Безплатният обяд

Безплатният обяд

Втора поред година концертите в рамките на фестивала "Варненско лято" са безплатни. Това стана, след като общинските съветници във Варна така и не успяха да определят цена на билетите. И защото е по-лесно, подходиха щедро - "Вход свободен!"
"През тази година 86-те на брой прояви в рамките на "Варненско лято" (музикалния, джаз и фолк фестивалите) са били посетени от 180 хил. души. Този брой е със 70 хил. души повече в сравнение с публиката, която е влязла в залите миналата година", заяви директорът на дирекция "Култура" в община Варна Пенка Живкова. Цифрите изкушават към разсъждения в две посоки:
1. Ако разделим броя на посетителите във фестивалните зали на 86 - броя на концертите в афиша на "Варненско лято", това означава, че всеки от тях е бил посетен средно от 2093 зрители. Спектаклите в рамките на фестивала се организират в Летния театър, зала 1 на Фестивалния и конгресен център, залата на Драматичния театър, мансардния етаж на Градската художествена галерия, вътрешния двор на Археологическия музей, зала "Бах" на Евангелската методистка епископална църква и още няколко пространства с подобни размери или брой места. Нито едно от тях обаче не може да побере 2093 души наведнъж. Нито дори половината от тези хора.
2. Ако умножим 180 000 души по 3 (произволно избрана цена за билет на концерт), това означава, че само от билети варненската община губи по около 540 хил. лв. годишно.
В първия случай числата недвусмислено показват, че в общинската статистика за интереса към "Варненско лято" е допусната сериозна грешка! Или че числата в справката за посещаемостта на концертите са неволно или умишлено, но във всеки случай сериозно завишени.
По ирония на аритметиката, докато приходите от музикалното "Варненско лято" се равняват на нула, само за сравнение - приходите от билети на 10-дневния театрален фестивал, който се организира от Българската асоциация за театър във Варна, възлизат също на 540 хил. лв.
"Община Варна прецени, че може да мине и без парите за билети, и направи възможното всеки, който желае да посети "Варненско лято", да го направи без притеснение", смята Пенка Живкова. На противоположно мнение са мениджърите и хората на изкуството. Според тях липсата на платен вход сваля качеството на културата и аудиторията в залите.
В същото време само опитът на варненското Оперно-филхармонично дружество е доказателство, че с платен вход от 5 до 20 лв. за класическа музика не само може да се напълни зала с ценители, но дори да се формират приходи, печалбата да се влага в повече качество и т.н., и т.н. При това с точни сметки - колко билета са продадени, колко зрители има в залата, кой концерт какъв интерес е предизвикал... Грешки с нулите са изключени!
"Всичко на този свят си има цена. Безплатен обяд няма, така е и с изкуството", категоричен е Илия Раев, директор на Фестивалния и конгресен център във Варна. Той приютява голяма част от "безплатните" прояви на музикалния фестивала "Варненско лято".
Всъщност кой плаща обяда? Данъкоплатците, разбира се! Затова те трябва да знаят, че за организирането на музикалното "Варненско лято общинската хазна отпуска 380 хил. лв. Още 100 хил. даряват спонсорите. Никой обаче не може да каже колко точно са зрителите, които тези "инвестиции" са привлекли в залите. Иначе статистиката от продажбата на билети в предишни години сочи, че приходите от тях са формирали едва 5 на сто от бюджета на 80-годишния фестивал. Превърнато в числа, това означава 38 хил. лв. Което във всеки случай е по-добре от нула.
---------------------
Важно е залите да са пълни
Пенка Живкова, директор на общинска дирекция “Култура”
Публиката нараства
От миналата година концертите в рамките на “Варненско лято” са безплатни. И имаме увеличение на публиката със 700 000 души (в следващ разговор тази цифра бе коригирана с една нула, бел.ред.). Реално приходите от билети формират едва около 5 процента от бюджета на фестивала. Ето защо смятам, че след като община Варна може да си го позволи, е добре входът за фестивала да е безплатен. Не считам, че това по някакъв начин принизява нивото на хората, които влизат в залите. Това си пролича особено по време на класическата част на “Варненско лято”. Нямаше нито един човек от публиката, който да аплодира музикантите в паузите между частите на произведенията. Това е дребен детайл, но достатъчно показателен за качеството на публиката. И за организаторите, и за музикантите е важно залите да бъдат пълни. Община Варна намери средства и реши да подари фестивала на всички, които живеят в града или го посещават.
Калоян Христов, галерист
Има и правостоящи
Помня преди години колко празни бяха концерните зали. А идваха световноизвестни изпълнители. Но и досега огромна част от хората с отношение към изкуството не могат да си позволят да плащат за проявите на цял един фестивал. Могат да правят избор между няколко неща, но почти не познавам такива, които от началото до края да са в залата. Откакто "Варненско лято" стана безплатно обаче, публиката се увеличи видимо. Вече има правостоящи, което е радващо според мен. Няма никакъв смисъл да показваш изкуството си в празна зала. Това е много по-обидно за един изпълнител от факта, че хората са там безплатно. Не виждам проблем, след като фестивала го има и общината може да си позволи да не прибира пари от вход. Така финансовата пречка пред хората, които обичат изкуството, но нямат средства, е премахната. Важно е обаче да се задържи качественото ниво на фестивалите. Мисля, че засега се получава. 
