Втората пийпълметрия тръгва от ноември

Втората пийпълметрия тръгва от ноември

В началото на ноември ще бъдат готови първите данни от втората пийпълметрична система в България, разработена от австрийска компания GfK, обяви Мира Янова, изпълнителен директор на "GfK Оудиънс рисърч България" (GfK Audience Research). Така броени дни преди частните национални телевизии да дадат старт на новите си скъпоструващи продукции и да влязат в решителна битка за зрители и рекламни приходи, TNS/TV Plan е на път да загуби монополното си положение на пазара на данни за тв гледаемостта.
Данните от пийпълметрията са пазарният механизъм, на база на който се разпределят рекламните приходи в страната, и по тази причина коректността им често се оспорва от телевизиите, но досега продуктът на TNS нямаше алтернатива. Наскоро дори беше проведен скъпоструващ одит на системата, който завърши с препоръки за подобряване на качеството на изготвяните данни.
По думите на Янова разработената от GfK система ще избегне доста от слабостите на досегашната. "В 750 български домакинства ще бъдат инсталирани общо 1150 пийпълметрични устройства, които са най-доброто в момента, няма по-добро технологично решение в света", заяви Янова. Пийпълметричната система, разработена от GfK, ще следи неограничен брой програми с точност до 1 секунда. Тя има техническа възможност да наблюдава до 30 души в домакинство, в което има максимум осем телевизора. Освен това ще може да се следи използването на две видеосистеми, DVD, плейстейшън и телетекст. Допълнителна екстра е системата за оценяване на предаванията по 6- или 10-степенна скала.   
Инвестицията в проекта е 1.6 млн. евро, а очакванията на GfK са, че тя ще се възвърне до пет години.
От GfK разясниха още, че около 17 на сто от устройствата ще бъдат в София, 30% - в областните градове, 20% - в малките градове и 35% в селата. След втората година се предвижда случайна ротация, при която ще бъдат сменени около 15% от домакинствата. Всяко домакинство, което обяви публично, че е част от системата, също ще бъде изключвано от наблюдавания панел.
Първата медия, която изрази желание да работи със системата на GfK, беше Българската национална телевизия. Австрийците спечелиха конкурса за обществена поръчка на държавната медия и договорката е от следващата година БНТ да използва пийпълметрията на GfK. По-късно и ръководството на "Нова телевизия" обяви, че, ако условията на алтернативната пийпълметрия са по-добри, ще обмислят прекратяване на договора си с TNS.
От GfK се ангажираха да изпращат доклади с данните си и до медиите, рекламните агенции и рекламодателите.