Скулптурният обект като зрител

14 септември - 2 октоммври 2016 г., Галерия Васка Емануилова

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Мартиан Табаков, Преображения – Дърво, 2016, проект за скулптура в публично пространство

Мартиан Табаков, Преображения – Дърво, 2016, проект за скулптура в публично пространство

14 септември - 2 октомври 2016 г.

Галерия Васка Емануилова


За изложбата

Изложба на Станислава Иванова, Айсен Сапунджи, Мартиaн Табаков, Антон Цанев и Боряна Черкелова


Представата за скулптура се променя във времето така, както и разбирането за нейните обществени и художествени функции. През вековете и историята на изкуството скулптурата е била ритуален обект, въплъщавала е идеалите за красота и хармония, означавала е присъствието на богове и императори, декорирала е палатите на аристокрацията, изразявала е абстрактните идеи на авторите чрез пластичната си форма и т.н.


Съвременното отношение към скулптурата е свързано с осмислянето на всички тези предишни значения, но и с убеждението за това, че скулптурата съществува в мрежа от различни връзки: между обект и пространство, зрител и творба, между други тела и обекти в града. Може ли обаче скулптурата да бъде зрител? Може ли тя да отразява и въплъщава средата, в която се намира, да й влияе и да я променя?


Кураторът Петер Цанев поставя тези въпроси в изложбата в галерия "Васка Емануилова" като анализ и експеримент, извършен съвместно с група студенти по скулптура и архитектура. Младите автори представят своята гледна точка чрез обекти, инсталации, фотографии, скулптури, скици и проекти за публично пространство. Работите им изследват феномените на войната и границите, на абстрактните обекти в живата, динамичната среда на парковете, на атропоморфните форми във връзка с природните материали и символи, на отраженията на градското пространство.


Част от произведенията и проектите се намират в изложбената зала, други са разположени в парка "Заимов". Всички те са художествени изследвания по поставената тема от куратора, които експериментират с възможностите да виждаме и разбираме скулптурата по нов начин; не като обект за съзерцание, но като активен участник, който е зрител и носи белезите, информационния шум и психологическите особености на динамичния съвременен град.

Повече

Изложби

Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #