Бизнесът: Премерете рисковете
Петър Мутафчиев, министър на транспорта
Стратегията може да се промени
Възможно е да настъпят сериозни промени в стратегията за БМФ, за да бъдат гарантирани целите на приватизацията. Ще приемем всички заслужаващи внимание предложения. За да има сериозни гаранции за развитието на БМФ, трябва да се търсят сериозни инвеститори. Това трябва да са компании, чиято дейност и мащаб предпоставят развитието на параходството. Въпреки че БМФ е превозвач със солиден авторитет, до момента няма компания, която да е проявила интерес към него. Основната причина за приватизацията на фирмата е нуждата от инвестиции, които държавата не може да осигури. От купувача очакваме да стабилизира предприятието и подобри управлението. Не мисля, че е удачно да продаваме 30 на сто от БМФ срещу компенсаторни записи. В предложения сега вариант на стратегията заложихме 5 процента да бъдат раздържавени с тези инструменти, но при обсъжданията в правителството и в Народното събрание този процент може да се промени. Очакваме приватизацията да стартира в края на тази и началото на следващата година.
Цвета Каменова, председател на работната група
Чартьорът е корабособственик
Когато подготвяхме стратегията, се водихме от нормативните документи, където пише, че чартьорът е и корабособственик. Чартьорите са тези, които осигуряват товари. А това е надеждна гаранция за развитие на дружеството. Консорциумът между чартьор и мениджър на кораб също ще бъде достатъчно добра комбинация заради водещата роля на чартьора. Основният аргумент за изключването на корабособственици от процедурата е, че повечето от тях имат свои бази и ако корабособственик купи дружеството, има опасност да закрие съпътстващите дейности. Очакваме продажната цена на БМФ да бъде равностойна на инвестициите, които трябва да бъдат вложени в дружеството, за да се обнови корабният парк. Размерът на тази сума е между 500 млн. и 1 млрд. лв.
При всички положения преди приватизацията от активите на БМФ ще бъдат извадени Българският морски квалификационен център (БКМЦ), баркентината "Калиакра", почивната база на флота в местността Цигов чарк в Родопите и незавършената почивна станция на бившата корабостроителница в местността Ален мак до Златни пясъци. От активите ще бъдат извадени и двата ферибота - "Героите на Севастопол" и "Героите на Одеса". Те заедно с фериботния комплекс, който обслужва превозите на товари от и за Русия и Украйна, ще бъдат отдадени на концесия.
Йордан Мирчев, председател на комисията по транспорт в НС
Профилът няма да се променя
Профилът на бъдещия купувач няма да се промени. БМФ работи на несигурен пазар между трети страни. Товарите от и за България компанията не ги вози, защото има добри мениджъри, които са докарали кораби на други страни. Това означава, че БМФ има недобър мениджмънт. За БМФ не е важно колко кораба има, а как те се управляват, и затова в стратегията освен изискването за чартьори се поставя и за мениджъри на кораби. В момента флотът има 77 кораба, които са на около 25 години. Новият собственик може да намали броя им, но възрастта им ще е до 14 години, каквато е европейската практика. Почти всички чартьори са и корабособственици, с което се решава въпросът за допускането на корабособственици в процедурата.
Продавайки 70 процента от акциите, а след пет години останалите, може пакетите да се окажат в две различни юридически лица. Това ще доведе до сблъсък между тях. Търсим стопроцентова продажба, която да се реализира на две етапа - 70 на сто сега, а останалите - след пет години. БМФ няма да се продава срещу компенсаторки, защото не е консервна фабрика.