Дани БРЕНЕР: Продажбите на луксозни автомобили ще растат по-бързо от пазара

Дани БРЕНЕР: Продажбите на луксозни автомобили ще растат по-бързо от пазара

Дани БРЕНЕР
Дани БРЕНЕР
Дани Бренер е собственик на израелската компания "Камор груп", която чрез дъщерното си дружество "Камор ауто" е официалният вносител на марките БМВ и "Мини" в България. Компанията пое представителството на БМВ за страната в началото на 2004 г. На международно ниво "Камор груп" продава марката БМВ от повече от 20 години. Дани Бренер беше част от израелската бизнес делегация, която посети страната в края наминалата и началото на тази седмица, придружавайки израелския президент Моше Кацав. Една от дестинациите на делегацията беше дистрибуционният център на "Камор ауто" в София, който компанията построи през миналата година и в който вложи около 7 млн. евро. За новите планове на "Камор ауто" в Българи и инвестиционният климат на страната като цяло, разказва Дани Бренер.
Какви нови проекти планирате за България?
- Вече купихме земя в София, където "Камор ауто" планира да построи нов сервизен и дистрибуционен център. Той ще се използва за новия ни проект, който ще започне от следващата година. Планираме да започнем вноса на китайската марка автомобили "Чери" (Cherry). Сега започваме да подготвяме строежа и изготвянето на инфраструктурата. От края на миналата година производството на колите беше приведено към европейските стандарти. Сега се нуждаем от време, за да организираме всичко. Този проект ни прави водещ инвеститор и водещ играч на автомобилния пазар в България и ние сме щастливи да сме тук.
В какъв размер предвиждате да е инвестицията?
- Още не знаем. Инвестицията в центъра на "Камор ауто" за БМВ беше между 6 и 7 млн. евро. Сега планираме да внасяме големи количества от автомобилите "Чери". Освен това имаме франчайзинговите права не само за България, но и за други страни в региона - Сърбия, Черна гора и Македония. София обаче ще бъде хъб и логистичен център за региона. Една от причините за това е близостта на страната до Черно море. Колите ще се вкарват тук и след това ще се дистрибутират на другите пазари. В резултат на всичко това предвиждаме инвестицията да бъде доста по-голяма, отколкото в сегашния ни център. Не знам точните размери на средствата, които ще вложим, но ще са поне два или три пъти по-големи от предишната инвестиция.
Защо избрахте България за тази инвестиция?
- Така се случи, че ми предложиха да поема франчайзинга за България и аз приех. Това беше преди четири години и сега имаме възможността да реализираме проекта.
Имахте ли проблем с намирането на подходящия терен за дистрибуционния център?
- Когато преди четири години проучвах пазара на недвижими имоти в София, ситуацията беше далеч по-различна от сега. Аз търсех подходящата земя, на която да мога да изградя инфраструктурата. Тогава купих терена от "Линднер", които построиха "Бизнес парк София", и мисля, че купихме един от най-добрите терени в София, предназначен за бизнес и търговия.
Как виждате развитието на пазара на луксозни коли в България?
- Според мен този сегмент ще се стабилизира и ще расте с по-голям процент, отколкото целият пазар на автомобили в България. Причина за тази тенденция ще е подобряването на икономическия климат. От друга страна, след членството на България в Европейския съюз данъците за автомобилите ще намалеят драстично. Това ще ни направи доста по-конкурентни в сравнение с паралелния внос и вноса на коли, втора употреба, които се внасят от Европа. Освен това предимството на компанията е, че предлага най-добрата услуга и поддръжка на автомобилите на своите клиенти. Според мен клиентите оценяват това и разбират, че за тях е по-добре да си купят автомобила оттук, отколкото от друго място.
В момента в България се карат преди всичко автомобили, които са на повече от десет години. Делът на автомобилите, които са на възраст до пет години, е едва 3 на сто. Очаква се този процент да расте особено след приемането на страната в Европейския съюз.
Какви са продажбите на БМВ на българския пазар?
- Сред луксозния клас на автомобилите за миналата година БМВ се нарежда на второ място след "Мерцедес - Бенц" и държи 39 на сто от сегмента. На трето място са автомобилите с марката "Ауди" със 17 на сто. Класацията през 2004 г. изглежда по същия начин, но от нея се вижда, че автомобилите на БМВ са увеличили пазарния си дял с 3 пункта за сметка на "Мерцедес - Бенц".
През миналата година сме продали близо 490 нови автомобила и това е сериозен напредък в сравнение с предходната година, когато новите продажби бяха 235. Поставили сме си за цел и очакваме през 2006 г. продажбите на нови БМВ-та да достигнат 520. За 2007 г. плановете са да продадем 600 нови автомобила с марката БМВ.
Кои според вас са проблемите за пред чуждите инвеститори в България?
- Откакто работим на пазара в България, не сме срещали проблеми. Честно казано, работим с общинската управа и с администрацията много по-лесно, отколкото очаквахме да бъде. Изключително сме доволни и от работата на служителите и пак повтарям, че сме щастливи да сме на българския пазар.
За вас има ли значение дали България ще стане член на Европейския съюз през 2007 или 2008 г.?
- Честно казано, за нас няма значение, защото ние предлагаме същите продукти и услуги, независимо дали сте част от Европейския съюз или не. Според мен поведението на България по отношение на политическата и икономическата посока, по която е поела, излъчва положителни сигнали като цяло.
Смятате ли, че членството на страната в Европейския съюз ще поведе повече чужди инвеститори в България?
- Лично аз смятам, че членството на България в ЕС ще повлияе на чуждите инвеститори и те ще започнат да реализират повече проекти в страната. Според мен хората, които не са като нас и не са на пазара в България, имат по-малко доверие в бизнес възможностите тук, в стабилността на страната, различните регулации, стабилността на правителството и свободната конкуренция. В момента, в който стане сигурно, че България ще влезе в ЕС, това ще повиши значително доверието на чуждите инвеститори.