Боб Кемп: Процедурата за изтребителите ще започне след политическо решение

Боб Кемп: Процедурата за изтребителите ще започне след политическо решение

Боб Кемп
Боб Кемп
В началото на миналата седмица Министерството на отбраната започна разговори с компаниите, заявили интерес да доставят нов изтребител за военновъздушните сили. Няколко месеци по-рано военните изпратиха писма до "Боинг" (F-18 Super Hornet), „Грипен интернешънъл" (JAS-39 Gripen) "Локхийд Мартин" (F-16), "Дасо авиасион" (Rafale) и EADS (Eurofighter Typhoon), с които поискаха от тях бяха запитани за наличностите, цената и евентуалните срокове за доставка на изтребители. Миналата седмица част от компаниите представиха своите предварителни оферти.
За "Грипен интернешънъл" разговорите бяха водени от Боб Кемп. Преди да заеме този пост, той е бил вицепрезидент по корпоративен маркетинг на „Бритиш аероспейс", отговарящ за маркетинга и за пробив на пазарите в Китай, Индонезия и Малайзия. Той е бивш офицер от британските кралски военновъздушни сили и е участвал в два конфликта - Фолклендската криза през 1982 г. и войната в Персийския залив 1990-1991 г.
Какъв беше отговорът на „Грипен интернешънъл" на българското запитване за доставка на нови изтребители за армията?
- Предварителната оферта, която представихме пред българската страна, е от типа „ол инклузив" пакет. Той включва всичко - доставката на 16 многоцелеви изтребителя от най-ново поколение "Грипен", версия C/D, пълна поддръжка с резервни части, ремонти и обучение, които ще бъдат осигурени в сътрудничество с шведските военновъздушни сили. Целта е преходът към усвояването на новите изтребители да бъде максимално улеснен и българските пилоти да започнат безпрепятствено експлоатацията им от първия ден, в който те бъдат доставени в България. Предложихме и различни гъвкави решения за финансиране на проекта, които са специално разработени така, че да са в съответствие с националния бюджет. Едно от тях е 15-годишен лизинг, който прави изплащането на вноските в първите години по-малко предизвикателство за икономиката. Зад тези опции за финансиране стои правителството на Швеция. "Грипен интернешънъл" заяви и готовност да изпълни офсетна програма както в отбранителния, така и в цивилния сектор, възлизаща на най-малко 100% от стойността на сделката, което на практика генерира средствата за вноските. За реализацията на индустриалното сътрудничество зад гърба ни са както СААБ, компанията - майка на „Грипен", така и най-големият промишлен холдинг в Северна Европа "Инвестор груп". С работата си заедно в други европейски държави като Чехия и Унгария ние вече показахме, че отваряйки нови работни места, създаваме реална дългосрочна заетост и условия за устойчив икономически растеж.
Кога очаквате да започне реално процедурата по преговорите?
- Моето разбиране е, че това няма да стане, преди да има политическо решение. Както виждам, в момента Министерството на отбраната се подготвя за периода, когато политически ще бъде разрешено да се продължи с процедурата по избор на нов изтребител. Подписването на договор по принцип отнема доста време. Ние се ангажирахме пред българското правителство да доставим изтребители 2 години след сключване на договора. За производството на една машина са нужни 24 месеца. Така че очакваме развитие в отношенията ни през следващата година.
Може ли да се каже, че обвързвате решението старта на процедурата с присъединяването на България към Европейския съюз?
- След като веднъж членството ви в Европейския съюз е факт, очакваме стартиране на процедурата. За да започне процедурата, не е нужно България да събира голяма чанта с пари. Достатъчни са 45-50 млн. евро. Смятам, че Министерството на отбраната, след като разгледа нашето предложение, ще може да убеди останалите институции, че има път напред към този проект, и да им се даде възможност да вземат решение през следващата година.
Колко време според вас ще продължи цялата процедура?
- Обикновено тази процедура трае между три и пет години.
Българското Министерството на отбраната заяви интерес към всякакъв вид изтребители - с един и с два двигателя, от различни поколения - трето и четвърто. Не се ли притеснявате, че все още българската страна не знае какво точно иска като изтребител?
- На тази фаза - на запитване за цени, наличности и срокове за доставка, правителствата искат информация от всички възможни участници в търга. Разбира се, на етапа, когато се дават крайните оферти, очаквам списъкът на участниците да бъде намален значително.
Притеснява ли ви фактът, че към този момент България все още няма ясна процедура как трябва да прави офсет? Според вас не трябвали това да бъде изяснено най-късно до 2 месеца, за да стане ясно какво ще се иска от доставчиците?
- Това го виждаме във всяка държава. Закупуването на въоръжение техника отнема време. Очакваме процедурата в България да отнеме време, така както отне на Чехия и на Унгария.
В новата наредба, подготвена от министерството на икономиката, е предвидено външният министър да има решаващ глас за всяка сделка със специална продукция. Той трябва да казва дали изборът на един или друг изпълнител трябва да бъде направен в зависимост от това дали е външнополитически изгодно за страната. Смятате ли, че е нормално?
- Решението за закупуване на нов изтребител се взима от цялото правителство. Очакваме както министърът на отбраната, така и министрите на финансите, на икономиката и на външните работи да вземат участие в това решение.
Направи впечатление във вашата офсетна оферта, че на първо място в предложението си за индиректен офсет в икономиката на страната сте предложили развитие на автомобилостроенето в България. Какво точно включва вашето предложение?
- Швеция е голям потребител на компоненти за автомобилната индустрия. Ние търсим възможности за производство на конкретни продукти в България в зависимост от това дали вашето правителството има интерес.
Може ли да очакваме подобряване на офертата на по-късен етап?
- Ние очакваме с нетърпение да продължим диалога и преговорите с българското правителство. Не знам как ще приключат те, но съм уверен, че ние сме в състояние да ви предложим най-добрата възможна сделка на България.
Споменахте, че се предложили лизингови схеми за изплащане на изтребителите. Единият вариант предвижда за 15 години да бъдат взети под наем нови самолети. Какви са останалите възможности?
- Сега мога да кажа само, че предоставихме на българското правителство различни варианти за финансиране, но нека първо да видим каква ще бъде реакцията му.
Доколко конкурсът за българските изтребители ще бъде решаващ за завладяване на пазара на бойни самолети в Централна и Източна Европа. Прогнозите са, че той тепърва ще се развива?
- Ние сме решени да спечелим търга в България и смятаме да развиваме нашите бизнес и взаимоотношения в целия регион.