Комисия на европарламента ще решава как производителите на автомобили да не заблуждават за разхода

Европейският парламент гласува днес състава на 45-членна комисия, която трябва да открие дали има пропуски при тестовете за определяна на отделяните вредните емисии от превозните средства, съобщи пресслежбата на институцията. Органът ще проведе първото си заседание през февруари, когато ще избере своя председател и заместник-председатели. Междиният доклад на комисията трябва да е готов в срок от шест месеца от началото на работата й, а окончателния година след това.
Комисията ще разследва предполагаемите пропуски от страна на Европейската комисия при надзора на тестовите цикли, с които се мери консумацията на гориво, а така също ще набележи ефективни действия за надзор на изричната забрана чрез коригиращи устройства да се манипулират резултатите.
Членовете на новия орган ще обмислят и въвеждането на тестове, които да отразяват реалните условия на ползване на автомобилите. Важен въпрос, на който комисията трябва да отговори е и дали Европейската комисия и държавите членки са имали доказателства за използването на коригиращи устройства преди избухването на скандала с "Фолксваген" на 18 септември 2015 г.

Както е известно той тръгна от контролен орган в САЩ, а не в Европа, а проблемът е в това, че в част от дизеловите двигатели на концерна беше открит софтуер, намаляващ емисиите на азотни окиси по време на тестове. През октомври 2015 г. Европарламентът гласува резолюция, в която призовава за задълбочено разследване относно ролята и отговорностите на Европейската комисия и държавите членки и ги призовава да обявят какво са знаели за тези нарушения и какви действия са били предприети.
Тези дни за нови тестове, които да дават по близки резултати за разхода на гориво до тези в реални условия се обявиха и ръководители на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). Предвид гласуваните срокове, комисията ще представи окончателния си доклад през март-април 2016 година.
Само няколко месеца по-късно - в началото на 2017 година Европейският съюз така или иначе планира използваната до този момент тестова процедура NEDC (New European Driving Cycle), последно актиулизирана през 1997 година да бъде заменена с по-модерния стандарт за измерване на разхода на гориво и емисиите WLTP (Световно хармонизирана изпитателна процедура за леки автомобили), въведен през 2015-та. Тестът WLTP също се извършва в лабораторни условия, но се основава на строги изпитателни процедури, които се приближават повече до данните за разхода на гориво и емисиите на въглероден диоксид в условия на реално пътно движение.