"История славянобългарска" ще се учи 4 години, "Робинзон Крузо" отпада

Нови промени са настъпили по учебните програми по литература и история след като експертите на Министерството на образованието и науката проведе дискусии с учители в няколко града в страната. Общо около 2000 учители са изказали мнението си и ведомството се е съобразило.
Окончателно: творбата на Паисий Хилендарски "История славянобългарска" ще е част от съдържанието по история и по литература във всичките класове от 7-ми до 10-ти включително. В осми клас влизат откъси от Библията за Исус и Богородица и произведения на Шекспир, а основополагащият роман на Просвещението "Робинзон Крузо" отпада изцяло от учебната програма.
Това обявиха министърът на образованието Меглена Кунева и зам.-министърът Диян Стаматов днес пред ученици от Втора английска езикова гимназия. Ръководството на МОН беше на гости на гимнацията по покана на учениците, които използваха момента, за да зададат и други въпроси към него.
Явно най-обичаната българска народна песен "Даваш ли даваш, Балканджи Йово", чието първоначално отпадане предизвика протести, пък ще се изучава като пример за Османското владичество в учебника по история, а Чинтуловите песни ще се поделят между учебниците по музика и по литература. Целта е да има връзка между отделните предмети, обясни зам.-министър Диян Стаматов. Освен това се отстранява терминът "съжителство", който стана повод за уволнението на предишния министър на образованието, и се замения с неутралното определение "всекидневие". Термините около Османското владичество ще се учат и по литература, включително понятието "робство".
Започнала е вече подготовката за провеждането на матурите през май, като едва ли ще има сериозни промени във формата и провеждането й. Стаматов обясни, че той самият настоява тя да е на модули, които се раздават поетапно, като мярка срещу преписването, но засега има отпор и от ученици и от учители срещу промяната в последния момент. Министерството е провело подобно проучване и резултатът бил категоричен. Очаква се обаче засилване на мониторинга с видеокамери в класните стаи, добави заместник-министърът.

Инициативата министърът на образованието да гостува на престижната столична гимназия била на самите ученици, които пратили "провокиращо писмо" до ведомството по повод новите учебни програми и други промени, свързани със закона за образованието, разказа Стаматов. По време на дискусията те питаха за регламентирането на иновативните училища, за тежестта на класното в края на годината за финалната оценка, за "глобалното обучение", което се въвежда с новия закон.
Светлин Дранов, председателят на училищния парламент на Втора английска гимназия, обясни за "Дневник", че се е поинтересувал за иновативните училища, защото има информация, че и неговата гимназия планира да се кандидатира за такова училище. "Очаквах да не бъде подготвен такъв подробен отговор по този въпрос, тъй като това е точка доста назад в закона, въведена даже с корекция, затова съм много доволен", коментира той.

Десетокласникът Спартак Цаков пък изрази притеснение, че само 20% от оценката за годината ще се определя от финалния изпит, а останалите 80% ще се оформят през годината. Според него това означава, че дори само веднъж да не си подготвен, или да не ти е ден, това може значително да ти намали успеха. Харесва му оценяването в момента, но не може да направи друго освен да даде мнението си - затова пък направо на министъра.
За съдържанието в учебниците по литература Спартак казва, че не е важно какво четеш, но е важно то да ти отваря съзнанието и да те мотивира да четеш още. Никак не държи "Балканджи Йово" да остане в учебника - "Ако четеш български произведения и това те подтикне извънкласно да се интересуваш повече - това е важното - не какво си научил, а какво ще научиш", убеден е той.