Стивън Спилбърг подари нова приказка на Кан

Стивън Спилбърг подари нова приказка на Кан

Стивън Спилбърг подари нова приказка на Кан
К.Култовият американски режисьор Стивън Спилбърг, който бе начело на международното жури на фестивала преди три години, се завърна на Лазурния бряг с екранизацията на прочутия роман от 1982 "Големият добър великан" (BFG) на английския писател Роалд Дал.
Филмът плътно се придържа към трогателната история за приятелството между непохватен, но много добродушен гигант и десетгодишното сираче Софи и тяхното странно пребиваване в Страната на великаните.
Обстоятелството, че филмът бе показан "извън конкурса" не намали въздействието му върху публиката, израснала със спомена за феноменалния успех на "Извънземното", който през 1982 тържествено закри фестивала в Кан. Сега Спилбърг се представи пред международната преса в компанията на английския актьор Марк Райлънс (Великана) и малката Руди Барнхил (Софи). Първите му думи на пресконференцията бяха посветени на паметта на починалата в края на миналата година любима негова сценаристка Мелиса Матисън.
Осъществен с помощта на многобройни, разнообразни и отлично изпълнени специални ефекти филмът носи и характерния почерк на продукциите на "Дисни", в които героите често са разделени на добри и лоши, като първите винаги побеждават вторите.
Спилбърг напомни, че сценарият по романа на Дал е бил написан преди много години, почти заедно с излизането на "Извънземното". На въпрос дали BFG всъщност не е нова версия на "Извънземното" Спилбърг отговори, че и в двата филма е вложената голяма доза въображение. "Преди 34 години имах свободата да правя каквото си поискам, същата свобода имам и сега. А в приказките, както знаете, свободата е над всичко..."
Талантливият Марк Райлънс, който е сниман с напълно променена физика, допълни, че работата в този филм твърде много му напомняла за работа в театър. "С Руди трябваше почти през цялото време да играем сами в студиото, тъй като всички останали ефекти се добавяха на по-късен етап. Беше ни необходима максимална концентрация. "Помниш ли - обърна се той към Спилбърг – когато от време на време те молихме да се отдалечаваш, за да не се разсейваме?" По повод на източниците от които се е вдъхновявал, за да влезе в "душата" на Великана, Райлънс обясни, че никакви особени източници не е имало. "Докато играех ролята, непрекъснато си мислех за онези странни мъже, които работеха в градината на дядо ми, когато бях дете."
Спилбърг добави, че дългото изчакване на реализацията на проекта всъщност се е оказало благотворно за фантастичната визия, тъй като през всичките тези години "технологиите са се развили шеметно".
От своя страна пресата отдаде необходимото уважение към умелото "преборване" с огромния ръст на Великана и неговата достоверност в контакта му с "нормалните" хора. Освен от сложния грим на деветте "лоши" гиганти и измислена среда със странни пещери и чудновати предмети от всякакъв характер публиката остана очарована от тънкия хумор в една от основните сцени на филма, а именно закуската на Великана с английската кралица.
"Да, в тази сцена има комични моменти, защото участниците в нея, включително и кралицата, трябва да изглеждат значително по-дребни от Великана. За целта работихме по изработването на специални мебели, които си контрастираха с оборудването на двореца, което пък бяхме копирали буквално." На въпрос каква според него би била реакцията на самата Елизабет II Спилбълг отговори: "Чувството за хумор не е нещо, което липсва на кралицата."
Въпреки някои отделни мнения, че напоследък Спилбърг снимал все едно и също най-вече за да оправдае легендарния си статут, все пак надделя мнението, че BFG е важен филм, тъй като застава в защита на "различността". "Филмът ми е посветен на мечтите. А за мен мечтите са най-важното нещо, тъй като на тях се крепи надеждата", каза Спилбърг в Кан.
Веднага след премиерата на фестивала започна търговското разпространение на филма във Франция.