"КРЗ Одесос"

"КРЗ Одесос"

"Kораборемонтен завод Одесос" стана самостоятелно дружество през 1963 г. след отделянето си от основания осем години по-рано "Корабостроителен и кораборемонтен завод" - Варна. До 1983 г. дружеството прави значителни модернизации и реконструкции, за да се оформи като най-голямото предприятие за кораборемонт в страната. Дружеството е с важно значение както за варненския регион, така и за икономиката на България.
Приватизацията
По време на масовата приватизация от капитала на компанията са изкупени 67% от приватизационните фондове "България" и "Варна", сега "Индустриален холдинг България" и "Холдинг Варна А", 6.6% бяха предназначени за продажба при преференциални условия и 1.4% за удовлетворяване на реституционни претенции.
Последните 25% Агенцията за приватизация продаде в края на януари 1999 г. на "КРЗ инвест", като цената на сделката беше 3.26 млн. долара. По силата на договора 10% бяха заплатени в деня на подписването на договора, а останалите 90% се изплащат в срок от 10 години в пари и други законови платежни средства. Впоследствие "КРЗ инвест" успя да увеличи дела си в кораборемонтния завод.
Предмет на дейност
Предметът на дейност на завода е кораборемонт и свързаните с него вътрешни и външноикономически и посреднически дейности в страната и чужбина, инвестиционна, инженерингова дейност и други. От 1984 г. на територията на завода функционира лицензирано звено за ремонт на турбини на швейцарската фирма ABB Turbo Systems, a от 1996 г. работи и сервиз за ремонт на корабни винтове на холандската фирма Wartsila.
"КРЗ Одесос" е с едностепенна система на управление със съвет на директорите, който се състои от петима членове, дружеството се представлява и управлява от Димитър Тодоров и Недялко Панев.
Капиталът на "КРЗ Одесос" е 587 хил. лв., разпределен в същия брой акции с номинал 1 лв. Най-голям акционер в дружеството е "КРЗ инвест" с 47% от капитала, като дялове държат "Индустриален холдинг България", "Холдинг Варна А", естонски инвестиционен фонд, както и други физически и юридически лица. Свободно търгуемият обем акции (free float) на дружеството е 19.46%.
Мащабите на дейността помагат на завода
"Кораборемонтен завод Одесос" е най-голямото съоръжение в България за кораборемонт и свързаните с това дейности. Той е разположен на площ от 320 хил. кв. метра, като разполага с един сух и два плаващи дока. Заводът има възможност да ремонтира на сух док кораби с товароподемност до 35 хил. тона и на плаващ док до 150 хил. тона товароподемност. Средногодишно в него се ремонтират по около 60-70 кораба. "КРЗ Одесос" разполага със сертификат за управление на качеството ISO 9001:2000, както и сертификат AQAP 2120, който е по стандарт на НАТО и му позволява да поема поръчки за ремонт на кораби на организацията от различен клас и с различно предназначение.
Мащабите на завода предполагат по-слабо влияние от страна на конкурентите. Сред по-големите конкуренти са бившата Варненска корабостроителница, преименувана на "Булярд - корабостроителна индустрия", както и Бургаската корабостроителница. Доскоро "КРЗ Одесос" имаше дял от Варненската корабостроителница чрез консорциума "Булярд", който държи 75% от съоръжението, но в началото на април заводът го прехвърли на "Индустриален холдинг България".
Сред другите конкуренти на "КРЗ Одесос" е "Морска техническа групировка (МТГ) Делфин", която очакваше до края на май да получи от Министерството на отбраната сертификата AQAP 2120, с което кораборемонтният завод на МТГ "Делфин" ще може също да ремонтира кораби на НАТО. Това ще постави още един конкурент пред "Одесос". МТГ "Делфин" има два плаващи дока. Той може да обслужва кораби до 42 хил. т. Средногодишно в него се ремонтират по около 40 кораба.
