Около 8% са персоналните лекарски грешки при фатални случаи в българските болници

Около 8% са персоналните лекарски грешки при фатални случаи в българските болници

Златица Петрова, директор на Изпълнителна агенция "Медицински одит"
Златица Петрова, директор на Изпълнителна агенция "Медицински одит"
Делът на доказаните персонални лекарски грешки, свързани със страдание или смърт на пациент в българските болници е 8.2% през последните 6 години от всички жалби и проверки на Изпълнителната агенция "Медицински одит" към здравното министерство.
Това показва статистиката на службата от основаването й през 2010 г., която беше представена на журналистически семинар в Стара Загора от изпълнителния директор на агенцията проф. Златица Петрова. По думите й статистиката е сравнима със световната, но по последните данни на Евростат българските пациенти са четири места преди дъното по удовлетворение от здравното обслужване в страната си.
За последната година и половина в агенцията са постъпили малко над 1000 жалби. По думите на проф. Петрова с около една трета се увеличават жалбите от пациенти всяка година, което може би показва растящо доверие към агенцията или пък че българите вече познават и държат повече на правата си. Независимо от причината това обаче налага увеличение на щатните служители в аенцията, убедена е директорката.
От получените 1027 жалби в последната година и половина, най-голяма част - две трети (67%) са свързани с качеството на лечение; 9% с морално-етични проблеми; 5% са за нерегламентирани плащания; 4% - за недостатъчно предоставяне на информация от лекуващия екип. Най-проблемните медицински сфери, или тези с най-много жалби, са хирургията, акушер-гинекологията и педиатрията.
Одитите на агенцията от последните години показват някои сериозни издевателства над пациентите. Скорошни случаи в София, които Петрова даде за пример са на млад мъж, на който след кома и лечение е връчена сметка за 30 хиляди лева, при това не с фактура, а като искане за дарение.
В голяма частна столична болница за да оправдаят високата такса, която взимат за извършването на процедури и операции пък въвели куриозни такси като 150 лв. за разговор с анестезиолога по време на операцията и още 50 лв. за възможност за контакт с медицинско лице по време на престоя в болницата. Но това са неща, които са априори част от лечението, коментира Петрова.