Потенциалът на сръбския пазар на дребно се увеличава

Потенциалът на сръбския пазар на дребно се увеличава

Forton International е компания, специализирана в работата с бизнес имоти. Адрес: София 1000, пл. "България" 1, www.forton.bg
------------------
За българските търговски вериги сръбският пазар става все по-привлекателен независимо от доскоро нестабилната политическа и икономическа обстановка в страната. Доказателство за това е и фактът, че Office One Superstore и "Техномаркет" заеха пазарни позиции в Белград още преди години.
Засега в Белград има твърде малко модерни търговски площи, а пазарът се доминира от веригите, собственост на компании като Delta М и Mercator, които са между големите инвеститори в сектора. За чуждите компании това е времето за проучване и първи стъпки, а динамиката, с която страната и пазарът се развиват, прави състезанието между основните играчи доста оспорвано.
Освен международните вериги хипер- и супермаркети като Metro Cash&Carry и Tempo добри позиции имат световните модни марки като Sisley, Benetton, Zara, Mexx, Springfield и др. Големи възможности има и в сектора на обзавеждането, консумативите, комуникациите, магазините за електроника. И докато световните компании избират различни методи за навлизане - чрез дистрибутори, франчайзинг или джойнт венчъри, то българските фирми, проявили интерес към този пазар, в голямата си част искат да работят самостоятелно и директно. Мотивите за това най-често са в сходния манталитет на хората и географската близост.
Mакар световните марки да имат добра познаваемост сред населението, адаптивността на българските компании им помага да се позиционират бързо и успешно. През последните пет години България беше една от основните търговски дестинации за сръбското население и това до голяма степен е изградило лоялност между търговци и потребители.
В Белград в момента има около 55 хил. кв.м модерни търговски площи в централната стара част на сръбската столица, където и наемните нива са най-високи. През последните години търговски центрове се изграждат в новата част на Белград и в покрайнините на града. Поради ограничените възможности за намиране на подходящ за строителство терен в центъра на старата част към момента в тази зона функционират само няколко подобни комплекса като Millenium, City Passage, Futura и Makedoska Shopping Center. Още по-малко възможности има да се наеме търговска площ на търговските улици. Те са заети от световните марки, част от които не присъстват дори на българския пазар - Jagger, Dorothy Perkins, Pal Zilleri, Reporter. Причината тези търговци да са доста по-смели и добре позиционирани от останалите браншове е в профила на населението - потребителите в столицата са в голямата си част млади, амбициозни, информирани, с модерно мислене и известни като източноевропейците с най-добро владеене на английски език (според изследванията 42% от населението говори английски). Висококвалифицираните жители на сръбската столица са с непрестанно растящи възможности, което е добра предпоставка за навлизането на брандове от високия ценови сегмент.
Наемните нива в сръбската столица са между 20 и 110 евро/кв. метър. Този широк диапазон се дължи на много специфични за пазара фактори, като видът собственост и имиджът на наемателя са само някои от тях. В по-голямата си част обаче те са близки до българските.
Очакванията на анализаторите са българските и гръцките търговски компании, които са най-активни в проучванията в момента, през следващите месеци да заемат стабилни позиции на развиващия се сръбски пазар. Предполага се, че те ще се възползват максимално от своята близост и познаването на реалността, тъй като етапите, през които минава сръбската икономика, са много близки до тези, които протичаха у нас от 1998 г. насам.
-------------------------
Въпреки че регистрира сериозен икономически растеж през последните години, Сърбия все още се счита за нестабилна и несигурна от европейския бизнес. Причината е в непрестанно променящата се политическата обстановка. След като преди няколко месеца Черна гора обяви независимост, остава в разумни срокове с помощта на европейската общност да се изясни бъдещето на Косово. Предвид всичко това анализатори предвиждат около 5% ръст на икономиката за следващата година. Това кара международни компании с по-агресивна политика да пресмятат бъдещите ползи от навлизането на този развиващ се пазар, където средната заплата и покупателната способност на населението растат ежемесечно.
През последните шест месеца консултанти от двете страни отчитат сериозно покачване на интереса от страна на българските компании, като се разширява и списъкът с индустрии, в които те оперират. Най-активни към момента са дружествата от телекомуникациония и фармацевтичния бранш, проучвания са започнали и редица инвестиционни фондове. Най-сериозен конкурент на българския бизнес се гръцките търговци и представители.
------------------------
* Изпълнителен директор на Forton International