По-малък конкурент на "Одесос" е кораборемонтният завод "Порт Бургас", дъщерно дружество на "Индустриален холдинг България". КРЗ "Порт Бургас" разполага с плаващ док с товароподемност 4500 т, където могат да бъдат докувани кораби с максимална дължина 115 м и ширина 18 м.
Малкият брой акции пречи на ликвидността
Добрите финансови резултати, отчитани от компанията, и успешното развитие на бизнеса неминуемо привлякоха инвеститорския интерес към книжата на "КРЗ Одесос". Окончателното разсейване на страховете от евентуално спиране на работа и развитието на капиталовия пазар покачиха котировките на компанията от нива под 10 лв. през 2003 г. до над 90 лв. за година по-късно. Впоследствие котировките се успокоиха и акциите на компанията поевтиняха до нива около 70 лв. за брой. Акционерната структура на КРЗ значително се промени през последната година, като дяловите си участия продадоха два холдинга. Само "Индустриален холдинг България" предложи на пазара над 20% от дружеството, като новите акционери бяха предимно институционални инвеститори.
Преструктурирането на акционерното участие през миналата година предопределя и значителния оборот, реализиран по позицията. Според статистиката на борсата за 2005 г. са сключени 2533 сделки с общо 298 797 акции, като средната цена за периода е 82.20 лв.
За съжаление картината през тази година по отношение на ликвидността е значително по-неблагоприятна. От началото на годината до вчера на пода на борсата са сключени едва 542 сделки с общо 89 059 акции, като средната цена за периода е 101.16 лв.
Причината за влошаването на ликвидността по позицията е малкият брой акции на компанията, което обяснява и високата им цена. Според анализатори предвид малкия основен капитал и същевременно наличието на резерви и натрупани печалби дружеството предлага възможност за увеличаване на капитала чрез разпределяне на безплатни акции, което да подобри ликвидността. За съжаление подобни намерения засега не са изразени. Дори напротив, на предстоящото общо събрание, което ще се проведе само след дни, акционерите ще гласуват обратно изкупуване на част от акциите, което допълнително ще влоши ликвидността. За изминалата година компанията влоши някои от финансовите си показатели, които с инерцията на пазара доведоха до по-високи отношения. Цена/печалба (Р/Е) достигна 8.4, като за пръв път от последните пет години книжата на компанията се котират над счетоводната си стойност. Според проучване на в. "Дневник" сред 13 анализатори има само една негативна прогноза. Средноаритметичната прогноза за след година е ръст от 9.08%.
Кораборемонтният завод зависи от чуждите пазари
Кораборемонтен завод "Одесос" е най-големият кораборемонтен завод в България. Въпреки половинвековните му традиции в производството и значителният производствен капацитет в първите години след приватизацията заводът изпада пред опасност от спиране на работа и фалит. Липсата на поръчки и дефицита от кадри бяха в основата на незадоволителното представяне по това време. Подобряването на конюнктурата в сектора в световен мащаб и излизането на компанията на чужди пазари осигури необходимия за просъществуването бизнес, с който да се преодолее критичният период.
КРЗ "Одесос" разполага с два плаващи и един сух док. Наличните съоръжения позволяват заводът да ремонтира кораби с тегло до 35 хил. тона. През миналата година от компанията обявиха, че планират покупката на нов плаващ док. Засега яснота за параметрите на дока няма, но вложението ще позволи в КРЗ да бъдат докувани и ремонтирани кораби с тегло до 40 хил. тона.
През последните години варненската компания ремонтира по около 60-70 кораба средногодишно, като се извършват ремонти на български и чуждестранни плавателни съдове. Според изказвания на ръководството на дружеството компанията не се фокусира върху поръчки от БМФ, както преди година, а върху такива, идващи от чужбина. Високото качество на ремонтните работи, бързите срокове на изпълнение и по-ниските цени спрямо останалите представители в сектора привличат гарантират поръчките на завода. Годишно на доковете във Варна и Бургас се ремонтират около 170 кораба. За 2004 г. от КРЗ "Одесос" обявиха, че са извършили ремонти на 73 кораба, като допълниха, че графиците на компанията за запълнени. Към настоящия етап заводът работи с около 25 корабоплавателни компании. След основните предизвикателства на компанията са разширяването на клиентите на международно ниво.
