Новото мото в консумацията: "По-малко значи повече"

Потребителите ще откликват с все по-голяма готовност на дръзки иновации в хранителните категории. Те ще предпочитат ястията си все по-изненадващи и стилни. Ще се търсят все повече пресни, минимално преработени, нискозахарни и високоенергийни продукти. Ръст ще има в търсенето на готови менюта. Доставките на храни до дома ще стават все по-експресни. Търговските миниформати ще са във възход. Това са някои от водещите тенденции в глобалния FMCG сегмент през тази година според доклада "Какво да търсим през 2016: Тенденции и развитие" на американския Институт по храните, представен от анализатора на бързооборотния бранш Фил Лампърт.
Като тенденция през 2016 г. навиците на хранене ще се насочват все повече към
Алтернативи храни
Потребителите ще са готови да експериментират все по-дръзко с нови съставки, рецепти и вкусове. Ще властва нагласата на millennial потребителите, които смятат, че в живота няма време да се яде два пъти една и съща храна, казва експертът. Хранителната индустрия ще бъде изправена пред силен глад за иновации. Все по-предпочитана част от менюто ще стават алтернативните източници на протеини като водорасли, насекоми, дрожди и пр. Смели предложения, като брашно от щурци например, ще намерят място на регалите. Маслото ще се завърне триумфално на трапезата, избутвайки към ръба й доскоро толкова прославяния маргарин.
Основно мото при консумация ще бъде "По-малко значи повече". Клиентите ще предпочитат етикети с минимален брой съставки и без изкуствени добавки. "Без" (free-from) тенденцията в голяма степен ще формира предлагането на FMCG пазара, нареждайки по регалите все повече продукти, свободни от вредни за здравето съставки. Ще се търсят повече пресни, минимално обработвани, богати на хранителни вещества, нискозахарни и високоенергийни продукти.
През тази година се очаква ръст в
Търсенето на готови менюта
(meal kits). Клиентите все повече ще разпознават предимствата на тази опция—удобството от компактността на офертата "всичко в едно", контролираният размер на порцията и съставките, минималното разхищение на храна, достъпната цена и др. Тези продукти ще стават все по-отчетливо брандирани—от главен готвач, ресторант и пр. Сегментът с готовите менюта ще става все по-апетитен и за търговците на храни, казва експертът.
Очаква се значителна промяна в нагласите на клиентите към
Доставките на бързооборотни стоки до дома
В сравнение с останалите категории при храните този сегмент е все още в начален стадий. Очаква се обаче той да продължава да се развива с бързи темпове. Превес в предпочитанията на потребителите ще имат кратките срокове на доставка—в рамките на деня, и суперекспресните—до един час. За тази услуга клиентите от всички потребителски групи ще са готови да платят повече. Ще стават все по-предпочитани модели от типа на Amazon prime, при който търговците събират годишен абонамент за цялостно обслужване на онлайн поръчките на клиентите си. Много е възможно в близко бъдеще сегментът да прибегне и до по-смели иновативни решения, като "доставки без шофьор" например, казва експертът. При този модел автоматично навигиран ван с разпределени в отделни боксове индивидуални поръчки ще обикаля по маршрут от зададени адреси. Клиентът ще получава SMS с номера на бокса с личната си поръчка и код за достъп до него.
Водещ тренд през 2016 г. ще продължава да бъде
Персонализацията
Личната комуникация с клиентите ще става все по-тясна, по-иновативна и по-забавна с помощта на новите технологии. Като дългосрочна нагласа клиентите ще стават все по-селективни в предпочитанията си към продукти, марки и търговци. Изборът им ще гравитира все повече около здравословността и кулинарната стойност на хранителните продукти, които слагат в кошницата си. Все по-важна ще става добавената стойност от комуникация между потребителите и бранша. Интересен работещ пример в тази насока е платформата за електроника enjoy.com. Поръчан продукт през сайта се доставя до дома безплатно от експерт, готов в рамките на час да обясни на клиента как да инсталира и ползва въпросния уред. Защо в бъдеще опитен готвач да не доставя до клиентите кошница с продукти заедно с идеи и съвети за най-подходящите рецепти с тях, казва експертът.
Сред ключовите теми през тази година ще продължават да бъдат спецификите на
Millennial
потребителите
—голямата платежоспособна и апетитна за FMCG бизнеса група на възраст между 16 и 34 години. Посоката на пазара до голяма степен ще се ориентира според техните навици и нагласи за пазаруване, които значително се различават от тези на всички предишни поколения. Те обичат да пазаруват при различни търговци и често ги сменят. Основният им мотив при избор на каквото и да било е добавената стойност във всичките й аспекти. Обожават високото качество на обслужване и го търсят активно. Те са спонтанни, гъвкави, променливи и експериментиращи. Изборът им на предпочитан бранд се определя от имиджа на производителя му в еко-, социален и етичен аспект. Нямат време за губене, дразнят се от описания стъпка по стъпка. Дотолкова са визуално зрели, че при готвене вече нямат нужда дори и от рецепти—достатъчна им е снимка на готовото ястие и списък с продуктите под нея. По данни на проучването NGA SupermarketGuru 2015 девет от всеки десет потребители в тази възрастова група приготвя вечерята си у дома над три пъти седмично, казва Лампърт. Близо 56% от тях споделят, че не се чувстват достатъчно уверени в кухнята, а над 70% твърдят, че биха искали да са по-добри готвачи. Тези нагласи отварят място за бизнес на супермаркетите в тази група, независимо дали става въпрос за пазаруване в реалните обекти или за онлайн доставки, смята експертът.
Друга ключова тенденция през годината ще бъде т.нар.
Пазарен агностицизъм
Това е трендът, от който бизнесът би трябвало най-много да се бои, коментира експертът. Той представлява един вид тенденциозна незаинтересованост от страна на клиентите към марките и търговците на пазара. В резултат идва все по-слабото им разпознаване и загубата на връзката с тях. Много от клиентите, пазаруващи в Amazon например, припознават основно бранда на онлайн ритейлъра като водещ при избора им на продукти от него. Ръст в анонимността ще има и при търговците. Там клиентският агностицизъм ще се изразява в сливането на идентичността им с тази на онлайн платформите за поръчка на храни от магазини или ресторанти.
Тенденцията на незаинтересованост ще се пренесе и към навиците на пазаруване. Клиентите все по-съзнателно ще опростяват потреблението си, за да се справят с морето от предложения. Те ще се придържат към едни и същи продукти—два или три топ артикула, щом веднъж се убедят, че те пасват отлично на нуждите им.
Не на последно място ефект върху бранша ще оказва тенденцията към
Смаляване на търговските обекти
Стремежът към по-удобно пазаруване ще води потребителите все повече към близки, бързо и лесно достъпни локации. Все повече ще расте броят на малките регионални търговски вериги. Акцентът ще е върху приятната атмосфера при пазаруване, доброто обслужване, опростения, но удачно подбран асортимент и многото свежест в портфолиото и визията на търговските обекти.