Хамалските услуги стават все по-сериозен бизнес
Едва ли има някой, който да не е срещал обяви за услуги от т.нар. хамали студенти. И сигурно много от хората се питат наистина ли всички хамали са студенти? Отговорът е не, само една част от тях са такива. Някогашните хамалски бригади, съставени предимно от студенти, вече са сериозни организации с постоянни клиенти и добре развиващ се бизнес. Според Станислав Тодоров, управител в специализираната фирма за пренос на товари "Хамали", е било задължително, преди една организация да привлече редовни клиенти, да предлага услугите си с етикета "хамали студенти", за да се различава от ромите на площад "Македония". Понеже съм минал по този път, знам, че е трудно да се отвикне от това определение, казва Станислав Тодоров. Мнението му е, че сред десет такива обяви вече е трудно да се избяга от клишето, което би довело и до липса на работа.
Преди десет години фирмата е разполагала само с хамалски въжета и колани. Сега организацията им е оборудвана с четири камиона, три леки коли, склад, всякакви колички, опаковки и т.н. - всичко, необходимо и за най-взискателните клиенти. Повечето от служителите в "Хамали" са на трудов договор, тук не всички са студенти, а дори и да има такива, те са прекъснали обучението си. Заплащането им варира според вида на услугата, но най-често се движи в границите между 40 и 100 лв. на човек за една услуга. Работата обаче е здрава и в пълна дисциплинираност, обяснява Тодоров.
Бизнесът с пренасяне на товари изисква минимален начален капитал, затова най-често студенти се ориентират към този бранш. Ако се вярва на думите на повечето управители на подобни организации, хамалският бизнес е пример за това как от нищо се прави нещо.
"Никакви" е отговорът, който дава Росен Радославов, управител на "Студентско бюро хамалски услуги" на въпроса "с какви средства започнахте". Но още с първите спечелени пари са започнали да се рекламират във в. "Куриер". Бюрото е първата организирана форма на преноси в България, работят в тази област от 13 години. На трудов договор при него са 7-8 постоянни служители, останалите попълват текучеството. В най-натоварените месеци имат по 18-20 работници. В момента разполагат с два големи и два малки камиона, които са им напълно достатъчни за територията на София, където работят в повечето случаи. Желанието им е да се специализират в преноса предимно на офис и домашно обзавеждане, а не в пренос по принцип. Сред редовните им клиенти са министерствата на образованието, на финансите и на здравеопазването. Имат и специална форма за организация на работата - работниците са разделени на бригади от по четири души, един от които (най-опитният) е водач. Водачът е единственият от групата, който е на твърдо възнаграждение. Останалите получават надница според вида на преноса.
Само 50 лв. са били необходими на Дойчин Мехов, за да реализира съвместната си идея с още няколко приятели - фирма за пренос на товари. Парите са били инвестирани в реклами по вестниците, а необходимото оборудване за преноса са наемали, тъй като все още са нямали собствено. Сега разполагат с няколко камиона, буса и всичко, необходимо за пренос на домашни и офис мебели, пиана, метални каси и др. В момента "Корект" на Мехов и компания извършва между 100 и 120 поръчки месечно. Във фирмата работят 15 души, всички студенти. Заплатите са според заработката - плаща се почасово, а ставките са строго индивидуални, в зависимост от характера на преноса. Сред клиентите им са Агенцията по заетостта, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, социалното министерство, британското консулство и др.
Станислав Тодоров твърди, че в момента в страната има около пет подобни организации, с които се конкурират. Не смята за заплаха "многото бригади от случайни хора, раздаващи фалшиви фактури". Чуждестранните компании, които работят на нашия пазар в сектора, също са около пет. Те обаче не са пряк конкурент, тъй като наблягат повече на международния, отколкото на вътрешния мувинг. Това значително завишава тарифите им и точно в това българският бранш вижда шанса си. При международните компании политиката по набиране на персонал е сходна с българската - наемат се предимно млади хора и студенти, които работят на граждански договор или на повикване. Но българските фирми "носят" по-добре, категоричен е Станислав. Конкуренцията в бранша, дори на международно ниво, в повечето случаи е нелоялна и некоректна, споделя управителя на "Хамали". Като сериозен недостатък на българските организации той отчита невъзможността за международен мувинг, както и липсата на ноу-хау и на чуждестранен партньор в международната част на бизнеса.
През летния сезон особено популярни са преносите от столицата към морето и обратно. От "Хамали" разказват за клиент, който има еднакви къщи в кв. Бояна и на морето. Всяка година в началото на лятото му местим всичко до морето, а в края прибираме. Така той винаги си е вкъщи, обяснява Тодоров. Сред клиентите им са редица държавни институции - Комисията за финансов надзор, Патентното ведомство, Българската фондова борса - София, и много други.