Фотогалерия: Изчезващото наследство

Веселина Божилова

Фотогалерия: Изчезващото наследство

Изящни индустриални, обществени и жилищни сгради, дарени на държавата от видни предприемачи от началото на XX век, днес тънат в разруха. На въпросите на гражданите властите мълчат.

  • Събарянето на емблематична сграда от комплекса тютюневи складове в Пловдив в началото на март предизвика обществено недоволство и насочи вниманието към многобройните знайни и незнайни ценни сгради, които чезнат из българските градове.

    На снимката: Складът на "Ориент табако" на ул. "Одрин 8" в Пловдив през септември 2015 г., шест месеца преди да бъде почти разрушен.

    Събарянето <a href="http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2016/03/06/2717777_sgrada_ot_tjutjunevite_skladove_na_plovdiv_be_suborena/" target="_blank">на емблематична сграда от комплекса тютюневи складове</a> в Пловдив в началото на март предизвика обществено недоволство и насочи вниманието към многобройните знайни и незнайни ценни сгради, които чезнат из българските градове.<br /><br />На снимката: Складът на "Ориент табако" на ул. "Одрин 8" в Пловдив през септември 2015 г., шест месеца преди да бъде почти разрушен. <br /><br />
  • Пловдивският случай даде гласност на разрушаването на още един тютюнев склад - стогодишен паметник на културата в центъра на Харманли през февруари. Сградата на "Тютюнева промишленост" е съборена по заповед на кмета Мария Киркова (ГЕРБ), защото е неспасяемо опасна. Обяснението на общината е, че нямали сведение да е културна ценност. Поддържат ли архива си и глобявали ли са собственика, че е многократно не е изпълнявал предписания за укрепването й - от кметството не отговориха на въпросите на "Дневник".

    Липса на дигитализиран архив, зле поддържана общинска документация, нехайство от страна на собственици, власти, но и обществото, както и - поне демонстрирано - непознаване на законодателството от местната власт, се показаха сред причините за скоростното изчезване на културни ценности.

    Пловдивският случай даде гласност на разрушаването на още един тютюнев склад - стогодишен паметник на културата в центъра на Харманли през февруари. Сградата на "Тютюнева промишленост" е съборена по заповед на кмета Мария Киркова (ГЕРБ), защото е неспасяемо опасна. Обяснението на общината е, че нямали сведение да е културна ценност. Поддържат ли архива си и глобявали ли са собственика, че е многократно не е изпълнявал предписания за укрепването й - от кметството <a href="http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2016/03/10/2720566_stogodishen_sklad_-_pametnik_na_kulturata_e_bil/" target="_blank">не отговориха на въпросите на "Дневник"</a>.<br /><br />Липса на дигитализиран архив, зле поддържана общинска документация, нехайство от страна на собственици, власти, но и обществото, както и - поне демонстрирано - непознаване на законодателството от местната власт, се показаха сред причините за скоростното изчезване на културни ценности.<br /><br />
  • В тази галерия с продължение редакцията събира граждански сигнали от последните месеци за редица други впечатляващи педвоенни постройки, които бавно изчезват.

    На снимката: Тютюневия склад на улиците "Капитан Андреев" и "Иван Вазов" в Пловдив - също декларирана културна ценност и част от уличен ансамбъл, обявен от Министерството на културата през 2000 г.
    В тази галерия с продължение редакцията събира граждански сигнали от последните месеци за редица други впечатляващи педвоенни постройки, които бавно изчезват.<br /><br />На снимката: Тютюневия склад на улиците "Капитан Андреев" и "Иван Вазов" в Пловдив - също декларирана културна ценност и част от уличен ансамбъл, обявен от Министерството на културата през 2000 г.
  • Една от тях е Първа текстилна фабрика "Евлоги Георгиев" в Карлово - построена през 1891 г. и дарена от големия български филантроп на съгражданите му.

