Нови мерки слагат край на безконтролния внос от Турция

Нови мерки слагат край на безконтролния внос от Турция

Въведените преди две седмици от българската митническа администрация допълнителни изисквания към вноса на стоки от Турция предизвикаха остри реакции сред търговците и превозвачите от двете страни. Български транспортни фирми, чиято основна дейност е доставката на товари, твърдят, че бизнесът им е на път да бъде съсипан. След последния курс до Истанбул те оставили камионите си в гараж в изчакване на облекчения в митническия режим, които да им позволят да тръгнат отново.
Според турски медии в резултат на наложените мерки залежават над 600 тона стоки. Бизнесмени от истанбулския кв. "Лалели" - основен център за износ на продукция, се оплакват, че очакват годишни загуби за около 4 млрд. долара. Те са неминуеми, ако властите в България не вдигнат ограниченията и не отменят забраната за куфарна търговия, посочват предприемачите.
Новите изисквания към вноса на турско карго влязоха в сила от 15 май. Тогава с разпореждане на директора на Агенция "Митници" Асен Асенов беше забранено на автомобилите, превозващи стоки в търговски количества към България, да влизат у нас, ако не са пломбирани и не представят съпроводителни документи. Мерките бяха въведени след срещата на финансовите министри на двете страни през март. Турската страна обаче не се ангажира с основния проблем - обмитяването на малките камиони. Официалното обяснение беше, че не са необходими допълнителни регулации за движението и контрола им, тъй като те се облагали с еднократна такса "туризъм" при напускане на Турция.
Друга е позицията на българските митнически власти. Те смятат, че затегнатите мерки слагат край на практиката у нас да влизат стоки, без да бъдат контролирани. "Тук съвсем не става въпрос за куфарна търговия на дребно, а за внос в търговски количества. Затова задължихме тези камиони да влизат с автоматични пломби, които не позволяват външна манипулация, и освен това да представят документи за стоката - фактура или износна декларация, заверени от турска митница", коментира началникът на митница Свиленград Стефан Марашев.
От години карго камионите с полезен товар до 12 тона минават без митническа проверка на турска територия и без някой да знае какво точно има в тях, когато пристигнат на ГКПП Капитан Андреево. Камионите превозват разнородни стоки - платове, чехли, дрехи, битови уреди, техника, строителни материали, железария. Българските митничари нямат физическа възможност да проверят всички и след издаването на транзитна декларация ги пропускат към вътрешните митници. Част от тези стоки остават у нас, други минават транзитно, но в повечето случаи на силно занижени цени. Измамата няма как да бъде засечена, тъй като камионите не са преминали през турска митница. С новите изисквания на ГКПП Капитан Андреево се надяват да ограничат до минимум вноса с фалшиви фактури.

Мобилни групи ще контролират вноса и износа по границите. Те ще са съставени от полицаи и митничари. Министрите на вътрешните работи Румен Петков и на финансите Пламен Орешарски подписаха в сряда инструкция за общи действия. Изграждането на мобилните групи е в изпълнение на ангажиментите към ЕС.