"Форд" ще съкрати 30% от топ мениджмънта

"Форд" ще съкрати 30% от топ мениджмънта

Американският производител на автомобили "Форд" планира да съкрати близо една трета от топ мениджмънта си, пише "Уолстрийт джърнъл". С 30% ще бъдат намалени и останалите служители в компанията, заплатите, както и бонусите. Съкращенията са част програмата за оздравяване и намаляване на разходите. "Ще бъде доста трудно. Много хора ще изгубят работата си, а тези, които останат, ще бъдат доста натоварени", заявиха от "Форд". Промените ще започнат още тази година, като ще продължат и през 2007 г. В момента служителите на "Форд" в САЩ за близо 35 хил. На този етап все още не се очакват сериозни промени в европейските операции на дружеството. Зад плана за подобряване на финансовото състояние стои привлеченият преди месец инвестиционен банкер на "Голдман Сакс" Кенет Лийт, от когото ще се очаква да намери стратегическите възможности за компанията.
Като част от промените в края на август "Форд" обяви, че ще се опита да продаде производството на луксозната марка "Астън Мартин". Целта на автомобилния гигант е да бъдат освободени средства за инвестиране в останалите марки на компанията, които отбелязват спад в продажбите. "Ягуар" също стана гореща тема на разговори, а според "Блумбърг" компанията планира да продаде финансовото си подразделение "Форд мотор кредит". "Форд мотор кредит", която отпуска кредити за закупуването на камиони и коли, отчете печалба от едва 441 млн. долара за второто тримесечие на годината срещу 740 млн. долара за същия период година по-рано. "Форд" може да реши да продаде само половината от подразделението си за сумата от 6 млрд. долара, коментира Джон Касеса от "Касеса стратеджик адвайзърс" (Casesa Strategic Advisors).
Новината за съкращенията в топ мениджмънта дойде само седмица след като бившия шеф на "Боинг" Алън Мълали беше назначен за нов изпълнителен директор на групата, както и обявяването на предстоящото съкращение на 21% на производството през четвъртото тримесечие на годината.
Проблемите на "Форд" се задълбочиха, след като вторият по големина автопроизводител в САЩ след "Дженеръл мотърс" обяви загуба 254 млн. долара през второто тримесечие на годината. Слабият резултат дойде след разочароващите продажби през юли и август, които се оказаха доста под очакванията. Продажбите на "Форд" в САЩ, включително и на луксозните марки, регистрират спад с 10 на сто за първите седем месеца на годината. Американската компания държи 18.1 на сто от пазара на коли в САЩ през първите седем месеца на годината. За сравнение - през 1995 г. този дял беше 25.7 на сто. Като основна причина за резултатите от компанията посочват растящите цени на петрола, както и силната конкуренция в лицето на японските им конкуренти.
Ситуацията около "Форд" стана още по-напрегната, след като в началото на август стана ясно, че най-големият японски производител на автомобили "Тойота" е изпреварил "Форд" по продажби в САЩ през юли, с което заема втора позиция на местния пазар след "Дженеръл мотърс". По-голямата печалба на "Форд" в миналото се дължеше предимно на спортни автомобили, както и на камиони и пикапи, които дават по-висок разход на гориво в сравнение например с автомобилите на "Тойота".