България може отново да произвежда автобуси

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

България може отново да произвежда автобуси

Години след фалита и ликвидацията на завод "Чавдар" - Ботевград, България може отново да започне да произвежда автобуси, стана ясно на пресконференция на дилъра на камионите и бусовете "Ивеко" и рейсовете "Ирисбус" "Чефин България" в рамките на автосалона. Единият от поддилърите на марките - "Булавто", обмисля възможността да изгражда своя каросерия върху шасита на добре познатите микробуси "Ивеко дейли". Не е изключено да се стигне и до изработване на градски и туристически автобуси на базата на шасита "Ирисбус", каза пред "Дневник" изпълнителният директор на "Булавто" Светлозар Бояджиев.
За момента варненската компания извършва само преоборудването на микробусите "Ивеко дейли", което включва остъкляване, облицовка на вътрешността, поставяне на седалки и багажници и т.н. Предлагат се минибуси за маршрутки, превоз на работници, транспорт в страната, както и луксозни туристически варианти с климатизация, луксозен интериор и система за развлечение с DVD.
В зависимост от желанието на клиента изборът на материали и компоненти е от водещи италиански, испански и турски производители, като оформянето на интериора в България излиза между 40 и 60% по-евтино, отколкото в чужбина.
Според управителя на "Чефин" Даниел Марин пазарът на автобуси в България расте от година на година, но е трудно да се каже кога той ще стане нормален като в страна от ЕС. Очакванията на вносителите са това да стане скоро след приемането на страната ни в еврозоната. Според Марин към момента има най-голяма нужда от обновяване на градските автобуси. Светлозар Бояджиев изрази мнение, че държавата също може да помогне за раздвижването на пазара, на първо време със затягането на контрола върху техническата изправност на автобусите в движение. По неговите думи е странно и защо общините обявяват обществени поръчки за автобуси, отговарящи за еконормите Евро 2, при положение че съвременните транспортни средства вече покриват Евро 4.
Съобразявайки се с реалностите на българския пазар, "Чефин" обмисля да атакува пазара с произведените в Източна Европа автобуси от добре познатите марки "Кароса" (Чехия) и "Капена" (Полша), които са собственост на "Ирисбус".
Даниел Марин каза още, че компанията се опитва да наложи като градски автобуси превозни средства на метан, а като цяло акцентът се премества от минибусовете (с 16-21 места) към автобусите от средната гама и туристическите, използвани за междуградски и международни превози.
"Само в последните две години Атина закупи 500 автобуса на природен газ от "Ирисбус", каза мениджърът на марката за Централна и Източна Европа Серджо Молинаро.