Да срещнеш себе си в Лабиринта

Да срещнеш себе си в Лабиринта

Театър на сетивата София, Лабиринт
Театър на сетивата София, Лабиринт
Отиваш на театър. Посрещат те и те въвеждат в спектакъла. Не търсиш мястото си, защото такова няма. Стъпка по стъпка напредваш в лабиринта и много бързо отлепваш от мислите и преживелиците, с които си дошъл. Започваш да изграждаш своята история, която авторите, режисьорът и актьорите очакват да развиеш.
Защото главният герой си ти.
Театърът на сетивата София, създаден по метода на играта на колумбиеца Енрике Варгас, има своята отгледана публика у нас, която непрекъснато се разширява. От десет години Михаил Димов и Златина Толева създават проекти в закрити и открити пространства с екип, в който има актьори, музиканти, психолози, социални работници, терапевти.
Обратно на класическия театър, в който публиката е събрана накуп, в новия проект всеки зрител извървява лабиринта сам, а около него деликатно асистират членове на трупата.
"Хората са различни и предизвикват различни взаимодействия в лабиринта. Всеки действа по различен начин, отключва различни асоциации и спомени", обяснява Златина, която е антрополог по образование. Накрая често чуват: "Благодаря ви, излекувахте ми душата, помогнахте ми да преодолея страха си от тъмното. Разбрах, че в тъмното има кой да се грижи за мен".
Приятната изненада и за двете страни е този близък човешки контакт, за който в ежедневието много често вече няма условия и вътрешно позволение да се случи. Докато тук се получава. Над 30 човека създават по етажите на НДК - от минус 3 до 6-я етаж - възможности с участниците да се случи нещо лично, каквото те изберат.
Театър на сетивата София, Лабиринт
Театър на сетивата София, Лабиринт
Ядрото на трупата е обучено от Юън Бриок през 2006 година. С няколко последващи семинара методът на играта, приложен първоначално като социален проект за хора от рискови групи, се прехвърля на територията на изкуствата.
Сам той с много специалности – започнал от НАТФИЗ, занимавал се със съвременно изкуство и с музика, работил като радиоводещ, диджей, рисува, пише - Михаил Димов предлага пътуване, в което и зрителите да подходят творчески.
"Това е траектория, определена колкото от нас, толкова и от самите тях, т.е. те са в истинския смисъл на думата съавтори. Ние се срещаме с публиката по средата", казва той.
Михаил Димов, Театър на сетивата София
Михаил Димов, Театър на сетивата София
Дали има хора, които се отказват, дали има страдащи, наранени, които откриват лек?
"Аз здрави хора почти не познавам. В съвременния свят няма здрави хора. За да има здрави хора, трябва да има здраво общество. Трябва да има огромно доверие, да се пази невинността, да няма цинизъм, който е много страшна болест, опустошителна. Здрави общества на земята не мисля, че вече съществуват. Всеки е заразен от някакъв страх, недостатъчност, от неверие", казва Михаил.
На изхода обаче много от зрителите са въодушевени и заредени с енергия. В един от предишните проекти, край язовир "Беглика", младежкото присъствие очаквано е превърнало спектакъла в почти спортно събитие. Друг проект - Института за изследване на тишината, разположен във футуристична бизнес сграда в София, от сумрака на минусовите етажи до фантастични гледки от 17-я етаж, е бил първият изцяло невербален лабиринт, без думи.
"Случваха се неща отвъд думите. В едно хале имаше кът със стар грамофон. Човек с фрак който пускаше една прозрачна плоча, на която бе записан бял шум, и започваше да дирижира тишиата", разказва Златина.
До края на сегашния лабиринт остават 5-6 представления. Изиграни са над 20. Всяка вечер минават по трийсетина човека. Накрая вратата ще се затвори и ще започне подготовката за нов проект.
Златина Толева, Театър на сетивата София
Златина Толева, Театър на сетивата София
Залагайки на петте сетива - слух, зрение, вкус, обоняние, допир - ние самите научихме много неща, обобщават създателите на експерименталния театър. "С всеки участник виждаме света през техните усещания и възприятия. Артистичният момент се развива с всеки следващ проект", обяснява Михаил.
На практика по думите му това е изследователски театър, който се развива в неизвестното, тера инкогнита, непозната земя. Всеки следващ спектакъл на този изследователски, метафизичен театър стъпва в нови територии.