Почина един от създателите на първата компютърна игра

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Почина един от създателите на първата компютърна игра

По-рано днес американският ежедневник New York Times съобщи за смъртта на Алън Котък, познат като един от създателите на първата компютърна игра в историята - Spacewar. Всъщност 64-годишният Алън умира от сърдечен удар на 26 май 2006, но вестта за кончината му гръмна едва днес по една или друга причина. Макар да е известен най-вече като гейминг пионер, американският инжерен с научна степен и почетен член на World Wide Web Consortium (W3C), е смятан за един от основните хора, работили по създаването и развитието на Интернет и World Wide Web.
Според Wikipedia работата по Spacewar започва някъде през далечната 1961 година. Тогава все още твърде младите и ентусиазирани Стив "Slug" Ръсел, Мартин "Shag" Грейтз, Уейн Уийтанън и Алън Котък решават да имплементират относително прост код за работещия с хартиена перфолента "хакерски" компютър - DEC PDP-1. Първата работеща версия на играта се появява през февруари 1962 и по думи на разработчиците е отнела приблизително 200 часа работа. Успехът на младите инженери вдъхновява шепа техни колеги, които не след дълго се присъединяват към скромния колектив и постепенно добавят нови възможности и подобрения.
Геймплеят на Spacewar е отностително прост - шепа пиксели, изобразяващи космически кораби, се обстрелват около несъразмерна звезда, генерираща достатъчно гравитация, за да направи живота на играчите колкото се може по-тежък. Управлението е относително просто, но е далеч от представите за удобство на модерния геймър. През годините Spacewar вдъхновява безброй самоуки програмисти и дизайнери, които пресъздават играта, но за напълно различни платформи, включително PC.
Макар да е първата компютърна имплементация, Spacewar далеч не е първата видео игра изобщо. Наистина първата "игра" представлява проста симулация на ракета и е създадена още през 1947 година от Томас Голдсмит-младши. Софтуерът е предназначен за обикновени осцилоскопи, каквито в последствие биват използвани и за други подобни "игри", но бързо биват изместени от значително по-мощните и лесни за програмиране университетски суперкомпютри. Голдсмит патентова продукта си на 14 декември 1948. Между 1952 и 1972 се появяват поне дузина истински игри, включително Noughts and Crosses, Tennis for Two, Pong, Magnavox и други.
Златната ера на видео игрите започва в края на 70те години на миналия век, когато се хитове като Computer Space, Space Invaders, Pac-Man и Tetris завладяват света и най-вече Япония. Най-значителна роля в този период играят познатите и днес Atari, Nintendo, Williams, Capcom, Konami, Sega, Taito, Williams и SNK, бълващи огромни аркадни автомати и домашни конзоли, придобили култов статус в Япония и САЩ. По-старите геймъри навярно помнят предупрежденията по аркадните машини, които предупреждаваха, че съответното заглавие е предназначено само и единствено за една от двете страни.
Ретрогеймингът е тема, за която може да се говори наистина много. Въпреки това самото начало не винаги е интересно и вълнуващо за всички. В бъдеще може би ще поговорим за други, по-нови заглавия, които завинаги ще останат в историята.