Красимир Николов: Очакваме повече продажби в по-слабо развитите райони

Красимир Николов: Очакваме повече продажби в по-слабо развитите райони

Почти цялата професионална кариера на Красимир Николов е свързана със заводите "Балканкар". В предприятието е от 1976 г. до средата на 90-те, като последователно е заемал постовете технолог на цех и зам. главен директор към института, директор на сервиз "Балканкаримпекс", гл. директор на "Балканкар сервиз", в периода 1991 - 1993 г. е зам. генерален директор "Производство и търговия". След преобразуването му в холдинг напуска предприятието. През 2005 г. регистрира "Застава България" и става неин управител.
Защо решихте да внасяте "Застава" в България?
- Няма конкретна причина. От това, което се внася, само "Застава" не е представена. Разбира се, и южнокорейските автомобили, които никога преди това не са били внасяни. В момента на пазара присъстват почти всички марки.
Какви са целите ви в краткосрочен и в дългосрочен период?
- В краткосрочен, до края на тази година, са да се изгради до голяма степен, поне 80%, продажно-сервизната мрежа. Това е оптималната цел, която гоним в момента.
А като дял от пазара?
- През тази година, която е промоционална, не може да се говори за завземане на определен дял от пазара. Разбира се, стремежът ще е да се постигне колкото се може повече. Това е автомобил, който не е присъствал досега у нас, а сега стъпва с нови модели. Това са лекотоварни автомобили, автобуси, въобще цялата гама, произвеждана от трите завода на "Застава". Преди това са внасяни само "Юго 55" и "Корал ин".
Къде виждате шансовете за успех на "Застава" в конкуренцията с "Дачиа Логан" и "Ивеко"?
- Автомобилите по принцип са в ниския ценови клас. Основно при сегашните модели, които се внасят - "Флорида" и "Корал", ще разчитаме на това, че са за млади хора, за неангажирани жени, за по-неплатежоспособната част от населението. Цената на "Корал" с всички екстри е около 9000 лв. "Флорида" е модел, който може да се експлоатира още няколко години като кола за таксиметров превоз. Не е толкова атрактивна, естествено има и двигатели, които са атрактивни за населението, но с този двигател ("Пежо - Ситроен"), с който в момента я внасяме - 1.3 CW, задължително трябва да се комплектова с газова уредба.
Как стои въпросът със сервизната мрежа?
- Сервизната мрежа е част от продажната. Нашият принцип е, че не може да стане дилър на "Застава България" фирма, която не притежава сервиз. Може да не е собствен, може да е под наем, важното е да има сервиз. Задължително трябва през определен период неговите основни механици да минават обучение и да притежава минималния списък от оригинални резервни части.
Ще внасяте ли резервни части и ще откривате ли магазини за тях?
- Магазините ще са към сервизите - това е задължително. Основният дилър, който ще се занимава с вноса на резервни части за цялата страна, е "Полмо авто". Не сме го избрали случайно - той е част от предишната кооперация със "Застава" до 1988 г. Там все още са на работа хора, които са били на обучение за предишните модели, има хора, които сме привлекли от сервизи на конкурентни компании, които да покрият другата част от гамата. Основната дейност на самите "Полмо авто" не е сервиз, а търговия с резервни части. Над 70% от резервните части за "Застава" се припокриват с тези за "Фиат", останалото е ламарини, корпусни детайли, неща по арматурните табла, фарове, които са изработени в Словения. А консумативите са български - филтри от "Гарант" - Овчарово, накладките и ремъците са универсални. Сега започваме дейност с таксита. При тях, ако се счупи един фар, той трябва веднага да се смени и колата след 2 часа да е в движение на пътя. А и фабриката е на 300 км. Няма никакъв проблем да се прави по един курс на ден. Така че липсата на склад за момента не е проблем.
Предвиждате ли продажба на лизинг?
- Да. Дори и в момента такситата са на лизинг. И тези микробуси, които сме продали, също са на лизинг, но не наш лизинг. Част от тях минаха през "Интерлийз", известна част през "Старком" и друга малка част през "Юнион лизинг".
Как дойде идеята за откриване на таксиметрова компания?
- Идеята се наложи точно от лизингодателя. Първоначално всички отказваха да дават лизинг на таксита. И трите лизингови компании поставиха еднозначно условието да бъде тристранен договора и в случай че лизингополучателят - таксиметрова компания, спре да плаща, съответно "Застава България" като вносител да влезе в дълга и едва ли не да си изкупи автомобила втори път. В тази ситуация друго, освен да направим собствена таксиметрова компания, не ни оставаше.
