Как Силвестър Сталоун рекламира България - обяснява Министерството на туризма

Как Силвестър Сталоун рекламира България - обяснява Министерството на туризма

Как Силвестър Сталоун рекламира България - обяснява Министерството на туризма
"България е мястото" - новият рекламен клип на Министерството на туризма, в който знаменитости от ранга на Силвестър Сталоун, Антонио Бандерас и Салма Хайек хвалят България, предизвика вълна от противоречиви реакции - от гордост и възторг до недоумение и обвинения в държавна помощ за частното филмово студио "Ню Бояна"
Двуминутното видео и 30-секунден спот са изработени безвъзмездно от "Ню Бояна", чието лого присъства в клипа, и ще бъдат част от всички рекламни инициативи за България като туристическа дестинация през 2016 г., обяви министърът на туризма Николина Ангелкова. Паралелно с това тя съобщи, че инициира работна група с Министерството на финансите, която да разгледа възможността за финансови облекчения за киноиндустрията.
Разговорите с филмовите звезди фигурират и във филма на "Ню Бояна" "София - град на киното" от май, създаден да популяризира дейността на студиото и възможностите за снимане в София по повод едноименната титла на столицата, дадена от "Юнеско". Ангелкова уточни, че целта на сътрудничеството с "Ню Бояна" е да се рекламира България като кинодестинация и то ще покаже "тясната връзка между туризма и киното", която може да спомогне за елиминирането на сезонността в туризма. Екипът й е вложил 10 месеца в подготвянето на това публично-частно партньорство.
Въпреки това мнозина не разбраха концепцията на кампанията. "Дневник" отправи писмено серия въпроси на министерството и публикува отговорите му в цялост.
България е мястото! "България е мястото!" казва Силвестър Сталоун в новия промо клип на Министерството на туризма, представен пред медиите днес. Той заедно с още пет мега звезди са героите, които не просто рекламират България, а показват личното си отношение към страната ни като място, което трябва да се види и усети. За неговото създаване не са инвестирани държавни средства. Клипът е продукт на публично-частно партньорство с Nu Boyana Film Studios, които предоставиха кадрите за да се случи видеото. Новият клип изцяло променя начина, по който искаме да се говори за страната ни и да я промотираме като туристическа дестинация.
Posted by Nikolina Angelkova on Sunday, 11 October 2015
Какво означава да рекламираме България като кинодестинация?
- Кино туризмът не е ново явление. През последните години той набира скорост, а статистиката показва, че кино индустрията е ефективен начин за директна туристическа реклама.  По света все по-голям брой туристи посещават дестинации, в които са заснети филми, без да са били облъчени с традиционните методи на туристическата реклама. Този феномен е известен като "индуциран от филмовата индустрия туризъм".
Могат да бъдат дадени редица примери за чувствително увеличение на туристите следствие на филмови продукции – след световната премиера на кино поредицата "Хари Потър" е регистриран над 50% ръст на туристи във всяка една от показаните във филма локации. През 2000 г., след премиерата на "Плажа" с Леонардо ди Каприо, над 22 % повече младежи са посетили Тайланд. "Троя" е увеличил броя на туристите в Чанаккале, Турция със 73%.
През последните години България се утвърди като предпочитана дестинация за снимане на редица холивудски продукции, но за съжаление това не бе използвано по никакъв начин за най-естественото – насърчаване на туризма. Целта на Министерството на туризма е да насърчи тази тенденция.  
Как Силвестър Сталоун рекламира България - обяснява Министерството на туризма
Дневник
Кое би привлякло вниманието на киноманите по света към България и какво се очаква да посетят те тук? Какви туристи очаквате и какви туристически услуги ще използват?
- Звездите на световното кино са най-сигурния начин да се привлекат киноманите. Както изтъкна по времена на официалното представяне на видеото изпълнителният директор на Ню Бояна Филм Студиос Ярив Лернер, любителите на киното се интересуват от всичко, свързано с любимите им актьори – къде отсядат, с какво се хранят, какво мислят за конкретното място, как релаксират. Така че киноманите по света биха били привлечени от всичко, което е грабнало вниманието  на кино знаменитости от ранга на Салма Хайек или Ейдриън Броуди. Г-н Лернер отбеляза и че Ню Бояна Филм Студиос вече организира турове за туристи на снимачните площадки – една тенденция, която също се разраства в световен мащаб. Киноиндустрията привлича всякакъв вид туристи – от такива в активна възраст и с високи доходи до младежи, които търсят нови и различни преживявания.
