Красимира Филипова, заместник-министър на правосъдието: Затворниците ще могат да искат от съда компенсация за лоши условия

През март 2015 година Комитетът за предотвратяване на наказанията излезе с остро становище срещу България, в което се посочват проблемите в местата за лишаване от свобода у нас - лошите материални условия, унизителното третиране на затворниците, пренаселеността. Освен това срещу България има и пилотното решение "Нешков и други срещу България", постановено от Европейския съд по правата на човека, с което се даде срок до 1 декември тази година за изработване на превантивно и компенсаторно средство за защита, както и за подобряване на стандартите в местата за лишаване от свобода. Бившият заместник-министър на правосъдието Андрей Янкулов, който отговаряше за затворите, и неговият екип положиха огромни усилия и изработиха план за справяне с проблемите. За пръв път от 20 години Комитетът за предотвратяване на изтезанията даде положителна оценка за България. Разговаряме с наследника на Янкулов на поста - Красимира Филипова. Тя също като него идва от прокуратурата.
През март 2015 година Комитетът за предотвратяване на наказанията излезе с остро становище срещу България, в което се посочват проблемите в местата за лишаване от свобода у нас - лошите материални условия, унизителното третиране на затворниците, пренаселеността. Предишното ръководство на министерството предприе сериозни мерки в тази насока. Каква е ситуацията към момента?
То ще бъде чисто ново и в него ще могат да се настанят над 400 лишени от свобода. За пръв път от 26 години ще бъде открит нов затвор. Това става със съдействието на Норвежкия финансов механизъм. Средствата, отпускани от държавата, са били и са изключително занижени. Тази година има малко увеличение на предвидените размери за бюджета, свързано с липсата на санитарни възли в затворите в Сливен, Бургас и във Варна. Където предстои изграждане във всяка килия на санитарен възел, което трябва да стане до 1 декември. Обявени са процедури за обществени поръчки, за да бъдат извършени ремонтите. Извършените и предстоящите ремонти ни дават надежда, че можем да осигурим на лишените от свобода минималния стандарт от 4 квадратни метра площ, който се изисква съгласно стандартите на Комитета против изтезанията. Това е минималното.
За да се стигне дотам европейските институции да излизат с такива доклади и да има пилотни решения, значи, че нещата са стигнали до крайния предел. Отвъд него - в случай на неизпълнение и на невземане на мерки, би се разрушило доверието в българската държава и като европейски партньор, и в нейните възможности да осигури минимални условия на лишените от свобода.
Какво друго включва разработения план?
- С оглед максималното използване на човешкия ресурс в местата за лишаване от свобода са започнали действия, които са осъществени на редица места, по създаване на следствени арести към затворите. Там, където е възможно, арестните помещения няма да бъдат отделно. Това ще гарантира много по-добри условия, а от друга страна, ще има възможност за по-гъвкаво използване на служителите. Преди време беше открит поредният такъв арест към затвора в Ловеч.
Вашият предшественик Андрей Янкулов заяви преди време пред "Дневник", че се предвиждат и законови изменения. Какво се случва с тази идея?
- Разбира се, материално-битовите условия са една част от поетите ангажименти. За да може да се гарантират правата на лишените от свобода, трябва да се предприемат сериозни законодателни изменения. Миналата година е била сформирана работна група, която е изготвила проект за промени в Закона за изпълнението на наказанията. Той бе подложен на допълнително обсъждане. Остава със съвета по законодателство да отстраним някои технически и други неясноти. Надявам се в скоро време промените да бъдат приети от кабинета, за да може мерките, които предвиждаме за материално-битовите условия, да бъдат съчетани със законови изменения.
Защо?
- Защото, ако българската държава не е осигурила минималните стандарти за площ, а законовите изменения са влезели в сила, всеки лишен от свобода ще може да предяви съответен иск, че не са му осигурени такива условия. Това ще бъде разписано в закона. Според сега действащото законодателство въвеждането на тази възможност беше отложено за януари 2019 година. Но ние предвиждаме с настоящите изменения това задължение на държавата да бъде имплементирано още тази година.
Този закон предполага една по-гъвкава система за първоначалното настаняване на лишените от свобода, така че един от водещите критерии да става и въз основа на материалните условия.
За да може след това началникът на затвора или на главна дирекция "Изпълнение на наказанията" да преценяват там, където има пренаселване, да може да се отреагира с преместване на лишените от свобода.
Какви са другите промени?
