Back in thе business
Изненадващата смяна на собственика на футболния клуб даде основание поне до този момент да се приеме за вярна хипотезата, че овластяването на движението на Симеон Втори на практика води след себе си връщането на добре познати икономически проекции, като например Мултигруп. Сделката за "Черно море" съвпада с някои факти, като например назначаването на бившия депутат Максим Димов за ковчежник на НДСВ и връщането му на власт, въпреки че не бе избран в парламента. Именно Димов в края на 1998 г. бе един от хората, съдействали за привличането на "ВАИ холдинг" в началото като инвеститор, а по-късно и като собственик на "Черно море". Пак той бе включен в директорския борд на ЦСКА във времето, когато президент бе Илия Павлов. В "Черно море" Максим Димов бе заедно с Красен Кралев, чиято фирма МАГ водеше рекламната кампания на царското движение.
Впрочем "Черно море" е само част от бизнеса на корпорацията по варненското Черноморие, който обхваща Грандхотел "Варна", хотелите "Русалка", "Рубин", част от плажа, заведения, яхтклуб с пристанищен кей. Чисто материалните активи на футболния клуб са състезателните права на футболистите, добра детско-юношеска школа, възможност за ползване на концесия на стадион "Тича" и спортния комплекс. Собствеността върху футболния клуб на практика легитимира "Мулти" пред обществото и като един вид меценат в областта на спорта, както и дава възможност да се преговаря с община Варна за евентуално преференциално стопанисване на обекти.
Сделката с "ВАИ холдинг"
Досега "Черно море" принадлежеше на "ВАИ холдинг". Групировката пое клуба в края на 1998 г. с надеждата, че ще получи правото на сметосъбиране във Варна, но това не стана. Постепенно бюджетът на "Черно море" бе стесняван, а сделката с Мултигруп на практика освободи "ВАИ холдинг" от едно търговско дружество, което очевидно не е носило очакваната печалба. На пресконференцията в понеделник бе обявено, че "Мулти" получава безвъзмездно акциите на "ВАИ холдинг". Друга версия обаче гласи, че в случая може би става въпрос за обслужване на дълг посредством предоставяне на собствеността върху акциите на клуба.
След връщането на Мултигруп във футболните среди се заговори, че е твърде възможно Илия Павлов да оглави ЦСКА до половин година. Първата индикация е включването на бившия банкер от "Кредитна банка" Евгени Горанов в столичния тим като спортно-технически директор. Тази длъжност звучи твърде нехарактерно за Горанов, който никога не е играл професионален футбол, нито е бил треньор или специалист, но може да контролира селекционните процеси в отбора, продажбата и купуването на нови футболисти. Именно Горанов, бивш вицепрезидент на ЦСКА, изглежда подходящ за изпълнение на подобен род отговорни задачи. През есента на 1998 г. на него Павлов например бе възложил експресното извършване на ремонта на стадион "Българска армия" и монтирането на 22 000 пластмасови седалки за мача с "Атлетико" (Мадрид).
Освен това между Мултигруп и сегашния собственик на ЦСКА Васил Божков са установени добри бизнесконтакти. Така например двете групировки си поделиха парите от трансфера на Стилиян Петров в "Селтик" - общо 4.5 милиона долара, въпреки че точно във времето на продажбата се извършваше смяната на Павлов с Любослав Пенев и Божков.
Не на последно място е и фактът, че Мултигруп разполага с една от най-добрите български агенции за продажба на футболисти в чужбина, организирана във времето, когато корпорацията държеше ЦСКА. Става въпрос за "ЦСКА АС-23", реализирала трансфери, надвишаващи парите, вложени от Мултигруп в ЦСКА за пет години. Този доходен бизнес, съчетан с голямото влияние на поста "президент на ЦСКА", не изглежда за изпускане, още повече че Васил Божков досега не съумя да го използва по толкова доходоносен начин, както Илия Павлов.
Отбор срещу боклук
След неуспешния опит на "ВАИ Холдинг" да приложи във Варна схемата "отбор срещу боклук" сега този голям финансов играч във футбола ни очевидно разчита да добие правото на концесия за сметосъбирането в Пловдив, като пое местната гордост - ПФК "Локомотив" (Пд). Според предишни информации в пловдивската преса бизнеспланът за бъдещото финансиране на "Локомотив" е следният - отпадъците ще се преработват в завода в село Шишмановци. Той е строен навремето като стоманолеярен комбинат по линия на СИВ, но впоследствие фалира и е приватизиран от Николай Петров - бивш съпруг на рекламното лице на ВИС-2 Стефка Костадинова. Медиите в Пловдив писаха, че сега "ВАИ холдинг" разчита да преработва отпадъците именно в този завод, ако получи правото на концесия. Основното обаче е, че холдингът ще има възможност да получи на концесия спортния комплекс в парк "Лаута" със стадиона, спортната зала и останалите прилежащи обекти, както и влияние във втория по големина град в България. "Локомотив" се ползва от огромна подкрепа на запалянковците в града, а при удачен старт на отбора в новото първенство се очаква посещаемост между 15 и 20 хиляди зрители на всяка домакинска среща. При средна продажба от 10 хиляди билета с цена 2 лева във всеки от 18-те домакински мача брутният приход за предстоящото първенство само от зрителите се очертава да бъде между 350 и 400 хиляди лева.