    Една от тях е Първа текстилна фабрика "Евлоги Георгиев" в Карлово - построена през 1891 г. и дарена от големия български филантроп на съгражданите му.<br /><br />
  • Комплексът включва парк, жилищна сграда и тази вила, построена за директора на фабриката, за чиято разруха периодично се пише - последно през декември 2015 г.
    Комплексът включва парк, жилищна сграда и тази вила, построена за директора на фабриката, за чиято разруха периодично се пише - последно през декември 2015 г.
  • Сградите и паркът са обявени за групов паметник на културата от местно значение - архитектурно-строителен и производствено-технически комплекс с решение на специализирания съвет към министъра на културата през 2007 г. Декларирани са за групов паметник от 1984 г.

    Въпреки това те се рушат. "Изглежда у нас е традиция онова, което българските благодетели са дарили на държавата, сега да тъне в разруха и забрава, отбелязва авторът на снимките - фотографът Жоро Хаджиев, във "Фейсбук".
    Сградите и паркът са обявени за групов паметник на културата от местно значение - архитектурно-строителен и производствено-технически комплекс с решение на специализирания съвет към министъра на културата през 2007 г. Декларирани са за групов паметник от 1984 г.<br /><br />Въпреки това те се рушат. "Изглежда у нас е традиция онова, което българските благодетели са дарили на държавата, сега да тъне в разруха и забрава, отбелязва авторът на снимките - фотографът Жоро Хаджиев, <a href="https://www.facebook.com/joro.hadjiev/timeline/story?ut=43&wstart=0&wend=1446361199&hash=5812736591901195090&pagefilter=3&pnref=story" target="_blank">във "Фейсбук".</a>
  • Надписът на входа на зданието гласи: "Фабика за вълнени изделия, въздиганата от Евлоги Георгиев в полза на родний му град Карлово. 1891".

    Сградата, според сайта на общината, днес е частна собственост.

    1. Какво се случи с проекта по спасяването на вилата до фабриката и защо вилата все още не е укрепена?
    2. Кой е взел решение да бъде нарушена волята на дарителя и сградата на фабриката да бъде продадена и днес да е "частна собственост"? Направен ли е поне опит – какъв и от кого, фабриката да продължи да съществува?
    3. Кой е бил първият частен собственик на фабриката?
    4. Кой е настоящият собственик на сградата?
    5. Кой е стопанисвал сградата на вилата?
    6. Фабриката и вилата са паметници на културата. Фабриката е частна собственост, вилата вероятно няма да изкара зимата. Какво може и какво ще направи Община Карлово за опазването им?
    7. От кои български институции Община Карлово е търсила съдействие за тези две сгради и какви отговори е получавала?

    Тези въпроси отправя през октомври към общината Антония Абрашева от сайта "Едно към едно в строителството". До момента официален отговор няма.
    Надписът на входа на зданието гласи: "Фабика за вълнени изделия, въздиганата от Евлоги Георгиев в полза на родний му град Карлово. 1891".<br /><br />Сградата, според сайта на общината, днес е частна собственост.<br /><em><br />1. Какво се случи с проекта по спасяването на вилата до фабриката и защо вилата все още не е укрепена?<br />2. Кой е взел решение да бъде нарушена волята на дарителя и сградата на фабриката да бъде продадена и днес да е "частна собственост"? Направен ли е поне опит – какъв и от кого, фабриката да продължи да съществува?<br />3. Кой е бил първият частен собственик на фабриката?<br />4. Кой е настоящият собственик на сградата?<br />5. Кой е стопанисвал сградата на вилата?<br />6. Фабриката и вилата са паметници на културата. Фабриката е частна собственост, вилата вероятно няма да изкара зимата. Какво може и какво ще направи Община Карлово за опазването им?<br />7. От кои български институции Община Карлово е търсила съдействие за тези две сгради и какви отговори е получавала?<br /><br /></em>Тези въпроси отправя през октомври към общината Антония Абрашева от сайта "Едно към едно в строителството". До момента официален отговор няма.
  • Фотографиите на Георги Хаджиев популяризираха и още една изящна умираща сграда - така нареченото старопиталище в Габрово, дарено от българския индустриалец и благодетел Пенчо Семов.

