България чака отсрочка за руските товарни самолети
Европейската агенция за авиационна сигурност (ЕАCA) да удължи срока за получаване на типов сертификат за руските самолети АН-12 с три месеца до лятото на 2007 г. Това е поискало транспортното министерство от агенцията, съобщи ресорният министър Петър Мутафчиев пред парламентарната комисия по транспорт и съобщения, която обсъди критиките в мониторинговия доклад на ЕК, свързани с авиацията. Той обясни, че вероятно решение по въпроса за руските самолети ще има в началото на 2007 г., когато България ще е пълноправен член на ЕС и ще има право на глас. Досегашният срок, даден от ЕК за получаване на типовия сертификат, е март 2007 г. Тогава този тип самолети ще спрат да летят. Мярката ще засегне 22 товарни самолета и още около 80 селскостопанската авиация. В доклада е посочено, че България трябва да изпълни коригиращ план, за да поправи недостатъчната готовност на екипажите, достатъчната годност на превозвачите за полетите, както и сертифицирането на екипажите. Европейската агенция ще извърши проверка на извършеното.
Мутафчиев съобщи пред депутатите, че до края на годината ще е готов планът за действие и предстои среща на шефа на Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" Георги Стоянов с представители на ЕАСA. Той посочи, че е изненадан от констатациите в доклада и е научил за критиките на ЕАСА три седмици преди публикуването на доклада от писмо, изпратено до дирекция "Транспорт" в ЕК. Агенцията постави 59 препоръки, които българската въздухоплавателна администрация трябва да изпълни. Според обясненията на Мутафчиев за година и половина агенцията не е направила проверка как те са изпълнени. За да получи ГВА сертификат, трябва да има одити за летателната годност на екипажите, за летателната експлоатация и свидетелство за персонала и одит за сигурността. До момента без забежки са минали одитите на летателната експлоатация и сигурността. Очаква се проверка за сертифициране на персонала през първото шестмесечие на 2007 г. Мутафчиев твърди, че е неприемливо предложението на експерти от министерството то да подпише договор с въздухоплавателна администрация, която е вече сертифицирана от ЕАCA. По думите му обаче ще бъдат привлечени холандски консултанти.
Най-голямото притеснение на българските авиокомпании е да не се случи сценарият, описан в доклада, и да ограничи достъпа до българския пазар, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Станислав Станулов. В отговор Мутафчиев обяви, че проблем на бизнеса е как ще работи и той е предупреден да предприеме серия от мерки вътре в компании, като например да купи прахосмукачки и да намали запрашаванията в халетата за самолетите.
Критиките на депутата от ДСБ Иван Иванов, че ГВА е действала мудно, буквално разгневиха министъра, който обвини медиите, че създават несъществуващи проблеми. Той категорично заяви, че ГВА работи добре и ще търси отговорност при неизпълнение на мерките от екшън плана.