Да чуеш гласа на тамбурата

Да чуеш гласа на тамбурата

Преди около година дядо Иван подари на двете ми деца ръчно направени тамбури, а на семейството ми – кошер с пчели. Тогава и се запознахме, той каза, че подаръците му са по случай нашето преселване на село. " Аз бях първи преди години, сега сте вие!" и ние се почувствахме много щастливи да бъдем приети по толкова специален начин.
Оказа се, че и пчеларството, и дърводелството, и любовта му към тамбурите са част от семейната му история и наследство.
Дядо Иван или Иван Горския, както го знаят повечето съседи от средногорското село Белица, се завръща в родното си село след дълги години учене и работа в София и започва да прави тамбури с необяснима страст, нещо от вътре го карало да ги майстори по цял ден, а след като станели готови ги подарявал. "Дори баща ми се чудеше. Исках да направя инструмента, за да му чуя гласа ...", казва ми Иван и очите му грейват в усмивка.
Завръщане у дома
По времето, когато се върнал на село бил тежко болен, прибрал се, защото искал да умре там, където е роден. Годината била 1980 г. Започнал да се занимава пак с дърводелство, за което учил в Техникума по дървообработка и вътрешна архитектура в София, после станал горски надзирател. Започнал да се чувства все по-добре, докато накрая оздравял напълно. И до днес вярва, че гората и гласовете на инструментите, които правел, са го излекували.
Да чуеш гласа на тамбурата
Милена Димитрова
Днес дядо Иван е на 69 години и в селото го ценят като майстор-дърводелец. Всеки, който има нужда от нова дръжка на инструмент, нарича я държале, отива при него. Баща му също бил много добър майстор-дърводелец и самоук музикант, а Иван смята, че е наследил неговия талант, знания и любов към музикалните инструменти. Разказва ми как баща му като засвирел на руска хармоника и запявал на седянките, цялото село се събирало, за да играе хоро в двора на къщата им. Умеел да свири също и на кавал, и на тамбура: "беше всестранно развита личност, такива каквито и ние трябваше да станем по време на социализма", смее се Иван.
Селото по време на неговото детство било многолюдно и във всеки клас имало деца, но през 60-те хората започнали да се разселват по различни места из страната – Шуменско, Нови Пазар, Ихтиман, Елин Пелин ... и селото постепенно се обезлюдило. Децата в класа му били 53 на брой, когато бил в 5-ти клас, а в седми – останали само 13. Това преселение, предполага той, било държавна политика, за да се заселят с българи места с основно турско население и от друга страна – климатът на Белица: суров, трудно се живее от земеделие на 1000 метра надморска височина. Неговото семейство решава да остане, а Иван смята, че така е станало по-добре, защото вярва, че  хората, както и дивите животни, за да бъдат здрави и да се чувстват добре, трябва да живеят близо до мястото, където са родени.
Да чуеш гласа на тамбурата
Милена Димитрова
Старата тамбура на татко
Иван си припомня това завръщайки се отново на село, след дългите години учене и работа в София. Тогава намира старата тамбура, останала от баща му, правена през 1925 г. Решава да я поправи.
Любовта му към изработването на инструментите от онези първи дни не стихва и до днес. Стар негов приятел от времето на работата му в строителството -  бай Нено, музикант, му помага в настройването на тоновете и така от тамбурата става истински музикален инструмент.
"Като засвири бай Нено на тамбурите и ми се пълни сърцето", казва Иван.
Да чуеш гласа на тамбурата
Милена Димитрова
Как се прави тамбура
Влизаме в работилницата му в края на двора, в стария хамбар. Прилича на работилницата на майстор Джепето, вътре са саморъчно направените му инструменти за дърводелска работа -  банциг, фреза, абрихт. По стените са закачени заготовките на тамбурите - натрупани извити рамки, части от дървеното тяло на инструментите преди да се сглобят, грифовете, които се дялкат на ръка - ясно се вижда как върви процесът по изработката им. Витае атмосфера на тайнство.
Първо се търси в гората хубаво дърво, от което да се направи тамбурата, започва да разказва дядо Иван като хваща един от недовършените инструменти и ми го показва. Хубавата тамбура се прави от бук, акация, круша или смърч, защото според него материалът е жив и има характер, затова е важно да се намери подходящото дърво. Обикновено той търси в гората бук "ластунка" , което означава жилаво дърво.
Да чуеш гласа на тамбурата
Милена Димитрова
След като избира подходящия материал, той го реже на бансига и от него прави "заготовка", която трябва многократно да се  мокри и съхне от дъжда и  слънцето. Така след две години, материалът вече е подходящ за изработка. Корпусът представляват няколко отделни дървени части на инструмента, които се лепят. Главата на грифа се дяла ръчно и за изработката му се използва смърч.
Показва ми и една тамбура, която нарича "вкопана", защото изглежда издълбана в дървото, моделът й е по-тумбест и различен. Но според него звукът на тамбурите, изработени от отделни части, е по-добър.
Да чуеш гласа на тамбурата
Милена Димитрова
Дядо Иван се определя като националист – много държи да ми покаже стари карти от времето на Волжка България. Говори с тъга за разсипаната държава в момента. На раздяла крепко ми стиска ръката, като обещава да дойде да нагледа пчелите и ми обещава да предаде занаята си на дърводелец на моите деца.
Тръгвам си с вътрешното убеждение, че желанието да чуеш гласа на тамбурата и живота в гората могат да спасят човешки живот.