През септември по различни линии на градския транспорт в София ще тръгнат 110 нови единични автобуса, произведени от китайската компания "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd). Представител на "Дневник" имаше възможността да разгледа и да се повози на първия рейс от партидата, сглобен изцяло според зададените от общината спецификации.
През септември по различни линии на градския транспорт в София ще тръгнат 110 нови единични автобуса, произведени от китайската компания "Джънджоу юйтун бус ко. лимитид" (Zhengzhou Yutong Bus Co. Ltd). Представител на "Дневник" имаше възможността да разгледа и да се повози на първия рейс от партидата, сглобен изцяло според зададените от общината спецификации. Напрактика непознатият в България производител е част от "Джънджоу юуйтун груп", която се занимава също с производство на специализирани превозни средства, строителна техника и недвижими имоти. Автобусното звено "Юйтун Бус" е най-големият производител на автобуси в света, с доставени през миналата година 67 018 рейса, което е ръст от 7% в сравнение с предходната. На китайската компания се дължи 15 на сто от цялото световно производство на автобуси. "Джънджоу юйтун бус" има над 30 хиляди работника, заводи в 15 страни и годишен оборот за миналата година около 6.6 млрд. евро. Компанията прави автобуси с размер между 5 и 25 метра, като изнася в 130 страни, включително Франция, Великобритания, Испания, Румъния, Словакия, Чехия, Норвегия, Исландия и т.н. През миналата година изнесените рейсове са 7373 на стойност (по оценка на китайските митници) 580 милиона долара. Доставката става факт след конкурс обявен от Столична община през декември 2014 година. На 9 юли 2015 година китайската компания е обявена за победител, но заради процедури по обжалване, идването на рейсовете се забавя. Автобусите "Юйтун" са с дължина 12.16 метра, като в тях има 32 седящи места, включително две за инвалиди, а капацитетът е общо 87 пътника. Рейсовете използват 6.7 литрови дизелови двигатели, отговарящи на еконормите Евро 6, на "Къминс" с мощност 280 конски сили, произведени във Великобритания. Автоматичната скоростната кутия е на американската "Войтн", а ретардерът и спирачната система са на германската "Вебасто". Задвижващият заден мост и кормилното управление са доставени от германската ZF. Въздушното окачване е на Sachs (Германия). Плановете на общината са новите автобуси да тръгнат по линии 60, 64, 77 и 309. По изискване на общината седалките са от пластмаса, без текстилно покритие, за да са по-лесни за поддръжка. Водачите са изолирани от пътниците с плексигласова преграда Автобусите са с климатик, предвижда се да бъде пуснат и интернет. Въпреки, че са климатизирани, автобусите имат и достатъчно на брой отварящи се прозорци. Всички надписи по автобуса, отвън и отвътре, са на английски и български език. При отварянето на вратите на всяка спирка автобусът се накланя надясно, за да се улесни качването и слизането. Рейсовете са пригодени за употреба от трудноподвижни хора, като с натискане на бутон отвън пред средната врата и вътре между сгъваемите седалки, те могат да поискат съдействие от водача. Негово задължение е да разгъне рампата за качване на инвалидни колички. Рейсът направи няколко обиколки по специалното тестово трасе в новия производствен комплекс на "Джънджоу юйтун бус", разположен на площ от 1.33 млн квадратни метра. На нея се симулира движение с висока скорост, изкачват се и се спускат наклони, преминава се през участък със сериозен страничен наклон и т.н. Отсечката, имитираща разбита пътна настилка, прилича доста на част от улиците в София. Дори и по неравностите рейсът вози достатъчно комфортно, като не се чуват неприятни шумове, уверихме се при демонстрационната обиколка на тестовото трасе. Автобусът е минал и задълителния за всички рейсове на компанията воден тест. Оторизираният представител на "Джънджоу юйтун бус" в България Антон Дончев обясни, че автобусите имат четири години гаранция, или 300 000 километра. Вече има договор със сервиз, който да извършва ремонтите, като работниците, занимаващи се с него, са минали тримесечно обучение в завода на "Юйтун". Дончев посочи, че още преди доставката на автобусите, ще бъдат осигурени най-често нуждаещите се от замяна резервни части, като челни стъкла например. С "Къминс" и "Войт" има договорка да държат в наличност поне по един двигател и скоростна кутия, които да могат да се доставят при нужда. За резервните части, които не са в наличност, има договорка, да бъдат доставени със самолет, в срок от 48 часа от поръчката. През първата година на 3 и 6 месеца ще се прави цялостен преглед на автобусите от експерти на "Джънджоу юйтун бус", каза пред "Дневник" заместник-директора на международния отдел на компанията Кент Ченг.