Освен това туризмът, провокиран от филмовата индустрия, има предимството да не е сезонен и да не се влияе от климатични и други промени. Кино туристите използват всички видове услуги на сектора и следват един малко по-различен маршрут – комбинация от културен и сити туризъм. За тях е важно да посетят локациите, заснети в съответните филми и да комбинират своята своеобразна "кино разходка" с останалите близки атракции. Затова и в предоставеното ни от Ню Бояна Филм Студиос промоционално видео фокусът е не само върху звездите, които са заложили на България като кино локация, но и на възможностите, които страната ни предлага за отдих и развлечение.
Кинотуризмът е факт, но както примерите показват, той е свързан най-вече с емблематични естествени локации, а не със студийни декори. Може ли да дадете пример с подобно място в България, разпознаваемо във филм на "Ню Бояна", което киноманите биха искали да посетят? А за място из България или София, грабнало вниманието на участвалите в клипа звезди, освен студиото на "Ню Бояна"?
Както на всякъде по света част от филмовите продукции се снимат в студио, а част от тях – на естествени локации. България не прави изключение в това отношение. 
Рударци, което се намира в непосредствена близост до София се превърна в арена за гладиаторските сцени на филма "Спартак" с участието на Горан Вишнич. За снимките на филма бе построена и изкуствената крепост "Алезия", която продължава да привлича посетители. Няколко катапулта от нея са били дори дарени през 2009 г. на Перник и сега са разположени на истинската пернишка крепост на деспот Кракра. Няколко сцени от френския филм "Версенжеторикс" бяха заснети под вековния дъб в парка "Дебо" до село Рударци. Витоша също е станала обект на множество кинопродукции – напр. хижа "Боерица" на Златните мостове е къщата, в която Мила Йовович е заснела част от кадрите на филма "Четвъртият вид". Това са само някои примери.
Както се вижда и от видеото, световните знаменитости изтъкват предимствата на страната ни като чудесно място не само за снимки, но и като дестинация. Това е центърът на видеото -  да привлечем световното внимание към България чрез споделените преживявания на хора, които нямат нужда от представяне. 
Какво е участието на министерството в изготвянето на клипа? Участвали ли са негови рекламни консултанти, външни или вътрешни, които да насочат рекламата към таргет групата на кинозрителите?
Клипът е творчески продукт, за който експерти от дирекция "Маркетинг, реклама и информация в туризма" са си сътрудничили с екип на "Ню Бояна".
Как Силвестър Сталоун рекламира България - обяснява Министерството на туризма
Дневник
Министър Ангелкова каза, че дългият промоционален клип ще съпровожда кампанията на българския кандидат за номинация за "Оскар" "Съдилището" в Щатите. Колко пъти ще бъде прожектиран той и пред каква публика? 
- Предстои съпътстваща рекламна кампания в САЩ, като всички детайли все още се уточняват. Очаква се клипът да бъде излъчен по време на предварителните прожекции на лентата пред членовете на Филмовата академия, както и на скринингите за журналисти и на всички останали промоционални събития.
Колко ще плати държавата за излъчването му?
- Държавата няма да плати нищо. "Ню Бояна Филм Студиос" предостави безвъзмездно това промоционално видео на Министерство на туризма и правата за неговото ползване.
Да, но колко средства от рекламния бюджет, който министерството се надява да му бъде гласуван, планира то да заплати за самото излъчване на клипа по различни комуникационни канали?
- Предстои да се гласува и одобри бюджета на ведомството за 2016 г. Когато това стане ще можем да направим съответните маркетингови планове и да преценим по кои комуникационни канали да използваме видеото.
По регламент "Съдилището" има една сигурна прожекция в Щатите, а организирането на други събития зависи от набирането на средства. Как ще подпомогне министерството кампанията на "Съдилището", за да има къде да се излъчва рекламният клип?
