Чаровният работник

Чаровният работник

От появата си преди близо седемдесет години та до наши дни, пикапите са по-скоро автомобила за работа, а след това за всичко друго. Родени в Америка и ползвани и до сега от фермери, строители, търговци и доставчици, колите с открита платформа преживяват своя ренесанс в последните десетина години. Без да губят от товарните си качества, те стават все по-луксозни и комфортни и вече смело делят мегдан с престижните всъдеходи.
В България положението е малко по-различно - малкият и средният бизнес превозва товари със самоделки на базата на "Москвич", "Лада", "Волга" и т.н. или ванове, а само големите компании като БТК, електроразпределителните дружества и топлофикациите купуват истински, "маркови" пикапи.
От друга страна този тип превозни средства се предпочитат от хора с възможности, които държат да са различни, или просто имат нужда от повече товарно пространство, за да транспортират нужната за екстремното им хоби (скално катерене, делтапланеризъм, бънджи скоковете, сърф, джет, ски, сноуборд, мотоциклетизъм) екипировка. Пикапът е особено подходящ автомобил и за любителите на къмпинга и активната почивка сред природата.
Какво се получава като кръстосате доказал качествата си в надпреварата "Париж дакар" модел с луксозен SUV автомобил? Отговорите вероятно са няколко, но поне за мен най-точният е "Мицубиши" L200. С новото поколение на популярния си пикап, японците от една страна искат да подтикнат почитателите на модела, да го сменят с новата генерация, а от друга да привлекат нови клиенти. След тестовото-шофиране на L200 смятам, че колата има доста добри шансове за успех. От една страна дебютиралия у нас през март модел е на достъпна цена, а от друга предлага съвременен дизайн и отлична проходимост. Освен това се предлага с три вида кабини и съответно различна големина на товарната част.
Лице на заем
На външен вид колата пленява с елегантния силует, меките линии и излъчваната мощ. На практика L200 e взел "лицето" на Pajero Evolution - легендарния сериен победител в рали "Дакар". Още от пръв поглед автомобилът подсказва, че не се плаши от лоши терени и пълната липса на пътища, но пък и си е съвсем на мястото на паркинга пред луксозен ресторант, например.
Първите ми впечатления от интериора обаче далеч не бяха еднопосочни. От една страна шофьорът е максимално улеснен от класическите уреди и добре подредени превключватели и се чувства като в лека кола, от друга обаче грамадният тунел в средата и големичките лостове за превключване на скоростите и промяна на задвижването(само задния мост, 4Х4 или 4Х4 с бавни скорости) му подсказват, че е седнал в нещо като камион. Иначе седалките са удобни, а в салона в изпълнение Double Cab(на което се дължат 80% от продажбите в световен мащаб) има достатъчно място за петима души.
Като цяло интериорът "евтинее", пластмасите по таблото и вратите са груби и твърди, радиото е прекалено елементарно и с малки бутони, а и по отношение на тапицерията има какво да се желае. Усещането е като че ли се намираш в базов модел на масов корейски автомобил среден клас. Липсата на багажно място в купето също е проблем, а и задната седалка е монолитна и не се дели в някакво съотношение, за да позволи превозването на поне една чанта.
Товарните възможности
Големият плюс на пикапът, по отношение на превозването на товар обаче, е свалящото се задно стъкло на кабината, което улеснява транспортирането на дълги товари(греди например). Проектиран преди всичко като "товарно конче", във версията с единична кабина L200 осигурява товарна площ с дължина 2.2 метра и ширина 1.4 м., в която може да се превози товар с тегло до 1.7 тона. При автомобилите с кабина с четири седалки и две врати, платформата отзад е с дължина 1.8 м, а в най-луксозното изпълнение(Double Cab метър и тридесет и пет. Товароносимостта обаче остава същата за всички нива на изпълнение.
На пътя
Със завъртането на контактния ключ усещането, че си в камион се затвърждава, заради прекалено отчетливия звук от дизеловия двигател, нещо което в съвременните всъдеходи е забравено. Агрегатът кара волана и лоста за предавките да вибрират, но пък още с потеглянето усещате, че управлението е като на лека кола. Возията и динамичните качества на пикапа също са доста близки до тези на дизелов автомобил от средния клас, но голямото предимство е, че просто няма нужда да се съобразявате с по-малките неравности на пътя.