Интересно е, че най-големият български корабособственик - Параходство БМФ, не ползва активно услугите на работилницата независимо от конкурентните цени, предлагани от дружеството. Параходството е потенциален клиент на варненския кораборемонтен завод, тъй като голяма част от флота на все още държавното параходство е изключително остарял и се нуждае от ремонт.
Основните конкуренти на КРЗ "Одесос" са компании, позиционирани в Далечния изток, в частност Китай, които са заплаха за българските компании, в това число и за КРЗ "Одесос", с предлаганите по-ниски цени. Забелязват се тенденции към засилване на конкуренцията и в България от по-малки дружества. Разширяването на капацитета на производство чрез покупката на новия плаващ док и повишаването на качеството на производство са предпоставка компанията да запази лидерските си позиции през следващите години.
Също така КРЗ "Одесос" доскоро беше единствената българска компания, която притежаваше сертификат AQUAP, който му дава възможност да извършва ремонти на кораби на НАТО. Освен това дружеството притежава различни международни сертификати, които удостоверяват за способността му за качествено извършване на специфични и стандартни ремонти и осигуряват достъп до широк кръг клиенти.
Значително подобрение във финансовото си състояние компанията отбеляза през последните две години. Увеличаването на приходите се отрази и върху реализирането на положителен финансов резултат. Въпреки активната инвестиционна политика на дружеството, свързана с пускането в експлоатация на 800- и 500-тонните кораби, то се нуждае от значителни инвестиции. Вложения бяха направени и в поточната линия в корпусния цех. Развитието на този тип индустрия е в пряка зависимост от състоянието на икономиката и търговията към съответния момент, както и от наличието на застаряващ флот.
КРЗ "Одесос" придоби 25% от "Булярд" АД, което от своя страна пое контрола върху "Булярд корабостроителна индустрия". Този дял обаче по-късно беше продаден на "Индустриален холдинг България".

Димитър Тодоров, изпълнителен директор на КРЗ "Одесос"
Ще купуваме плаващ док
Какви са бъдещите планове за развитието на компанията?
- Смятаме да задържим лидерските си позиции в областта на кораборемонта. Също така ще разширим и дейността на маркетинговия отдел и ще въведем по-добър контрол върху разходите на предприятието.
A към какво е насочена дългосрочната ви инвестиционна политика?
- Най-мащабната ни инвестиция е насочена към покупката на нов плаващ док. Тя ще бъде на стойност поне около 10 - 15 млн. долара. Естествено планираме и други инвестиции с цел оптимизиране на дейността си.
Предвижда ли се някаква реорганизация в структурата на компанията?
- На този етап няма да има структурни промени. Преди около две години спряхме кислородния цех и преминахме на течен кислород.
Имате ли стратегия за увеличение на поръчките ви?
- Планираме да увеличим кръга на постоянните си клиенти, които в момента са около 25 чужди корабоплавателни компании. Нашата работа е известна с качеството си и затова сме предпочитани от много чужди фирми.
По не съвсем понятни за нас причини не успяваме да работим с българския национален превозвач.
Каква дивидентна политика възнамерявате да спазвате в бъдеще?
- Не бих се наел да коментирам подобен въпрос, тъй като той е в правомощията на общото събрание на дружеството, а евентуални мои изказвания могат да повлияят на цената на акциите.
Интервюто взе Доротея Спасова

Милиони лева пазарна капитализация 60.3
Лева средна цена към 13 юни 104.50
Максимална цена за последните 52 седмици 111.40
Минимална цена за последните 52 седмици 70.00
Лева за акция - последна сделка 104.50