- Други важни моменти от закона са, че вече ще има превантивно и компенсаторно средство, както изисква решението "Нешков срещу България". Превантивното средство е възможността за директен достъп на лишените от свобода до съд - административните съдилища, които ще разглеждат искове на лишени от свобода, които считат, че не са им гарантирани минималните стандарти в местата за лишаване от свобода. Тези искове ще бъдат насочени срещу началника на съответния затвор. Предвижда се задължително участие на лишения от свобода в тези производства. Съдът ще може да дава задължителни предписания и ако се констатира, че е нарушено дадено право, веднага да се предприемат действия - например да се премести затворникът, да му бъде осигурено нещо, от което е лишен.
По отношение на компенсаторното средство се предвижда възможност след изтърпяване на наказанието лишаване от свобода лицата да могат да сезират с искове съдилищата по реда на закона за отговорността на държавата за вреди и да получат компенсация, че са пребивавали в условия, които не отговарят на минималните изисквания. Ще има презумпция, че когато се установи, че лицето е пребивавало при недобри условия и в нарушения на основните права, автоматично лицето ще има право и на съответно обезщетение.
Това са промените, разработени от работната група, които бяха доразвити. С този закон се предвижда премахването на комисията, която съществува във всеки затвор и която се занимава с предложенията за промяна на режима и за условното предсрочно освобождаване. Досега, без да има съответно предложение от тази комисия, няма как лишеният от свобода сам да поиска да бъде предсрочно освободен. Сега това се премахва и вече може чрез началника на затвор и когато едно лице придобие формалните основания, да подаде иск до съответния окръжен съд.
И този съд ще разгледа цялостното му поведение от изтърпяването на наказанието или от момента, когато е придобил формално основание наказанието му да бъде преразгледано, за да се прецени дали лицето да бъде предсрочно освободено. Това е решителна стъпка напред, тъй като с премахването на тези комисии ще се премахнат възможностите за оказване на някакъв натиск. Ще подобри и взаимоотношенията между лишените от свобода и администрацията, тъй като те вече няма по никакъв начин да бъдат поставени в някакви зависимости. Това са, разбира се, изменения, които вървят заедно с промени в НК, НПК.
Наложително е в един момент държавата да реагира срещу положения, които не отговарят на международните стандарти.
Това вероятно ще повлияе и на представата, която се е наложила у нас, за това какво е наказанието - че то трябва да е страдание, да има лишения.
- Надяваме се, че самото общество ще осъзнае какво е значението на изпълнението на наказанието лишаване от свобода и как да бъдат осъществени неговите цели. Едно лице, което е лишено от свобода, е лишено от възможността да се придвижва в пространството, но не и от други негови основни права. Трябва да бъдат организирани такива дейности, които да позволяват превъзпитанието, които да направят престоят им смислен - да бъде насочен към обучение, културни мероприятия и случаите, когато може да се осигури подходяща работа. Това е една от целите на наказанието, а не просто настаняването на някого без концепция как ще протече този престой. Трябва да се работи върху това да се ограничи в максимална степен рискът от рецидив.
Колко горе-долу ще струва всичко това?
- Около 15 млн. лв. В нея се включва всички места за лишаване от свобода и наложителните ремонти там. Част от тях са по линията на Норвежкия механизъм, други средства са от бюджета. Правителството в началото на март отпусна допълнително три милиона. През годините са били ограничени възможностите на държавата. В настоящия момент също не са кой знае колко по-добре. С това, което има, и в рамките на допустимото се полагат усилия да се изпълнят предвидените мерки.
Какво е положението в Главна дирекция "Изпълнение на наказанията"? През годините работещите там излизаха на протести.
- Значително се е влошило поради факта на извършеното съкращение в размер на 10%. Не се разполага с достатъчно служители в местата за лишаване на свобода, което се отразява на ефективността на работа. Необходими са ни още нови бройки, за да покрием необходимостите. Поискали сме това да се предвиди в бюджетите за следващите три години. Липсата на достатъчно служители затруднява контрола върху лишените от свобода и създава възможности за нарушение в дисциплината. Следва да се има предвид, че възнагражденията в този сектор не са високи, което прави тези работни места не много атрактивни.
Има проблеми при открити конкурси и проблем с желаещите тази работа. До октомври 2015 година не са провеждани системно конкурси. Ръководството се старае да осигурява ритмичното провеждане на конкурси, за да може свободните места да бъдат заемани. Хората, които работят с лишените от свобода, работят при същите условия като затворниците. Постигането на по-добри материални условия ще допринесе за по-добри условия на труд на надзорно-охранителния състав, ще допринесе и за повишаване на дисциплината. Когато си при по-добри условия, се очаква по-нормално поведение и между самите лишени от свобода. Поставянето на лишените от свобода задължително в лоши и тежки условия няма нищо общо с идеята за наказанието и по никакъв начин не трябва да бъде толерирано. Трябва да се обяснява на обществото какви действия предприема държавата, за да осигури по-добри условия и дейности на лишените от свобода.