Стане ли дума за горещи хечбеци, една от първите асоциации е "Хонда Сивик Тайп Ар". Последното за момента поколение на модела е сред най-бруталните и близо до пистата автомобили в Голф-класа, които съм карал.
Стане ли дума за горещи хечбеци, една от първите асоциации е "Хонда Сивик Тайп Ар". Последното за момента поколение на модела е сред най-бруталните и близо до пистата автомобили в голф класа, които съм карал. Един поглед е достатъчен, за да подскаже, че срещу себе си имате специален автомобил, в който няма дори една самоцелна чупка. Със запалването на двигателя дори и тези, които нямат пряк поглед към колата, разбират, че се задава нещо внушително. Голямата новост при Type R е замяната на атмосферния двигател с такъв с турбо. От два литра работен обем, той вади мощност 310 конски сили, а максималният въртящ момент е 400 Нм. Приятно бях изненадан, че във времето, когато автоматиците навлизат масово дори и в спортните модели, от "Хонда" залагат на добрата стара механична скоростна кутия. В случая тя се управлява със стилен лост с алуминиева топка на края, която приятно напомня за присъствието си и се характеризира с екстремно къс ход и прецизна работа. Салонът без заобикалки декларира характера на колата, като просто бях запленен от червената тапицерия, спортните седалки и волан и алуминиеви акценти. Вярно е, че сядането в седалката тип "корито" изисква определена гъвкавост, но след като веднъж попаднах в нея, се почувствах като в удобен калъф, в който няма мърдане.
Заслужава отбелязване фактът, че предните седалки са разположен с три сантиметра по-ниско от тези в стандартния "Сивик", което позволява по-пълно сливане с колата.Истинско удоволствие доставя шофиране на Type R в стил "газ-спирачка", като много полезно решение е при подминаване на 5000 оборота е включването на диоди на козирката на приборното табло. Така водачът лесно разбира, че е близо до лимита на съответната предавка и не е нужно да се разсейва с гледане на оборотомера.
Удобната за употреба мултимедийна система на колата освен задължителните навигация и уеб базирани услуги, предоставя и по-специфични показания, като натоварване на водача, степен на отваряне на дроселовата клапа, използвана спирачна мощност, замерване на ускорението от място до 100 км/ч, време за обиколка и т.н. Естествено не липсват и данни за налягане и температура на маслото.Отзад има достатъчно място, а и багажникът по нищо не отстъпва на стандартния "Сивик" (между 498 и 1427 литра). Петте врати правят колата универсална и вариант за единствен избор на младо семейство например. "Хонда Сивик Тайп Ар" обещава приятни емоции още с натискането на бутона за стартиране на двигателя. Той се събужда с възбуждащо буботене и с натискането на педала на газта ревът става все по-вълнуващ.
Най-спортно звучи мотора при активиране на режима R+ режима, който втвърдява волана и окачването, и прави педала на газта по отзивчив.Предвид мощността на автомобила не е изненада, че ускорението до 100 км/ч отнема само 5.7 секунди. Максималната скорост е 270 км/ч. Това което мен ме изненада е пълноценният контакт с пътя, независимо че колата е с предно предаване. Създателите на болида за ежедневна употреба са успели да парират всички недостатъци на комбинацията мощен мотор - предно предаване, като "Тайп Ар" не отстъпва по нищо на конкурентите си с двойно задвижване. Двигателят ми се понрави с постоянния запас от мощност и невероятно гъвкавост, като още при 50 км/ч може да се включи шеста предавка и работата със скоростния лост да приключи. Приятните изненади продължават и при шофиране по път със завои, като това със сигурност е една от най-послушните и предвидими коли, които съм карал. Реакцията на завъртането на волана е толкова спонтанна, че в един момент започваш да се чудиш дали колата не ти чете мислите. В допълнение почти напълно липсва склонност към изправяне на завоите. Спирачките, разработка на Brembo, работят безкомпромисно, като дават нужната доза сигурност. Що се отнася до окачването, може би това е факторът, който превръща "Тайп Ар" в не най-подходящия автомобил за ежедневна употреба. Дори в комфортен режим колата друса зловещо, а в спортен мисля, че няма начин в България да бъде открит идеално гладък пътен участък. За сметка на това стабилността на колата е убийствена, а наклонът в завой - пренебрежимо малък. Като недостатък за цивилната употреба на колата може да се посочи и шума от мотора и гумите, които на моменти натоварват. При нормално шофиране с периодични бързи ускорения за изпреварване, разходът на гориво спокойно може да се движи около 8-9 л/100 км. "Хонда Сивик Тайп Ар" се предлага в пет цвята - бял, черен, сребрист, син и червен. Цените на модела започват от 66 990 лева с ДДС.