Чужденци нищят валидността на автополицата ни
Ще се запази ли граничният контрол за излизащи от България автомобили дори след приемането на страната в Европейския съюз може да стане ясно другата седмица. Тогава в София ще се проведе четиридесетата асамблея на Съвета на бюрата, в която взимат участие 44 страни - членки на системата "Зелена карта". Домакин ще бъде българското национално бюро на българските автомобилни застрахователи. Генералната асамблея представлява редовно годишно събрание на всички членове на тази система. На нея се отчита дейността за предходната година и се вземат важни решения за по-нататъшното й развитие. На срещата ще присъстват представители на бюрата на Австрия, Белгия, Босна и Херцеговина, Швейцария, Чехия, Германия, Дания, Франция, Финландия, Великобритания, Гърция, Унгария и др.
Мениджъри на български застрахователни компании вече изразиха мнение, че Европа е недоволна от обхвата на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" (който е около 70%) и няма да допусне свободно да се движат наши коли без полица в страните членки. На срещата може да се изясни и мъглата около въпроса как ще бъде оформен от 2007 г. сертификатът на "Гражданска отговорност" и ще включва ли зелена карта или не. Очаква се да има повече информация и прогнози около цената, която ще струва от догодина застраховката за колата. Вече се появиха първите разчети, според които тази цена няма да е под 300 евро. Според председателя на Асоциацията на българските застрахователи Даниела Конова не е възможно със застраховка 40 лева (колкото струва в някои райони сега "Гражданска отговорност") да се излезе навън и тя да бъде призната. Сертификатът, който ще замени зелената карта, ще има същата премия и реквизити. "За да може "Гражданска отговорност" да има адекватно покритие за пътуващите в чужбина българи, е необходимо да има единни минимални критерии, за да носят застрахователите отговорност. В настоящия вид е малко вероятно полиците да бъдат приети от нас", каза още Конова.
Европейската система "Зелена карта" има повече от 50-годишна история. В момента в нея членуват 44 държави. "Зелената карта" представлява международен сертификат за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" при използването на моторни превозни средства във всяка от държавите, членуващи в нея. Основните й цели са да се изплащат обезщетения при пътно-транспортни произшествия от чуждестранни моторни превозни средства, както и да се улесни автомобилният трафик през държавите - членки на системата. България чрез националното си бюро е член на международната система "Зелена карта". България членува в системата от 1971 г. На 1 април 2002 г. стартира българското национално бюро.