- Подкрепа за популяризирането на българската номинация за чуждоезичен Оскар по време на рекламната му кампания в САЩ ще окажат няколко институции – Министерството на туризма, Министерството на културата, Културният институт към министъра на външните работи, Столична община, БНТ, НДК.
Кои от известните личности участват в по-краткия вариант на рекламата - 30-секундния спот? Има ли министерството пълните права да използва образите и думите им за реклама на всички пазари, по CNN например?
- В 30-секундния спот участват Салма Хайек, Ейдриън Броуди, Силвестър Сталоун. Министерството разполага с пълни права за излъчването на промоционалното видео по всички канали, които прецени за подходящи, включително и телевизии с международно покритие като CNN.
По какви канали в момента се рекламира България като туристическа дестинация чрез видео? По кои канали планирате да пуснете рекламата на "Ню Бояна" филм?
- В момента сме заложили изцяло на телевизионната реклама и промотираме страната като туристическа дестинация по Eurosport, Discovery Channel, Euronews, National Geographic Channel, което се реализира със средства по Оперативна програма "Регионално развитие" 2007 – 2013 г.  
За следващата година предстои да бъде одобрен бюджета на Министерството на туризма, според което ще бъде планирано и излъчването на видеото. Неговият 30-секунден вариант е подходящ за излъчване по всички комуникационни канали, но разбира се ще бъде направен необходимия микс с други клипове показващи, разнообразните възможности за туризъм в България.
Как Силвестър Сталоун рекламира България - обяснява Министерството на туризма
Дневник
Какъв е бюджетът на Министерството на туризма за телевизионна и видео реклама за настоящата година? На какъв бюджет се надявате догодина и къде планирате да го вложите?
- През тази година бюджета е около 6 млн. лв., като голяма част от тях са ангажирани за участието на страната на водещи международни туристически изложения. Телевизионната реклама на България се осъществява единствено по проекти по ОПРР, които ще приключат през тази година – това е кампанията за реклама на България по паневропейските телевизии и кампанията за насърчаванте на вътрешния туризъм. Към този момент се подготвя проект за бюджет за реклама за следващата година, който предстои да бъде обсъден с Министерството на финансите.  
Защо Министерството на туризма смята клипа за добър пример за публично-частно партньорство? Какви са инвестициите на страните - държавата и "Ню Бояна", спрямо ползите?
- Защото и двете страни инвестираха много време и усилия, за да осъществят това партньорство. Ползите са големи, както за държавата, така и за Ню Бояна. От една страна безвъзмездно ни се предоставя възможността да рекламираме страната с лицата на едни от най-големите звезди на световното кино, от друга международните платформи, които ще осигурим за излъчването на клипа, ще наложат България като предпочитано място, както за киномани, така и за кино продуценти. Но най-силното доказателство за успеха на това публично-частно партньорство са почти незабавните резултати. Популярността на клипчето в социалните мрежи е огромна – само през официалните ни страници във фейсбук клипа е достигнал близо 1 млн. гледания за едно денонощие.
Можем ли да очакваме повече туристи в Бояна около киностудиата, има ли карта на места, на които са снимани филми?
- Това показва чуждия опит, но нашата цел е 30-секундния клип да помогне България да стане по-разпознаваема на международния туристически пазар и повече хора да бъдат провокирани да я посетят. Все пак световни кинозвезди говорят за България....
Ако приемем, че това е реклама, насочена към киноманите, а не специално към филмопроизводителите, защо е ограничена само до София?
- Световните кинозвезди са фокус на тази реклама, а не София. Кадрите са от околностите на столицата, но отношението на звездите е към България – към страната ни. Салма Хайек, Антонио Бандерас, Ейдриън Броуди и всички останали говорят за това с какво ги привлича България и защо искат и биха се върнали тук.  
Видно е в интернет, че клипът е премонтирана кратка версия на филм от май, рекламиращ снимането в "Ню Бояна" и София пред кинобизнеса. Някои от цитатите на известните личности са извадени от контекст - по-специално Силвестър Сталоун казва, че няма място в Щатите, което така добре да имитира разрухата на Втората световна война колкото въпросният български пейзаж. Не смятате ли, че при едно просто търсене в "Гугъл" това може да изглежда злепоставящо, още повече да се брои за заблуждаваща реклама?
