Евгени Крусев, зам.-кмет на София: Нова билетна система ще позволява справедливо таксуване

Евгени Крусев пое поста заместник-кмет по транспорта в София след като през пролетта Йорданка Фандъкова поиска оставката на тогавашния заместник-кмет Любомир Христов заради обществена поръчка на стойност 200 хил лв, спечелена от съпруга на депутатка от ГЕРБ. Той е завършил Университета за национално и световно стопанство и магистратура по "Транспортно планиране и инженеринг" в университета Napier в Единбург .
Евгени Крусев се занимава професионално с транспорт от 5 години и любителски от 20 години. Участвал в изготвянето на плана за устойчивост на градската мобилност в столицата. Работил е като експерт в отдел "Международни програми и проекти и обществени поръчки" в Центъра за градска мобилност. "Дневник" разговаря със зам.-кмета по транспорт за качеството на пътните ремонти, предстоящата интегрирана билетна система и начините за намаляване на автомобилния трафик в София
Г-н Крусев, как ще противодействате на некачественото изпълнение на част от мащабните ремонти, на които станахме свидетели в последните месеци?
- Ще се срещна със строителния надзор и инвеститорския контрол, с които ще обсъдя причините за пропуските до момента. На тази база след като проуча опита досега, свързан с некачествено изпълнение, ще направя анализ. Идеята ми е контролът на всички обекти да бъде превантивен и да бъдат предвидени всички непредвидени обстоятелства. Всеки ден проверявам лично строителните обекти и разговарям със строителите.
Направени ли са проучвания за това колко ще струва интегрираната билетна система за таксуване във всички видове транспорт в София?
- Вече има подготвена документация за обществена поръчка от старото ръководство на Центъра за градска мобилност за интегрираната билетна система. Новото ръководство на дружеството ще се запознае с документацията в най-кратки срокове. Очакваме скоро обществената поръчка да бъде обявена и да бъде отворена за набиране на оферти, за да може избраният изпълнител да изгради цялостна интегрирана система за таксуване на пътниците. Основното предимство на тази система е, че ще позволява справедливо плащане спрямо време, зона или разстояние. Решението кой вариант ще бъде избран ще вземе Общинския съвет. Основното е гражданите да плащат според това, което са използвали. В момента пропускът на сегашната система е, че се плаща една сума превозване както за една спирка, така и за десет.
Другото основно нещо, на което залагаме, е видеонаблюдението. Идеята е да намалим многобройните случаи на вандализъм в превозните средства. Столичната община в момента дава много средства за покриване на подобни щети, каквито има и в новите превозни средства. В новите автобуси имаше счупени стъкла и повредени седалки. Чрез видеонаблюдението ще можем да разберем и колко от гражданите пътуват гратис. Чрез него и със справедлива система за таксуване, ще осигурим качествено и изгодно пътуване на изрядните пътници.
Имате ли стратегия за запазване на трамвайните трасета и медернизация на депата? Ще има ли трамвайни трасета до "Дървеница", по бул. "Копенхаген" и кв. "Модерно предградие"?
- Подкрепям развитието на трамвайния транспорт, защото това е един от символите на София. След метрото трамвайният транспорт е един от най-екологичните начини за придвижване и може да поеме голям брой пътници. Има няколко проекта, които са подготвени от Столичната община за развитие на трамвайния транспорт. Сред тях беше продължението на трамвайното трасе до кв. "Дървеница", което отпадна до първия етап. Причината е недоволство от страна на гражданите. Предвиждаме трамвайна линия по бул. "Копенхаген", продължението на линия 23 от квартал "Дружба" до кв. "Младост". Този трамвай ще изпълнява функцията на довеждащ транспорт до метростанцията в "Младост3". Там обаче има изключително тежки отчуждителни процедури, които ще продължат още няколко години. За квартал "Модерно предградие" също има план за изграждане на трамвайна линия по ул. "Връх Манчо", но също сме зависими от отчуждителните процедури.
