Различната класна стая на един учител

Различната класна стая на един учител

Десислава Миленкова
Десислава Миленкова
В часа на госпожа Миленкова не е тихо. А и класната стая не е като обикновените. Чиновете са скупчени в четирите й ъгъла. Последният учебен ден е и четвъртокласниците имат задачата да правят каквото си искат. Шумните екипи са решили да правят: комикс, рисунка, 3D шахматна дъска и анимация. На таблетите си.
На училище с таблет
Столичното 137 СОУ "Ангел Кънчев", в което Десислава Миленкова е начална учителка, е едно от 40-те, в които по инициатива на министерството на образованието започна проект по внедряване на електронните технологии в българското образование. Всички в класа имат таблети и мишки, с които работят върху интерактивната дъска. В този клас и телефоните не са забранени.
"Технологиите са един прекрасен инструмент за знанията на децата. Учителят е най-важното и винаги ще бъде", убедена е Миленкова, която се радва на шанса чрез технологиите да успява да доближи ученето до децата.
Различната класна стая на един учител
По думите й телефоните лесно могат да бъдат впрегнати в образователния процес. Има много приложения, които могат да бъдат използвани. "Аз ги наричам "скрити образователни приложения". Ето, например те могат да създават комикси с едно елементарно приложение за правене на снимка и добавяне на текст към нея. Но комиксът, който те правят, ги учи и да общуват помежду си, и на креативност, включително и на правопис."
Най-лесно й е да направи така, че децата да знаят. С всякакви методи. Но когато използва технологията, ученето им става интересно и забавно, а и знанията им са по-трайни. "Защото по този начин децата не учат заради оценката или за да се харесат на учителя, а за да стигнат до резултат, който е хубав, който изглежда добре – от компютър или таблет. Интересен им е и пътят, по който са стигнали до този резултат. И тези знания, оказва се, са много по-трайни и остават за цял живот", разказва тя. Понякога, когато класът работи с таблетите, биват изпращани навън - да изследват реалния живот и да учат от него. "Така се научават как да учат през цялото време, а не само заради шестицата."
Ученето излиза извън класната стая
Най-впечатлени и развълнувани са били учениците на Миленкова, когато са получили задача по "Човекът и природата" по темата за движението на телата - да обърнат законите. Чрез едно специално приложение на таблета всяко видео може да бъде обърнато, върнато наобратно. Децата е трябвало в кратко видео да пресъздадат движението в едната посока и след това с приложението да го обърнат от края към началото. "Беше им толкова интересно, че продължиха да го правят и вкъщи и да ми изпращат видеата, които са правили."
Различната класна стая на един учител
Александра били измайсторила цвете от най-различни зърна от кухнята – боб, ориз, грах, леща, жито... и след това снимала как ги разпръсква. И при обръщането, видеото започва от това как разпръснати семена с едно движение на ръката се нагласят във формата на цвете, като със магия. "Макар и задача, която на пръв поглед е като забава, тя развива тяхната креативност и смелостта им да експериментират с технологиите", казва Миленкова.
Таблетите биват ползвани и в часовете по български език и литература. А класната стая е изпъстрена със смешни снимки на класа и техни рисунки, направени на таблетите - тя е различна и интересна и децата са горди, че сами са я декорирали.
"Откакто вкарахме таблетите в образователния процес, децата имат много по-сериозно отношение към тях. За тях таблетът и сматртфонът вече не са толкова за игра, те се използват за учене. Отношението им технологията се променя", разказва Миленкова.
Няма статичност вече – децата излизат навън, търсят интересни за снимане предмети, изследват. Те не постоянно са залепени в седящо положение на чинове, дори и средата се променя – работят в екипи и чиновете се сливат, имат право да стават по време на час, могат да комуникират помежду си. "За мен е важен резултатът и приноса на всеки един от екипа към този резултат", казва учителката им.
Различната класна стая на един учител
Таблетите биват ползвани и в часовете по математика. Например, във втори клас са имали задачата да излязат на двора с линия в едната ръка и таблет в другата, да търсят предмети по зададени размери. Да ги снимат с приложена линия и в балонче да отбележат колко сантиметра е предметът. Или пък да превърнат в текстова, със снимки, задача, дадена като числов израз. Как да пресъздадат: 280 + (48x3) =? Например така: в един магазин имало 280 кг брашно... могат да я разиграят тази задача, или да я нарисуват, или да снимат на таблет. "Обръщам съдържанието по този нетрадиционен начин, за да бъде по-интересно и достъпно до тях и понякога учат, без да знаят, че учат – което е най-хубавото учене".
Най-важните уроци
Учениците на Десислава Миленкова обичат да бъдат изпитвани, "защото е забавно" и не се страхуват да грешат – това е и най-важният урок, който тя целенасочено през всичките четири години им е преподавала.
"Защото всяка грешка, стига да не я повтаряме, ни учи как да се справяме. Когато видим на улицата нещо, което ни прилича на хартия, а се окаже, че е камък... ако го ритнем, ще ни заболо и ще се научим да не го ритаме втори път. Ако все пак го направим, вече става притеснително. Така и с грешките. Ако един път направим грешка, тя ни учи. Но втория и третия път вече тя чупи крака.