    Основен акционер в 28 предприятия, сред които банки, застрахователни дружества и различни фабрики, Семов дарява на страната забележително състояние за изграждането на университети, училища, приюти, за стипендии и социални дейности из цялата страна. Оставя на Габрово още архитектурните забележителности "Парахода" (днес болница на негово име) и пистроената сграда на женско дружество "Майчина грижа" (днес - мол).
    Фотографиите на Георги Хаджиев популяризираха и още една изящна умираща сграда - така нареченото старопиталище в Габрово, дарено от българския индустриалец и благодетел Пенчо Семов.<br /><br />Основен акционер в 28 предприятия, сред които банки, застрахователни дружества и различни фабрики, Семов дарява на страната забележително състояние за изграждането на университети, училища, приюти, за стипендии и социални дейности из цялата страна. Оставя на Габрово още архитектурните забележителности "Парахода" (днес болница на негово име) и пистроената сграда на женско дружество "Майчина грижа" (днес - мол).<br />
  • Наричан "Българският рокфелер" от пресата по онова време, Семов, построява пететажната къща на старопиталището за своя вила в края на 30-те години, заедно с красиво оформен парк с чешми и изкуствено езеро, в което по стари картички на Габрово са изобразени лодки.

    Щедрото завещание на индустриалеца предвижда след смъртта му тя да се превърне в старчески дом за социално слаби - оттам и скулптурата с възрастни мъж и жена, закриляни от ангел на покрива на сградата. Но ще стане иначе - Семов умира през 1945 г., а имотите му са национализирани от новата власт. Сградата се превръща в инфекциозна болница, каквато е допреди двайсетина години.
    Наричан "Българският рокфелер" от пресата по онова време, Семов, построява пететажната къща на старопиталището за своя вила в края на 30-те години, заедно с красиво оформен парк с чешми и изкуствено езеро, в което по стари картички на Габрово са изобразени лодки.<br /><br />Щедрото завещание на индустриалеца предвижда след смъртта му тя да се превърне в старчески дом за социално слаби - оттам и скулптурата с възрастни мъж и жена, закриляни от ангел на покрива на сградата. Но ще стане иначе - Семов умира през 1945 г., а имотите му са национализирани от новата власт. Сградата се превръща в инфекциозна болница, каквато е допреди двайсетина години.<br />
  • Сградата никога не е била декларирана за паметник на културата, показа проверка на "Дневник" в Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН). По инициатива на местен гражданин обаче миналата година такъв процес е задействан.

