Нови мерки слагат край на безконтролния внос от Турция
Въведените преди две седмици от българската митническа администрация допълнителни изисквания към вноса на стоки от Турция предизвикаха остри реакции сред търговците и превозвачите от двете страни. Български транспортни фирми, чиято основна дейност е доставката на товари, твърдят, че бизнесът им е на път да бъде съсипан. След последния курс до Истанбул те оставили камионите си в гараж в изчакване на облекчения в митническия режим, които да им позволят да тръгнат отново.
Според турски медии в резултат на наложените мерки залежават над 600 тона стоки. Бизнесмени от истанбулския кв. "Лалели" - основен център за износ на продукция, се оплакват, че очакват годишни загуби за около 4 млрд. долара. Те са неминуеми, ако властите в България не вдигнат ограниченията и не отменят забраната за куфарна търговия, посочват предприемачите.
Новите изисквания към вноса на турско карго влязоха в сила от 15 май. Тогава с разпореждане на директора на Агенция "Митници" Асен Асенов беше забранено на автомобилите, превозващи стоки в търговски количества към България, да влизат у нас, ако не са пломбирани и не представят съпроводителни документи. Мерките бяха въведени след срещата на финансовите министри на двете страни през март. Турската страна обаче не се ангажира с основния проблем - обмитяването на малките камиони. Официалното обяснение беше, че не са необходими допълнителни регулации за движението и контрола им, тъй като те се облагали с еднократна такса "туризъм" при напускане на Турция.
Друга е позицията на българските митнически власти. Те смятат, че затегнатите мерки слагат край на практиката у нас да влизат стоки, без да бъдат контролирани. "Тук съвсем не става въпрос за куфарна търговия на дребно, а за внос в търговски количества. Затова задължихме тези камиони да влизат с автоматични пломби, които не позволяват външна манипулация, и освен това да представят документи за стоката - фактура или износна декларация, заверени от турска митница", коментира началникът на митница Свиленград Стефан Марашев.
От години карго камионите с полезен товар до 12 тона минават без митническа проверка на турска територия и без някой да знае какво точно има в тях, когато пристигнат на ГКПП Капитан Андреево. Камионите превозват разнородни стоки - платове, чехли, дрехи, битови уреди, техника, строителни материали, железария. Българските митничари нямат физическа възможност да проверят всички и след издаването на транзитна декларация ги пропускат към вътрешните митници. Част от тези стоки остават у нас, други минават транзитно, но в повечето случаи на силно занижени цени. Измамата няма как да бъде засечена, тъй като камионите не са преминали през турска митница. С новите изисквания на ГКПП Капитан Андреево се надяват да ограничат до минимум вноса с фалшиви фактури.
Мобилни групи ще контролират вноса и износа по границите. Те ще са съставени от полицаи и митничари. Министрите на вътрешните работи Румен Петков и на финансите Пламен Орешарски подписаха в сряда инструкция за общи действия. Изграждането на мобилните групи е в изпълнение на ангажиментите към ЕС.