Уискито - някои го предпочитат вместо злато

Кризата не го лови. Не защото поевтинява. Който го харесва и няма парични проблеми, даже купува по-скъпо. Така накратко описва ситуацията на пазара на уиски в България Владимир Николов, изпълнителен директор на "Уиски фест" пред "Дневник".
Фестивалът се откри снощи за четвърти път в София.
По данни на организацията консумацията на уиски от началото на кризата досега не се е свила у нас. Това, което се е случило, е, че хората с възможности са мигрирали дори към по-скъпи представители на напитката, а останалите - към по-евтини като са се отдръпнали от средния клас.
По данни на организаторите на феста уискито заема най-голям сред вносния алкхол., а годишно у нас се изпиват 7.2 млн. литра или грубо казано - всеки българин изпива по 1 л годишно.
Най-много се пие произведеното в Шотландия, на него се пада пазарен дял от 55 на сто, следвано от ирландското - с 23-24 на сто и от идващото от САЩ - 20 на сто.
Може на пръв поглед да звучи странно, но българските представители в категорията също се представят добре и годишно се продават по 3 млн. л. Друг любопитен момент е, че българското уиски се дестилира в Шотландия заради по-големия капацитет на дестилериите там.

"Българите обичат уиски още от соц времената, когато то се продаваше само в "Кореком". А сега вече е напълно достъпно и цената му намаля значително след присъединяването на България към Европейския съюз", обяснява Николов. По думите му има уиски, което вече струва по-малко и от водката.
Уиски срещу злато
Наблюденията на организацията сочат, че 75% от уискито на българския пазара целогодишно се предлага на промоция, което вероятно обяснява защо консумираните обеми се задържат на относително постоянно равнище. Най-много се консумират малцовите уискита, те са и най-добре представени на българския пазар. 90 на сто от продажбите са в ценовия клас от 17 до 23 лв., а на високия клас, където има и бутилки с четирицифрени суми, се пада 3-4 на сто от пазара. Там е сегментът на ценителите.
Сред тях е и групата на хората, които не се сдобиват с ценни бутилки, за да ги отворят в подходящ момент, а в името на своята колекция. Други пък са насочили инвестициите си в такива бутилки вместо в злато, например. Такава тенденция се е появила още преди десетина година, но е особено актуално след срива на пазарите в Китай това лято. За такива инвеститори има и майсторски клас в рамките на феста, озаглавен "Уиски срещу злато".
Специалистите твърдят, че такава инвестиция може добре опакована да издържи доста време и все още да е подходяща за пиене.
Ангелският дял
Дори лаиците знаят, че колкото по-отлежало е уискито, толкова по-добро трябва да е, което паралелно се отразява на цената. Причината за това не е само специфичния аромат, с който се сдобива напитката, докато лежи години наред в бъчви от различен вид. А най-вече това, че при отлежаването от бъчвата през първата година се изпаряват 4 на сто от налятото в нея, а при всяка следваща година по още 1.5 процента. Така при 20 години се губят около 32 на сто от всичко. Изпарилото се нарича "ангелският дял". "Тоест, ангелите са го изпили", казва Николов.
За ненавлезлите особено дълбоко в дебрите на този вид алкохол цветът има голямо значение - колкото по-тъмно, толкова по-убедително. Така, наистина изглеждат, и отлежавалите с години видове.
Занимаващи се с внос на уиски обаче твърдят, че все повече на пазара се налагат напитки, които не са означени с брой години отлежаване. Причината за това е, че такъв подход дава много по-широко поле за действие на дестилериите. Обичайно при миксовете, които правят от различни години, те трябва да изпишат на етикета възрастта на най-младата напитка, дори и в състава й да има далеч по-отлежала. Въпреки това все още интересът на ценителите се движи тъкмо според броя на годините.
На провеждащия се до неделя вечер фест могат да се опитат както добре утвърдени дори на българския пазар марки, така и такива, на които името дори не се сещате как е правилно да се произнесе и сега се опитват да заемат своята ниша. Според експертите повечето от новостите на пазара се разполагат или в най-ниския или в най-високия ценови сегмент. Което, разбира се, си има своите изключения.
Така наречените ментата при тази напитка на практика отсъстват вече от пазара. В големите магазини те не могат да попаднат, защото веригите работят с утвърдени вносители. "Най-много в заведение да се окаже, че ще получите чаша с напитка, която не е това, което е била при отварянето на бутилката", но това изобщо не е практика", обяснява Владимир Николов.
Фестът продължава в събота и неделя в мол "Парадайз" от 14 до 22 ч. Посетителите имат избор между 3 вида билети, които им осигуряват дегустация на различен клас напитки - над 200 марки. По-запалените могат да се включат и в няколко майсторски класа.