България чака отсрочка за руските товарни самолети

България чака отсрочка за руските товарни самолети

България чака отсрочка за руските товарни самолети
Европейската агенция за авиационна сигурност (ЕАCA) да удължи срока за получаване на типов сертификат за руските самолети АН-12 с три месеца до лятото на 2007 г. Това е поискало транспортното министерство от агенцията, съобщи ресорният министър Петър Мутафчиев пред парламентарната комисия по транспорт и съобщения, която обсъди критиките в мониторинговия доклад на ЕК, свързани с авиацията. Той обясни, че вероятно решение по въпроса за руските самолети ще има в началото на 2007 г., когато България ще е пълноправен член на ЕС и ще има право на глас. Досегашният срок, даден от ЕК за получаване на типовия сертификат, е март 2007 г. Тогава този тип самолети ще спрат да летят. Мярката ще засегне 22 товарни самолета и още около 80 селскостопанската авиация. В доклада е посочено, че България трябва да изпълни коригиращ план, за да поправи недостатъчната готовност на екипажите, достатъчната годност на превозвачите за полетите, както и сертифицирането на екипажите. Европейската агенция ще извърши проверка на извършеното.
Мутафчиев съобщи пред депутатите, че до края на годината ще е готов планът за действие и предстои среща на шефа на Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" Георги Стоянов с представители на ЕАСA. Той посочи, че е изненадан от констатациите в доклада и е научил за критиките на ЕАСА три седмици преди публикуването на доклада от писмо, изпратено до дирекция "Транспорт" в ЕК. Агенцията постави 59 препоръки, които българската въздухоплавателна администрация трябва да изпълни. Според обясненията на Мутафчиев за година и половина агенцията не е направила проверка как те са изпълнени. За да получи ГВА сертификат, трябва да има одити за летателната годност на екипажите, за летателната експлоатация и свидетелство за персонала и одит за сигурността. До момента без забежки са минали одитите на летателната експлоатация и сигурността. Очаква се проверка за сертифициране на персонала през първото шестмесечие на 2007 г. Мутафчиев твърди, че е неприемливо предложението на експерти от министерството то да подпише договор с въздухоплавателна администрация, която е вече сертифицирана от ЕАCA. По думите му обаче ще бъдат привлечени холандски консултанти.
Най-голямото притеснение на българските авиокомпании е да не се случи сценарият, описан в доклада, и да ограничи достъпа до българския пазар, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Станислав Станулов. В отговор Мутафчиев обяви, че проблем на бизнеса е как ще работи и той е предупреден да предприеме серия от мерки вътре в компании, като например да купи прахосмукачки и да намали запрашаванията в халетата за самолетите.
Критиките на депутата от ДСБ Иван Иванов, че ГВА е действала мудно, буквално разгневиха министъра, който обвини медиите, че създават несъществуващи проблеми. Той категорично заяви, че ГВА работи добре и ще търси отговорност при неизпълнение на мерките от екшън плана.