Училищата вече няма да изключват ученици при 15 неизвинени отсъствия (допълнена)

Училищата вече няма да изключват ученици при 15 неизвинени отсъствия (допълнена)

Училищата вече няма да изключват ученици при 15 неизвинени отсъствия (допълнена)
Училищата вече няма да бъдат задължени да изключват ученици при 15 отсъствия по неуважителни причини (в момента неизвинени отсъствия - б.а.). Директорите ще могат да налагат и друго наказание при толкова неизвинени отсъствия, като преместване в друга паралелка или предупреждение за преместване в друго училище.
Това предвижда проект за държавен стандарт за приобщаващото образование, който образователното министерство ще публикува за обществено обсъждане.
Отсъствията вече няма да бъдат извинени и неизвинени, а по уважителни и по неуважителни причини. Не е описан максимален брой на отсъствията по уважителни причини.
"Ако ученик пропусне 25% от часовете, ще трябва да държи изпити в края на годината", заяви зам.-министърът на образованието Диян Стаматов пред "Дневник".
Уважителните причини са здравословни и при състезания.
Тази е една от мерките на представения днес от министерството на образованието 12-ти образователен стандарт - За приобщаващото образование.
Стандартът урежда и каква подкрепа ще получават децата със специални образователни потребности. При необходимост в училище ще се привличат ресурсни учители, психолози, логопеди, педагогически специалисти. Ще има помощник на учителя, както и обща и допълнителна подкрепа за всички деца, включително и тези в риск да отпаднат от училище.
От допълнителни часове се нуждаят и децата, които не знаят български език, както и тези със затруднения в обучението. Часовете ще се провеждат включително и през лятото. Допълнителна подкрепа ще има за децата, които не получават такава от семейството си. Регламентирана е подкрепата за деца, подложени на тормоз.
В стандарта е уредена и подкрепата за децата с изявени дарби - за осигуряване на квалифицирани специалисти за развитие на техния потенциал. Но и допълнителна подкрепа, защото и за тях има риск да изостанат с обучението, докато ходят на олимпиади, състезания, гастроли и др.
В този стандарт се залагат и дейности за създаване на добър психоклимат в училище - превенция срещу насилието, преодоляване на проблемно поведение, както и награди и санкции за учениците, процедури при неуважителни отсъствия.
Всичко е подчинено на една цел – равен достъп до образование и подкрепа за развитието и реализацията на всяко дете и ученик. "Отпадането от училище не е в полза на самите деца, на семействата им, както и на цялото ни общество", посочи Диян Стаматов.