Как виждате условията за развитие в доста наситения пазар на таксиметрови компании в София?
- Всичко е въпрос на условия. Ние даваме колата напълно оборудвана - със съответната газова уредба, било метан, било пропан-бутан, с монтиран фискален апарат, с радиостанция, с централните заключвания, каквито са изискванията, пълно каско, "Гражданска отговорност". От нас отпада задължението да им плащаме годишния патентен данък и осигуровките. Тези неща се движат от конкретната таксиметрова компания, която наема автомобила. По този начин се избягва рискът заради един шофьор останалите 99 да са с отнет лиценз, защото той не си е платил осигуровките.
Кога смятате да откриете шоурум?
- В рамките на следващите 3 месеца ще има яснота по въпроса. В момента кандидатстваме за площ от 450 кв.м в близост до хотел "Диана", която смятаме да вземем срещу дългосрочен наем с последващо изкупуване. Там ще се намира шоурумът и търговският ни център. В Добрич вече имаме отворен шоурум и сме поставили условие на всички компании, с които в момента преговаряме, да станат наши дилъри, да имат шоурум в съответния град.
В кои градове ще развивате дилърска мрежа?
- Да края на годината ще имаме дилър в Благоевград - по южното направление, Пловдив, Сливен и Бургас - за югоизточната част, и вероятно ще отворим офис и в Монтана. На мен лично това много ми се иска, тъй като Северозападна България е по-слабо развита. Вероятно там ще има и повече клиенти, които по-масово ще се насочат към евтините автомобили.
Очаквате ли някакви проблеми от вносителя на ФИАТ за България във връзка с дублирането на дизайна на "Застава" и "ФИАТ Пунто"?
- Вносителят на ФИАТ за България е "Ауто Италия". От 1 януари тази година "Ауто Италия" вече не внася "ФИАТ Пунто". Внася само "Пунто гранде", което съвсем различен като концепция автомобил. А "Застава 10" е малко по-различна от внасяния досега "ФИАТ Пунто". Общо взето, "Пунто" е една изконсумирана концепция за автомобил. Оттук нататък някакви чудеса на база на тази конструкция не могат да се очакват, но по принцип, когато се взима лиценз от една фабрика, то е, за да се измине някакъв път наведнъж, за да се качи първото стъпало, а после следва развитие. Иначе лиценз, когато се купи и не се развие, няма никакъв смисъл от него. За микробусите и камионите следващите модели ще са на базата на "Ивеко сити", който в момента се внася у нас. Иначе по отношение на двигателите и скоростните кутии са малко по-напред от тези модели, които се внасят в България.
Каква ще е гаранцията на различните модели?
- В момента гаранцията е 30 хил. км или една година. Вероятно ще трябва да се удължи гаранцията с оглед новите закони (минимум 2 години гаранция). По принцип всички вносители го спазват. Но като се добави и условието за 100 хил. км, които примерно се навъртат за година и три месеца, и 2-те години остават само като пожелание. Това не е нещо, което може да се мери по време. Във време може да се мери гаранцията на кафеварка, на котлон, на консумативни стоки, но автомобилът има технически ресурс. Техническият ресурс не се мери в часове, дни, престой по пътя, а на изминати километри. А ние даваме 30 хил. км гаранция, защото за колите, които в момента внасяме, няма производител, който да даде повече от 50 хил. км гаранция, когато става въпрос за такси, имайки предвид начина на експлоатация. Тук не става въпрос за навъртането на километрите. В тези километри, които се дават като гаранция - 50 хил. или 30 хил., шансът да се случат много неприятни неща, които са причинени от поведението на шофьора, а не от колата, е много голям. Ако дадем кола на лизинг на отделен шофьор, а не на фирма, той не може физически да покрие 2 смени 7 дни в седмицата. Колата, ако не се върти за един ден на две смени и не направи 300 - 350 км, няма икономическа логика, защото за шофьора нищо няма да остане, след като си плати лизинга и горивото. Това, с което са атрактивни нашите коли, е, че с метан за 4 лв. изминават по 100 км градско. Това е така, разбира се, защото към днешна дата все още няма акциз върху метана. А когато се наложи такъв след влизането ни в ЕС, не е ясно какъв ще е размерът му.