Завръщането на "Литекс"
Гриша Ганчев, собственик на футболния клуб "Ловеч", изненадващо обяви, че отборът ще си върне предишното фирмено име "Литекс". Дребничкият бизнесмен, спечелил два пъти шампионската титла на България, засега не успява да осъществи намеренията си да извърши трети трансфер в Англия с евентуална продажба на Христо Йовов, но разчита на добро представяне в европейските клубни турнири. В последно време Ганчев е рекордьор по оборот от покупко-продажба на играчи в чужбина, като обаче успява да задържи отбора си на сравнително прилично спортно-техническо ниво.
Сценарият "Левски - шампион за трети път"
Във футболните среди е масова прогнозата, че "Левски" ще спечели шампионската титла за трета поредна година. Основанията за това са няколко - най-добра организация, най-висок бюджет, един от най-силните спонсори в лицето на "Мобилтел", голямо влияние в БФС и върху няколко отбора от Висшата лига. Въпреки че собственикът на "Левски" Майкъл Чорни официално се оттегли от мобилния оператор, остана договорът, според който "Мобилтел" дава по 500 000 лева месечно за реклама във футболния клуб, или общо 6 милиона до края на шампионата през юни 2002 г. Тази сума е напълно достатъчна за едногодишен бюджет на "Левски", като се има предвид, че във времето на Томас Лафчис той не надвишаваше 3 милиона марки.
Оказа се обаче, че "Левски" не е толкова подходящ за продажба на футболисти в чужбина, както очакваше Майкъл Чорни. Очевидно клубът изпитва затруднения да продаде нападателя си Георги Иванов-Гонзо, от чийто трансфер според изявления на различни ръководители от клуба се очакваха между 10, 15, че дори и 20 милиона марки, въпреки становището на мениджъра Лъчезар Танев, изказано по "Канал 3" преди време, че реалната цена на нападателя е около 7 милиона. Вчера обаче излезе поредната информация от лагера на "Левски", според която Георги Иванов и защитникът Георги Марков няма да играят в контролния мач с "Аарау" в Швейцария заради оферти от чужбина. Твърди се също, че още няколко играчи ще бъдат пласирани в швейцарски отбори.
Сигурно е обаче, че "Левски" ще остане един от приоритетите на Чорни. Освен всичко друго отборът досега бе умело използван в опитите на руския бизнесмен да се върне на територията на България. Преди около два месеца футболистите и треньорите излязоха с декларация, в която призоваха властите да отменят ембаргото върху Чорни.
"Славия" с лоби в новата власт
Водеща роля в първенството се очаква да играе и "Славия", отборът собственост на хората около бившата застрахователна компания СИК. Инвестициите им във футболния клуб в периода 1999-2000 г. се засилиха предвид тогавашното преобразуване на клуба в акционерно дружество, като според плана стадионът и спортния комплекс около него трябваше да бъдат вкарани като апортна вноска в дружеството. В същия период като спонсор на клуба бе привлечена общинската фирма "Софийски имоти". Получаването на базата обаче не стана, а в същото време от спортния клуб "Славия", който обединява останалите спортове освен футбола, изтече информация, че разполага с нотариални актове за някои от обектите.
Впрочем схемата с апортната вноска претърпя провал и в доста други футболни клубове, които правеха подобна сметка. Сега обаче при очакващото се преразпределяне на собствеността върху спортната база и отдаването й на концесия след търг (подобно проектопостановление е внесено в МС), интересите на футболния клуб ще бъдат удовлетворени. "Славия" се сдоби и с лоби в новата власт, където например за депутат от НДСВ бе избран Димитър Ламбовски, водач на листата в Стара Загора и партньор на Младен Михалев и останалите ръководители в "Славия".
Титлата - повече реклама, отколкото приходи
Гореспоменатите президенти на футболни клубове освен чисти интереси в бизнеса ще гонят и друга цел - спечелване на шампионската титла и разпределението на местата в европейските клубни турнири, въпреки че от Европа засега не идва кой знае каква печалба. Справка в УЕФА показва, че приходът на "Левски" от миналогодишното участие в двата квалификационни кръга за Шампионската лига възлиза на 310 хиляди швейцарски франка, докато ЦСКА и "Нефтохимик" получават едва по 110 хиляди - сравнително ниски суми за бюджетите на грандовете ни. Така че спечелването на отличията има повече рекламна стойност, отколкото реализиране на парична печалба. На практика последният български футболист, трансфериран в чужбина след силни изяви в европейските клубни турнири, е този на Мартин Петров от ЦСКА в "Сервет" (Женева) в края на 1998 г. срещу 1.8 милиона швейцарски франка.
Играчите в сянка
Осем по-малки в бюджетно отношение отбори ще допълнят групата, с която ще стартира новото първенство на Висшата лига. Характерно за тях е, че всеки се издържа от определена икономическа проекция, преследваща собствени търговски, рекламни и лични интереси покрай футбола - влияние в общините, възможности за съвместен бизнес, кредитиране и евентуални приходи от продажба на играчи в по-заможните клубове. На този фон най-зле изглежда старозагорският отбор "Берое", чиято единствена надежда е свързана с привличането на евентуален нов собственик в лицето на американската финансова компания MCG International, която оперира на няколко международни пазара. Офертата от представената на "Уолстрийт" фирма за закупуване на клуба бе получена миналата седмица в офиса на "Берое". Ако преговорите завършат с успех, за пръв път във футбола ни ще влязат и американски капитали.