Футболът в САЩ залага на латиноамериканците

Футболът в САЩ залага на латиноамериканците

Европейският футбол придобива все по-голяма популярност в САЩ, която до голяма степен се дължи на интереса от страна на многобройните имигранти от латиноамерикански страни като Мексико и Колумбия, съобщава в. "Ди велт". Футболът е спортът с най-впечатляващ темп на растеж в САЩ. Докато за баскетбола и бейзбола броят на практикуващите деца и младежи се е увеличил за последните 10 години съответно със седем и пет процента, при сокъра нарастването е със 73 процента. Над 9 млн. деца играят във футболните лиги на предградията, но проблем остава състоянието на спорта на професионално ниво.
В шампионата за мъже "Мейджър лийг сокър" (MLS) има едва 12 отбора и се излъчват само по 26 мача на сезон по малкия спортен канал ESPN 2, а срещите от Обединената футболна асоциация за жени (WUSA) се предават най-вече от местни телевизии. Според Франк Куци, професор по спортен маркетинг в Ню Йорк, решаващият импулс за развитието на професионалния футбол може да дойде от предстоящото световно първенство в Германия. За разлика от Германия например, където част от мачовете ще бъдат показани само от платената телевизия "Премиере", американските фенове ще могат да гледат свободно всичките 64 срещи от турнира. Повечето мачове ще бъдат предавани от ESPN 2, но някои двубои ще вървят по големия канал на концерна "Дисни" - ABC.
"Телевизията има ключова роля за предаването на интереса към футбола от младите на по-старите поколения, казва Сунил Гулати, президент на американската футболна асоциация. Момчетата и момичетата трябва да разберат, че правят в парка това, с което професионалистите печелят парите си. Интересът към футбола ще достигне нива, каквито не е имало от световното първенство в САЩ през 1994 г." На същото мнение е говорителят на ESPN Мак Нвулу: "Въпреки че сме американци, и ние добре съзнаваме, че световните първенства по футбол са прояви от глобално значение." В големи градове като Ню Йорк и Сан Франциско барове вече се рекламират с това, че ще показват мачове от мондиала на големи видеостени.
Според Куци интересът към футбола не е спорадично явление по време на световни финали, а дългосрочна тенденция и до няколко години футболът може да измести хокея на лед от мястото на четвърти по значение спорт в САЩ след американския футбол, бейзбола и баскетбола. Очевидно това мнение се споделя от концерна "Анхойзер-Буш", производител на популярната марка "Бъдуайзър", който като официален партньор на международната футболна федерация ФИФА има изключителните права за продажба на бира на 12-те стадиона в Германия, а отскоро спонсорира и MLS. По време на тазгодишния турнир "Анхойзер-Буш" ще излъчи и специални футболни клипове в САЩ и други страни под наслов "Вълната". Една крачка по-напред е австрийският производител на енергийни напитки "Ред бул" - през март той закупи за 50 млн. долара футболния отбор на Ню Йорк, бившият "Метро старс", който вече носи името "Ред булс".

Атрактивна футболна промоция в САЩ наскоро осъществи японският производител на автомобили "Нисан", който на 21 май събра около 14 000 фенове на стадион "Хоум депо сентър" в Карсън за мач-реванш между отборите на САЩ и Мексико, играли един срещу друг в паметния калификационен мач за световно първенство през 1997 г. Срещата, която беше излъчена пряко на испански от "Фокс спортс" и на английски от "Фокс сокър ченъл", беше кулминацията на петдневно маркетингово шоу. От очертаващия се футболен бум се опитват да се възползват и по-малки компании като "Ъп-мобайл" от Маями, която произвежда видеоклипове за мобилни телефони на испански. Именно непрекъснато нарастващият брой латиноамериканци в САЩ - до 2010 г. се очаква техният брой да достигне 48 млн. души - стимулира популярността на футбола, защото латиносите са най-запалените фенове в Америка, казва основателят на "Ъп-мобайл" Хорхе Ринкор. Наскоро неговата фирма е закупила изключителните права за клипове и логота с талисманите на Мондиал 2006 - Голео и Пиле. Ако бизнесът потръгне, Ринкор възнамерява да пусне на пазара и клипове от мачове в MLS за мобилни телефони.