Това е дозирането в нещата, когато говорим на учене от грешките."
Различната класна стая на един учител
He вcичĸи oт вac щe имaт пo вcичĸи пpeдмeти oтлични oцeнĸи – пише Миленкова в посланието си към децата, с които е била всеки ден през послените четири учебни години. - Ho и caмитe виe нe cтe eднaĸвo cилни пo вcичĸи пpeдмeти.
Щe пoлyчитe yдocтoвepeниятa cи. Ho в тяx нямa мнoгo вaжни oцeнĸи. Hяĸoи oт липcвaщитe oцeнĸи зa мeн ca мнoгo пo-вaжни.
Oцeнĸa зa пpиятeлcтвo. Зa eĸипнocт. Oцeнĸa зa инициaтивнocт. Oцeнĸa зa ycмивĸи, зa oбщyвaнe и възпитaниe. И нaй, нaй-вaжнaтa зa мeн oцeнĸa – тaзи зa пpeoдoлявaнe нa тpyднocти. Xopaтa, ĸoитo нe ce cтpaxyвaт дa ce изпpaвят пpeд тpyднocти и дa ce бopят c тяx aз нapичaм бopци. A бopцитe cтaвaт шaмпиoни. (Целия текст на посланието към класа, с който се разделя можете да причетете в блога на Десислава Миленкова.)
Друго важно за Миленкова нещо, на което учи възпитаниците си, е как да общуват помежду си, за да свършват нещо – да създават екип за много кратко време и след това да могат с други деца да направят нов екип и да свършат следваща задача. "Което е свързано и с комуникация, и с разбирателство помежду им – неща, които малко или много ние не сме научавали в училище", казва.
Училището на бъдещето
"Когато отиват на външно оценяване, децата са оценявани върху това колко добре могат да зазубрят нещо. И само половин година след това да не го знаят. Докато някои неща остават неуловими и това са нещата, на които аз смятам, че трябва да учим децата", смята Миленкова.
Различната класна стая на един учител
Според нея училището трябва да се доближава максимално до реалния живот. В което децата се учат как могат да се справят и да се адаптират най-лесно. "Защото ние ги учим на всевъзможни неща и те могат и да знаят много формули, много автори, но да не знаят как да използват тези знания", казва Миленкова и разказва любимия си пример: все едно да влезеш в магазин, за да си купиш лютеница, а да излезеш с един килограм домати и половин килограм чушки, но да не знаеш как да си направиш лютеница. "Това се получава в училище – децата излизат със знания, които не знаят как да съчетаят и как да използват след това в реалния живот."
Изненадващо, Десислава Миленкова не е привърженик на идеята за слагане на сегашните учебници в един таблет. "Децата имат нужда да работят и с книга." Нейното решение за редуциране на тежестта на ученическите раници е дори още по добро: учебниците да са в няколко части - книжки, за да не тежат толкова.
"А таблетите са чудесно средство за интересно и вълнуващо учене - с електронния учебник и интересни приложения", подчертава тя.
"3D принтер" - отговарят едва ли не в един глас на въпроса ми какво още искат да имат в училище. Те знаят не само какво искат, а и какво имат.
"Вълнуващо е да учиш на таблет, научаваш се да правиш толкова много неща".
"Не е страшно да дадеш грешен отговор, така научаваш правилния и го запомняш."
Различната класна стая на един учител
"Госпожо, днес малките много слушаха, изобщо не вдигаха врява и си направиха задачата всички до един!" - прекъсва разговора ми с Миленкова момиче, а очите му блестят. Така се запознавам с Никол. А после и със Стилян – момче, което очевидно участва и в четирите екипа, които в момента творят: комикс, рисунка, 3D шахматна дъска и анимация.
Тези, двамата, са не само добри с компютрите, а и искат да направят и по-малките в училището добри. Още в началото на годината са поели инициативата да ги учат на прости компютърни програми – като Paint и PowerPoint. "Споделиха идеята си с мен и първо говориха с госпожата на 2Г клас, тя много се зарадва. После заедно с мен отидохме при директора, който даде съгласие те да са учители. Аз изготвих програмата, по която да се придържат, а всички учители по информационни технологии в училище им помагаха, дори с усмивка ги наричат "колеги", обяснява Миленкова.
Различната класна стая на един учител
Стилян и Никол са разпределили второкласниците в две групи и провеждат с всяка група един час седмично. Това се случва в часовете по интереси следобед (класът е с целодневно обучение). А мъниците са наистина заинтригувани и запалени по програмите, с които работят. "Искат да продължат и догодина - както "учителите" така и техните ученици", обобщава Десислава Миленкова.
Десислава Миленкова е и сред екипа учители зад образователния сайта Уча.се, участва и в развитието и разпространението на други два български образователни проекта – Envision и Jumpido. Тя участва в създаването на електронни учебници на издателство "Булвест 2000" по музика, човекът и природата, физика.

Избрана е за учител-експерт на "Майкрософт" за 2013-2014 година. Блогът й "De Sita", който е насочен към използване на таблети в класната стая, е обявен за блог на 2014 година в категория The Best Ed/Tech Resource Sharing Blog на престижния сайт EduBlog.

Десислава Миленкова ще е един от лекторите на предстояща в края на юни конференция за обучение на учители за използване на новите технологии в образованието, организирана от "Майкрософт-България". "Дневник" е медиен партньор на събитието.