Александър Грозев, художествен директор на Международния филмов фестивал “Любовта е лудост”
Безплатният вход е тест
Никъде по света приходите от билети за едно събитие не покриват разходите за него. При нас безплатният вход за фестивала на българските филми “Златната роза”, който започва днес, е тест за много от тях. Целта е да видим дали ще има публика, да оценим реакциите й. Надяваме се на огромен интерес към безплатните филми. Това е просто жест от страна на Националния филмов център към варненци. Аналогична е ситуацията и с останалите безплатни културни прояви.
Подобен подход се налага, защото от началото на 90-те години в България направихме всичко възможно да отучим хората да ходят на кино и на всякакви културни прояви. Това важи особено много за младите хора, които нямат навик да гледат български филми.
Организацията и на филмовите фестивали “Любовта е лудост”, и на “Златната роза” струва над 100 хил. лв. Средствата се осигуряват само от спонсори и основната част от тях отиват за хотела и издръжката на гостите. Ако пуснем билети за “Златната роза”, приходите ще бъдат направо смешни. Освен това спонсорите у нас не са като в чужбина. Бюджетът на фестивала в Кан например е над 25 млн. евро, а абонаментът за цялата филмова програма на фестивала в Берлин е 240 евро.
Мария Грозданова, секретар в частна фирма
Понякога е единствен шанс
Липсата на вход понякога е единствената възможност да се чуят стойностни неща. Няма нищо лошо в това повече хора да се докоснат до по-елитарна музика. Категорична съм, че няма разлика в качеството на изпълненията на безплатен или на платен концерт. В крайна сметка хонорарите на певците или музикантите се договарят отделно и не зависят от цената на билетите. Те би трябвало да са доволни, че виждат залите пълни. При пословичната суетност на такива звезди би трябвало да си направят сметката, че най-малкото някой е чувал за тях и после, че този някой иска да ги чуе. А приучиш ли публиката да идва на концерт, развиеш ли й навик, в един момент тя ще започне и да плаща все повече и повече.
-----------
Свободният достъп е обида
Диана Кафеджиева, музикант, фондация "Кунстуеб" - Холандия
Нелепо!
Да няма билети за един толкова престижен фестивал като “Варненско лято” е нелепо. Аз като музикант бих се почувствала обидена заради факта, че на концерта ми идват хора, които са в залата не защото искат да чуят изпълнението ми, а защото е без пари. Според мен решението за свободен достъп противоречи на пазарния принцип. Колкото и малко да са събираните средства от билети, те не могат да бъдат никога излишни. Могат да бъдат вложени за реклама или пък да отидат за хонорари. Доколкото разбрах, този милостив жест е бил продиктуван по-скоро от типичната за страната ни бюрокрация. Заради липсата на единогласие между властимащите. Обидно е да свириш за смешни хонорари, а в същото време входът да е безплатен. Това снижава качеството и мотивацията на публиката и  концертиращите.
Мира Колева, художник
Билетът дава права
Според мен има много психология в това да има билети за фестивалите. Хората знаят за тях и си купуват или резервират билети далеч по-рано. Това показва отношението към събитието, което предстои. Публика, която живее с очакването на един фестивал, може да бъде и критична, и очарована от това, което е видяла А така, като няма билет, формално си лишен и от правото да кажеш, ако нещо не ти е харесало. За фестивалите със свободен вход важи правилото “На харизан кон зъбите не се гледат!”. Безплатните фестивали привличат публика, която е в залите в повечето случаи случайно, просто да си уплътнят свободното време. Така нямаш дори правото да избереш къде да стоиш. Трябва да барикадираш входа на залата часове по-рано, за да може и с бутане и блъскане да си осигуриш добро място. Ама като си работещ човек, а не безделник, как да стане това?! Това автоматично ограничава възможността на концерт да отидат младите и активни хора, които нямат време за губене. Като толкова не й трябват пари на общината, поне да беше взела компромисно решение - хубавите места с пари, другите безплатно. Така тези, които искат да ползват удобствата, които гарантира платеният вход, ще имат тази възможност.
Илия Раев, директор на Фестивален и конгресен център - Варна
Всичко си има цена
Въпросът с безплатните фестивали и прояви всъщност опира до това дали публиката им печели нещо. Казусът е дали мястото, където те се провеждат, е място, което приютява хора, търсещи покрив - има много такива, или място за култура. Всичко на този свят си има цена. Безплатен обяд няма и така е и с изкуството. Нормално е при един добър изпълнител да платиш повече за култура, а не входът да бъде безплатен.
Тодор Игнатов, директор на Оперно-филхармонично дружество - Варна
Нашите изяви са с вход
Решението за безплатен вход на фестивала “Варненско лято” е на общинския съвет и вероятно с него се търси социален ефект или се цели по-голяма посещаемост. Безплатни обаче са само проявите, които се финансират директно от общината. За нашите представления има билети, защото така ни задължават законовите правила. Въпреки това залата се пръска по шевовете. Тя е пълна 100 процента и редовно имаме дори правостоящи. Професионално и нормално е да се плаща. Трудът на един певец или музикант е като всеки друг и си има съответна цена. Нямаме търкания с общината за това, че за проявите ни има билети, докато останалите фестивални представления са със свободен вход. Само от приходи от билети през тази година очакваме над 160-170 хил. лв. Сумата е между 5 и 7 пъти повече в сравнение с приходите на колегите ни от страната.