Високата позиция, спрямо останалите участници в движението, също е плюс, както и обзора, осигуряван от двете огромни странични огледала. Впечатляващ е и факта, че големичкият пикап се нуждае от едва 5.9 метра, за да обърне, показател сред най-добрите в сегмента.
Тук е моментът да се спомене, че L200 се предлага в България само с един дизелов двигател с работен обем 2.5 литра, максимална мощност 136 к.с. и въртящ момент от 314 Нм. С него автомобилът се ускорява до 100 км/ч за 14.6 секунди. На мократа магистрала "Хемус" L200 се държа на положение до около 140 км/ч, но при по-висока скорост вече се усеща лека нестабилност заради леката задница. По-смелите колеги споделиха, че са стигнали до 170 км/ч, но честно казано не посмях да подложа на проверка твърдението им.
Със сигурност, ако в "легена" има някакъв товар, пикапът ще е доста по-стабилен, но така или иначе това не е кола за бързо шофиране. Разбира се, предлаганата като опция система за стабилност, вероятно би помогнала при критична ситуация, а и спирачките(снабдени с ABS) бяха отлични, но все пак реших да не дърпам дявола за опашката и по магистралата го давах кротко.
За сметка на това на междуградски път, където скорост от малко над 100 км/ч е напълно достатъчна, L200 внушава доверие в шофьора още след първото изпреварване. Моторът тегли великолепно, предавките на механичната скоростна кутия са отлично изчислени, а при високи обороти звукът от двигателя гали ухото. Някъде в този момент си казах, че може би липсата на достатъчно обезшумяване на дизеловия агрегат не е чак толкова голям минус.
Оф-роуд предизвикателство
L200 обаче е в стихията си там където няма път, а край Рибарица такива горски маршрути не липсват. Тестът беше в един от последните снежни дни на март, а комбинацията от две педи мокър сняг, с кал под него, е възможно най-тежкото изпитание за всеки високопроходим автомобил. Пикапът на "Мицубиши" обаче се справи отлично с това предизвикателство. За преодоляването на по-полегатите участъци беше достатъчно само да се премине от задвижване само на задния мост в режим 4Х4, при увеличаването на наклона се наложи блокиране и на централния диференциал, а на финала думата си казаха и бавните предавки(т.нар. демултипликатор).
В крайна сметка L200 се качи на баир, който ми се виждаше абсурден за преодоляване, а като цяло "страшния" оф-роуд маршрут, се оказа детска игра. При по-сериозни преходи извън пътя от голяма помощ може да е и компаса, който заедно с информация за надморската височина, атмосферното налягането и температурата, може да се изобрази на централния(за съжаление монохроматичен) дисплей.
Тук е моментът да се отбележи, че пластмасовите вежди на калниците са отлично решение при разходки извън пътя, тъй като поемат без последствия леки удари и забърсвания на клони, подпиране в дървета и скали и прочие физически контакти, които биха повредели традиционната ламарина, или като минимум одраскали боята.
По време на 400 километровият тест, включващ доста диво шофиране по магистрала, междуградски път, оф-роуд маршрут и градско каране L200, показа доста приличен разход на гориво - 10 на сто. По каталог при смесен цикъл той би могъл да бъде и 8.6 литра, което ми се струва напълно постижимо.
Конкурентите
Въпреки сравнително слабото търсене на пикапите в България, на пазара не липсва предлагане. С най-силни позиции са другите японци - "Нисан Навара"(вече представен в "Дневник"), "Тойота Hilux" и "Мазда" В, както и "Форд Рейнджър". С цена на базовата версия от 39 000 лева L200 е с 10 000 лв. по-скъп от маздата, която обаче е доста стар модел, с бедно оборудване. Вероятно това е и причината за първите четири месеца на годината пикапът на "Мазда" да е намерил едва двама клиенти(всички данни са според статистиката на СВАБ), срещу 14 за L 200. Рейнджърът на "Форд" струва колкото мицубишито, също не е първа младост, но с доказаните си качества реализира 43 продажби.
"Нисан Навара" е актуален модел, и въпреки, че цените тръгват от 51 829 лв само през тази година са купени 37 автомобила. Ако съдим по продажбите за четиримесечието най-сериозна е конкуренцията на "Тойота Hilux"(4Х4 версията тръгва от 39 031 лв.), избрана от 48 клиенти, която се отличава с атрактивен дизайн и добро ниво на оборудване още в базовото изпълнение.