им притежатели. Има по десетина случая, в които ползвателите са двама или трима, но не и повече. По закон обаче от предимствата може да се възползват фирми от целия регион.
Процедурата за регистрация на географско означение предвижда
инициаторите да определят точните граници на района
в който се получават уникалните свойства, и да ги докажат чрез лабораторни изследвания. За автентичността на вината и тютюните се произнася Министерството на земеделието, за ракиите и другите спиртни напитки е отговорно Министерството на икономиката, а за минералната вода - министерствата на околната среда и на здравеопазването. След като ресорният министър подпише заповедта, Патентното ведомство прави регистрацията, която (за разлика от търговските марки) е безсрочна. След това притежателят може да поиска и международна закрила по Лисабонската спогодба, към която са се присъединили повечето европейски държави и много други в целия свят. Ако няма национална регистрация обаче, ще бъде отказана и международна закрила, каза Вълчанова.
България се е присъединила към Лисабонската спогодба в началото на 70-те години на XX век и по-възрастните си спомнят, че точно тогава започна кампанията по преименуване на коняка "Плиска" в бренди и на шампанското в пенливо вино, припомни експертът. Сега международна закрила по тази спогодба имат
около 50 български географски означения
Най-популярните са "българско розово масло", "българско бяло саламурено сирене", "българска закваска за производство на кисело мляко".
Първото българско географско означение е "Шуменско пиво", регистрирано през 1968 г. Сегашният притeжател на същата търговската марка има право да използва географското означение, защото с покупката на пивоварната е придобил и право на ползване върху него. Ако в града обаче се появи друг производител, който успее да направи бира със защитените уникални качества, той също ще има право да изписва "Шуменско пиво" върху етикета на своята напитка, но не и да използва търговската марка.
Географските означения са три вида, най-популярните са наименованията за произход, при географските указания връзката на специфичните характеристики и природната среда е по-слаба. От миналата година законодателно се даде възможност да се защитават и традиционни наименования на продукти, за които обаче няма пример от България, защото досега няма нито една регистрация. Европейски примери за традиционни наименования са гръцкото сирене фета, узото, италианската грапа, които могат да се произвеждат само от фирми в съответната държава.
Географски означения, регистрирани след 1990 г.
Копърово масло Шумен 1993
Лавандулово масло Шумен 1993
Минерална вода Хисар 1993
Българско розово масло 1994
Натурална минерална вода "Горна баня" 1994
Натурална минерална вода "Търговище" 1994
Старо Пазарджишко 1995
Вино Калугеровско 1995
Девинска натурална минерална вода 1995
Саро червено от Оряховица 1995
Минерална вода от Невестино 1995
Натурална минерална вода от Белово 1996
Тютюн от Перущица - Устина 1998
Шардоне от Нови пазар 1998
Траминер от хан Крум 1998
Карловски луканков салам 1998
Карловска луканка 1998
Мелнишко вино 1998
Минерална вода от Драгойново 1999
Хисарска минерална вода 1999
Русенски мускат 1999
Натурална минерална вода от Велинград, находище Чепино 1999
Натурална минерална вода Мадара 1999
Натурална минерална вода Добринище 1999
Минерална вода Брацигово 2000
Натурална минерална вода Рударци 2001
Минерална вода Банкя 2002
Тютюн Джебел 2003
Карнобатска ракия 2005
Каварненска минерална вода 2005
Най-старите запазени имена за произход
Шуменско пиво 1969
Българско кисело мляко 1974
Северна България (тютюн) 1976
Харманли 1976
Дупница 1976
Имена с повече от двама притежатели
Хисарска минерална вода
Северна България (тютюн)
Харманли (тютюн)
Крумовград (тютюн)
Траминер от Хан Крум
Източник: Патентно ведомство