Пет аргумента на търговските вериги срещу данъка върху вредните храни

Пет аргумента на търговските вериги срещу данъка върху вредните храни

Пет аргумента на търговските вериги срещу данъка върху вредните храни
Предлаганият от здравното министерство данък върху вредните храни ще навреди на един от най-важните сектори на икономиката - хранителната индустрия, и в същото време няма да генерира очакваните позитивни ефекти. Това обявиха в съобщение до медиите от Сдружението за модерна търговия, което обединява 11 от най-големите търговски вериги на българския пазар.
От организацията мотивират позицията си с това, че от въвеждането на подобен данък
ще загубят както хазната, така и потребителите, а ще спечелят сивият сектор и корупцията.
Както показват и анализите на инициаторите на предложението, новият данък ще доведе до повишаване на цените на редица хранителни продукти, които са част от ежедневното меню на хиляди българи с по-ниска покупателна способност. И тъй като техните приходи ще останат непроменени, е нормално те да потърсят тези храни на по-ниски цени. Това означава, че ще купуват от производители в "сивия" сектор, които поради неплащане на данъци и осигуровки имат ценово предимство от поне 30%. Логичният ефект ще е по-малко приходи за хазната, обясняват от организацията.
Дават пример с Унгария, която е сред малкото, въвели подобен данък. Според проучване на PricewaterhouseCoopers, облагането на определени храни е довело до "посивяване" на сектора с около 10%, а загубата на приходи от ДДС се оценява на 25.6 млн. евро. Не се посочва за какъв период са тези данни.
Данъкът изкривява пазара на храни и ограничава свободния избор на потребителите, като дискриминационно се опитва да контролира тяхното поведение в противоречие с принципите на пазарната икономика, е друг аргумент на сдружението. В този смисъл той влошава бизнес средата и ще има вредни последици върху инвестиционната активност, което ще ограничи икономическия растеж и оттам приходите в държавния бюджет.
Допълнителен негативен ефект според веригите ще бъде закриването на работни места поради намалените продажби, най-вече в малки и средни предприятия. В този смисъл новият данък ще бъде пореден удар върху работещите "на светло" български производители.
Данъкът е труден за администриране. Това ще увеличи значително разходите в държавния бюджет и ще стимулира корупцията, посочват оттам.
Според организацията
данъкът няма да промени потребителските навици на хората. 
Опитът в държави, въвели подобно данъчно облагане, показва, че то е неуспешно, не е довело до очакваните резултати не само от фискална, но и от здравословна гледна точка. Например в Дания такъв данък е въведен през 2011 г. и е отменен през 2013 г., тъй като очакваните резултати не са били постигнати. Освен че потребителите не са променили хранителните си навици, ръстът на цените на базови продукти като маргарин и масло е довел до поскъпването на много други стоки, в чието производство те се влагат.
Предлага се законодателство без ясни критерии
Проектът за "Данък за общественото здраве" е поредният пример за опит за законодателни промени без обществен дебат, в които липсват ясни критерии и оценка на въздействието. Например механизмите за определяне на това кои храни са "вредни" са неясни и непрозрачни, допълват от организацията.
Отделен въпрос е как хранителен продукт, който отговаря на българските и европейските стандарти, може да бъде определян като "вреден" и да бъде облаган с допълнителни налози. "Категоричната позиция на Сдружението за модерна търговия е, че в магазините у нас не се продават "вредни храни" и това се следи от Българската агенция за безопасност на храните", убедени са в организацията на веригите.
Освен това стриктно се прилагат и изискванията на ЕС за етикетиране, всеки потребител разполага с цялата информация за състава на даден продукт и може сам да прецени дали да го закупи или не.
Пътят към качественото и добре финансирано здравеопазване е конкуренцията
На заден план остава важната тема за конкуренцията в здравното осигуряване. Докато там има монопол на една здравна каса, не можем да очакваме ефективно използване на разходите за здраве – парите винаги ще са недостатъчни, а здравната услуга ще е с лошо качество.
А пътят към здравословното хранене е информираният избор на хората
Във връзка с предложението за въвеждане на новия данък изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев заявява, че не допълнителното данъчно облагане, а информираният избор ще помогне за изграждането на по-добри хранителни навици у хората. Затова според него са необходими две условия: потребителите да знаят кои храни са здравословни и какво купуват.