    По информация на автора на снимките и сайта "Едно към едно в строителството" тя е в активите местната болница "Д-р Тота Венкова", смесено дружество, собственост на Министерството на здравеопазването и общините в региона.
    Сградата никога не е била декларирана за паметник на културата, показа проверка на "Дневник" в Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН). По инициатива на местен гражданин обаче миналата година такъв процес е задействан.<br /><br />По информация на автора на снимките и сайта <a href="http://1kam1.com/da-stroish-za-rodinata/" target="_blank">"Едно към едно в строителството"</a> тя е в активите местната болница "Д-р Тота Венкова", смесено дружество, собственост на Министерството на здравеопазването и общините в региона.
  • В отговор на запитването на сайта от септември миналата година от Министерството обясняват, че тепърва ще правят опис на цялото си имущество и ще разглеждат какво да се прави със сградите, които не се ползват. Техни са и рушащите се бани в Овча Купел и Горна Баня, които фотографът Здравко Йончев засне преди време.
    В отговор на запитването на <a href="http://1kam1.com/neqsno-badeshte-za-sgradata-na-g-n-pencho-semov/" target="_blank">сайта</a> от септември миналата година от Министерството обясняват, че тепърва ще правят опис на цялото си имущество и ще разглеждат какво да се прави със сградите, които не се ползват. Техни са и <a href="http://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2014/08/20/2364609_fotogaleriia_zabravenite_sofiiski_gradski_bani/" target="_blank">рушащите се бани в Овча Купел и Горна Баня</a>, които фотографът Здравко Йончев засне преди време.
  • Немското протестантското училище или "пансионът на пастор Вангеман" в Русе, по-известно като старата музикална гимназия, е един от известните призраци на крайдунавския град. Построено през 1900-1901 г. по проект на архитекта Удо Рибау, то преживява много метаморфози, но е изоставено след тежките земетресения в района през 70-те и 80-те години.
    Немското протестантското училище или "пансионът на пастор Вангеман" в Русе, по-известно като старата музикална гимназия, е един от известните призраци на крайдунавския град. Построено през 1900-1901 г. по проект на архитекта Удо Рибау, то преживява много метаморфози, но е изоставено след тежките земетресения в района през 70-те и 80-те години.
  • Комбинираща елементи на неоготика и барок, сградата фигурира като културна ценност, като през годините в статута неколкократно са вписвани промени - от национално към местно значение и последно за промяна на функцията й в музей по желание на собствениците й, бизнесмените братя Бобокови, изградили "Булстрад Арена" в града.
    Комбинираща елементи на неоготика и барок, сградата фигурира като културна ценност, като през годините в статута неколкократно са вписвани промени - от национално към местно значение и последно за промяна на функцията й в музей по желание на собствениците й, бизнесмените братя Бобокови, изградили "Булстрад Арена" в града.
  • Те я купуват през 2007 г. с намерението да я превърнат в частен нумизматичен музей и със срок по договора от 3 години. Оттогава той е удължаван няколко пъти, като последният е през 2015 г. с краен срок 2017 г. Инвеститорът е поел ангажимент да възстанови сградата в "този вид, който е имала непосредствено след нейното построяване", а преди дни отново бе обявено в "Труд", че реставрацията най-сетне ще започне.
    Те я купуват през 2007 г. с намерението да я превърнат в частен нумизматичен музей и със срок по договора от 3 години. Оттогава той е удължаван няколко пъти, като последният е през 2015 г. с краен срок 2017 г. Инвеститорът е поел ангажимент да възстанови сградата в "този вид, който е имала непосредствено след нейното построяване", а преди дни отново бе обявено в "Труд", че реставрацията най-сетне ще започне.
  • Една от най-скръбните руини е впечатляващата видинска синагога - строена през 1894 г. с дарения на търговци от еврейски произход, втората по големина в България след тази в София.

    Една от най-скръбните руини е впечатляващата видинска синагога - строена през 1894 г. с дарения на търговци от еврейски произход, втората по големина в България след тази в София. <br /><br />
  • От 1950 г. постройката е загубила основната си функция и е била използвана за склад, което е влошило състоянието й. През 1970-те години е планиран ремонт с цел да се пригоди за симфонични концерти, но плановете са прекъснати от идването на 1989 г. Сградата е паметник на културата.
    От 1950 г. постройката е загубила основната си функция и е била използвана за склад, което е влошило състоянието й. През 1970-те години е планиран ремонт с цел да се пригоди за симфонични концерти, но плановете са прекъснати от идването на 1989 г. Сградата е паметник на културата.
  • След това сградата е върната на еврейското дружество "Шалом", което през 2009 г. я отдава на Министерство на културата за безвъзмезно ползване с цел изграждане на културен център на името на Жул Паскин.

    През 2012 г. е разработен проект за реставриране, чиято реализация до днес не е започнала. Междувременно малкото останало от нея се руши.
    След това сградата е върната на еврейското дружество "Шалом", което през 2009 г. я отдава на Министерство на културата за безвъзмезно ползване с цел изграждане на културен център на името на Жул Паскин.<br /><br />През 2012 г. е разработен проект за реставриране, чиято реализация до днес не е започнала. Междувременно малкото останало от нея се руши.