Приоритет на Столична община е замяната на старите трамваи с нови. По линия 1 тръгват има нови трамваи. Още нови мотриси очакваме от Швейцария. От пл. "Руски паметник" до пл. "Македония" релсите ще бъдат затревени и целият булевард ще се превърне в едно зелено място. Поддръжката на този тип зелени трамвайни трасета е по-трудно от стандартните, защото изисква редовно косене и поливане, но ефектът е положителен.
В момента ретро мотрисите, които са се движели началото на XX век, се съхраняват в закрито помещение и по този начин е спряно тяхното доразрушаване. За тяхното реставриране обаче са необходими много средства, защото всеки детайл се прави ръчно в единична бройка, което изключително много увеличава цената. Това не означава, че сме се отказали да работим в тази посока. Проучвам всички възможности за използване на финансиране по линия на европейските програми. Идеята ми е ретро мотрисите да са част от градската среда и да напомнят за духа на стара София.
Ще се подобрят ли условията в градската среда за велосипедистите ?
- Факт е, че има проблеми по действащите велоалеи, но не може да се отрече и прогресът, който в последните години е значителен. Не сме достигнали до етап, в който да кажем, че няма проблем с придвижването на велосипедистите в София, имаме напредък. Преди време за велоалеи минаваха едни обособени с боя пространства, които по никакъв начин не изпълняваха функцията си. В момента изграждаме функционални велоалеи, каквито ще има по бул. "Витоша", ул. "Обиколна". Велоалея ще има и по бул. "Ботевградско щосе". Всички те ще бъдат отделени физически от останалите превозни средства. Мястото на велоалеите е на пътното платно, а не на тротоара. Велоалеите по бул. "Витоша" и ул. "Обиколна" в кв. "Дружба" ще бъдат отделени с делиниатори, а на "Ботевградско шосе" велоалеята ще бъде напълно отделена от пътното платно. Заедно с главния архитект на София Здравко Здравков разработваме цялостна концепция за велоалеите, с която ще направим велосипедна връзка между кварталите и центъра на София.
Как ще бъде свързан градският транспорт със системата за наемане на велосипеди, която е обявена за концесия?
- С въвеждането на двете системи - на интегрираната билетна система и тази за наемане на велосипеди всеки пътник по най-бързия начин ще може да планира своето своя маршрут с различни видове транспорт. Колелата ще са интегрирани в цялостната система за градски транспорт като неразделна и допълваща част от него. Концесията за системата за наемане на велосипеди е за 33 стоянки. Те ще са разпределени по равномерен начин в центъра на града, така че на всяка стоянка да има велосипеди и свободни места. Всяко колело ще бъде оборудвани с проследяващо устройство, за да може че кражбата да бъде трудна задача.
Доведе ли покачването на цената на еднократния билет до купуване на повече карти или увеличи гратиса? Обмисляте ли намаляване на цената на картата за граждани, които не попадат в нито една от приоритизираните групи (пенсионери, студенти, деца)?
- Увеличената цена на превозните документи за еднократно пътуване и запазването на цените на всички останали абонаментни документи, както и намаляването на годишния абонамент, доведе до увеличение на използването на по-дългосрочни превозни документи. За юни и юли 2016 г. има ръст от 50 % на абонаментните карти в сравнение със същия период на миналата година. Два пъти се е увеличил броят на издадените и заредени абонаментни карти по редовна тарифа. Най-голям е ръстът при персонализираните годишни карти, чиято цена от юни тази година беше намалена от 500 лв. на 365 лв.
До края на август са закупени близо 10 000 годишни карти. За сравнение за цялата 2015 година са издадени само 226 персонализирани годишни абонаментни карти. Приблизително 10 000 са и издадените тридневни карти, които са нов превозен документ с цена 10 лв. и дават право на неограничен брой пътувания в рамките на 3 дни. Запазването на цената на еднодневната карта от 4 лв. и възможността за неограничен брой пътувания в рамките на деня доведоха до близо трикратно увеличение на броя продадени карти през месеците юни и юли на 2016 година спрямо същия период на 2015 г.