- Двата проекта са работени паралелно.Има общи кадри между тях, но фокусът е различен. Във видеото на страницата на "Ню Бояна" акцентът е върху работата на студиото и киновъзможностите, които то предлага. В безвъзмездно предоставения ни за излъчване клип фокусът е насочен към страната, като харесвано от световните кинозвезди място – не само като локации за филмите им, но и като страна, в която се чувстват добре и биха искали да се завърнат.
Каква е рекламната стратегията за България като туристическа дестинация за 2016 г. ?
- Културно-историческият туризъм е основен акцент, ще обърнем специално внимание и на дигиталният маркетинг. Основна дейност остава и активното представяне на България на водещи международни туристически изложения, форуми и други събития, както и организиране на съпътстващи мероприятия. През следващата година, в зависимост от наличния бюджет, се планира страната ни да се представи на над 40 международни туристически изложения. Ще се работи и за организирането на тематични изложения на открито в държави, които са сред целевите ни пазари и/или са сериозни генериращи пазари. Стратегическото партньорство с големи международни туроператори, както и с нискотарифни авиокомпании са сред заложените дейности. Значение се обръща и на редица други маркетингови и ПР активности като журналистически и експедиентски турове и др.  
Експертът по икономика на културата Диана Андреева каза пред "Дневник", че няма доказателствена база, че снимането на холивудски продукции у нас води до ръст в туризма. На какви изследвания се базират прогнозите на Министерството - и каква корелация намира то между туризма и заснетите у нас продукции?
- Връзката между киноидустрията и туризма в световен мащаб е подплатена със статистика, която се основава на проучвания на световни туристически и маркетингови агенции. Според маркетинговата агенция VisitBritain например, след световната премиера на кино поредицата "Хари Потър" е регистриран над 50% ръст на туристите. Пак въз основа на маркетингови проучвания и брой регистрирани нощувки е установено налагането на Хърватия като туристическа кино дестинация след шестте сезона, заснети там на хитовата поредица "Игра на тронове".
Снимането на холивудски продукции у нас е отчасти причина и за увеличаване на броя на американски туристи с 10% през 2014 г. Много от големите продукции са заснети както в студиата на "Ню Бояна", така и в околностите на столицата. И отново, благодарение на тази допълнителна реклама, броят на чуждестранните туристи в София през 2014 г. се е увеличил с 12.5%.  Тоест корелация съществува. Целта на МТ е тази връзка между киното и туризма да бъде задълбочена и да бъде използвана по най-добрия начин за привличане на по-голям брой туристи.
Как Силвестър Сталоун рекламира България - обяснява Министерството на туризма
Дневник
Как е измерена тази връзка - може ли да ни пратите линк към цитираното проучване?
- Този ръст е в следствие на комбинация от фактори, един от които е интересът на големи кино компании към България като благодатна за снимки локация.
Над какви данъчни облекчения за киноиндустрията ще работи междуведомствената група между министерствата на туризма и икономиката? Ще се обсъждат ли данъчна ваканция, данъчен кредит и фискални отстъпки? Пред "Дневник", а и пред БНР Диана Андреева нарече клипа лобистки, тъй като е свързан с въвеждане на подобни облекчения, които според нея са държавна помощ за холивудската индустрия. Какво печели страната от работата на "Ню Бояна" у нас?
- Предстои работната група да бъде създадена, след което ще бъде проучен чуждия опит и ще бъдат направени съответните предложения, които задължително трябва да имат и своята икономическа обосновка. 
Данъчните облекчения за частни кинопродукции вече са обсъждани нееднократно и през април Националния съвет за кино към НФЦ е отказал да участва в такава работна група. Как вашата инициатива ще погледне въпроса по нов начин и готова ли е да продължи без участието на Националния филмов център? Съгласувана ли е тази политика с Министерството на културата, с комисията по култура и медии в Парламента?
- Както посочихме работната група предстои да бъде създадена. Следователно тепърва ще се проучват добрите практики и ще се търси оптималния за България вариант за насърчаване на киноиндустрията.