За изминалите два месеца се е увеличил и броя на персонализираните карти по редовна тарифа. Ръстът за картите по редовна персонализирана тарифа е 56%. Картите за един месец за една наземна линия имат ръст от над 60 %, а едномесечните карти за метро са повече с 80%. 34 на сто е и ръста на картите за един месец всички линии. При неперсонализираните карти по редовна тарифа също има общ ръст от 21%. Очаквано, при билетите за еднократно пътуване, чиято цена беше увеличена, има спад. Картите за еднократно пътуване за месеците юни-юли 2016 г. бележат спад от 40 на сто спрямо същия период на 2015 г. При картите с талони за 10 пътувания, намалението е от 22 %.
В София има проблем с паркирането. Имате ли идея как могат да се освободят главните булеварди от безразборно паркирани коли и как може да бъде облекчен автомобилният трафик?
- Основната ни цел е да дадем подходяща алтернатива на придвижването с автомобил. Ще намалим автомобилния трафик с подобряването на услугите на градския транспорт. Когато градският транспорт се превърне в предпочитан начин на предвижване автомобилният трафик ще намалее. В тази посока работим по много проекти – обновяване на автопарка, включване на нови системи и приложения за улеснение на пътниците. Това ще бъде основната цел, която преследваме. В момента се строи третата линия на метрото, а едновременно с това се изграждат буферни паркинги, които ще са разположени в крайните станции. Всичките бяха прехвърлени към Центъра за градска мобилност. Вече всеки гражданин, който има карта за градския транспорт ще може да паркира безплатно автомобила си на буферните паркинги.
В квартал "Люлин", който е обслужван от 3 метростанции, ще има само един буферен паркинг. Предвиждате ли изграждане на повече такива паркинги в близост до метростанциите?
- Паркингът на метростанция "Сливница" предстои да бъде пуснат в експлоатация възможно най-скоро. В плановете за изграждане на метрото има предвидено едно отклонение с още една станция в "Люлин", която ще се намира по булевард "Царица Йоана", което би подобрило транспортното обслужване на някои части на втората и третата част на квартала. Там е възможно изграждането на буферен паркинг.
Предвиждате ли въвеждане на Синя и Зелена зона в кварталите?
- Въвеждането на Сина и Зелена Зона е с цел да бъде урегулирано безразборното паркиране, и не е просто начин за изкарване на пари от Центъра за градска мобилност. Има райони в София, за които е необходимо разширяването на зоните за платено паркиране. В "Лозенец" още през 2014 г. беше внесено предложение от районния кмет за въвеждане на платено паркиране. Достигнахме до етап, в който хората сами да се въведе платено паркиране, защото напрежението в кварталите, които са гранични на сега действащата зона, е много голямо. Основната цел на тази зона е да се осигури определено ниво на комфорт на хората, които живеят в дадения район.
Кога ще започнете работа за поетапното изграждане на системата за бус лентите?
- Има разработени проекти за няколко бус ленти. Предстои да бъдат реализирани. Създаването им за мен е приоритет, защото осигуряват бързина на градския транспорт. Има проекти за бус ленти по бул. "България", по бул. Ситняково, и бул. "Александър Малинов". Ще наложим въвеждането на им, но след много внимателен анализ, защото не винаги предхождащата инфраструктура ги позволява.
Кога ще бъде ремонтирана изцяло ул. "Граф Игнатиев"?
- Ремонтът на "Граф Игнатиев" е крайно необходим. Улицата е предвидена за реконструкция в Плана на Столична община. Освен полагане на нов паваж и ремонт на трамвайната линия се предвижда трансформиране на площад "Славейков", така че сергиите да имат по-добър вид. Ще бъдат обособени още зони за отдих. Ще бъде подменено и осветлението.
Приемате ли идеята за въвеждане на нощен градски транспорт, какъвто има в повечето европейски столици?
- Идеята за нощен градски транспорт е била реализирана в миналото, но опитът показва, че пътниците са изключително малко. Това не ни спира да правим още анализи, които да ни покажат дали подобна услуга може да улесни гражданите. От изключителна важност при нощния градски транспорт е да бъде осигурена сигурност, защото в противен случай бихме рискували здравето на хората.