Marks&Spencer затваря още магазини за дрехи, отваря за храни

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Marks&Spencer затваря още магазини за дрехи, отваря за храни

Marks&Spencer затваря още магазини за дрехи, отваря за храни
Reuters
Британската верига "Маркс енд Спенсър" (Marks&Spencer) обяви, че през следващите пет години ще затвори около 30 магазина на Острова и 53 в чужбина. Този ход отговаря на концепцията на новия директор на компанията да я съживи и да я фокусира основно върху храната, съобщава "Ройтерс".
В момента ритейлърът има 468 магазина в 58 държави, като 194 от тях са собствени, а 274 - на франчайз.
В България веригата вече няма магазини, след като през октомври 2015 г. обяви, че започва да ги затваря. Мярката засегна и обектите в Хърватия, Черна гора, Сърбия и Словения.
Според румънските издания планът, обявен днес, ще засегне обектите в Естония, Унгария, Литва, Полша, Словакия, Холандия, Белгия и Румъния. В северната съседка на България веригата има шест магазина.
Само през тази година акциите на компанията поевтиняха с 22 на сто. За първото полугодие тя отчита 18.6% спад в печалбата. Свиването продължава и през третото тримесечие.
Начело на компанията от април е Стив Роу, който от 26 г. работи за нея. Той има тежката задача да съживи веригата със 132-годишна история, която обаче през последното десетилетие излезе от мода, пише агенцията.
"Това са тежки решения, но ключови за бъдещето на компанията, за да стане нейният бизнес модел по-опростен, по-адекватен, да се предлага по много канали и да има по-устойчиви приходи", посочва Роу.
M&S ще препозиционира около 25% от търговското пространство във Великобритания - в магазините за дрехи и обзавеждане, като затвори около 30 от магазините, в които се предлагат всичките й продукти, а 45 от тях ще се превърнат само в хранителни магазини. Други магазини пък ще бъдат преместени.
Цената на програмата ще бъде около 50 млн. паунда за следващите 3 г., достигайки 100 млн. паунда през четвъртата и петата година.
Експанзията на търговеца на дребно ще се съсредоточи върху бизнеса с храни, на които се дължат около половината от приходите и около една трета от печалбата. Затова и планът е до 2019 г. да бъдат отворени 200 магазина за храни.
Изчисленията на компанията показват, че при плана й да излезе от губещите си бизнеси в 10 държави, сред които Франция и Китай, ще й струва около 150 - 200 млн. паунда през следващите 12 месеца, междувременно елиминирайки годишни загуби за 45 млн. паунда.
Роу обяви още, че част от плана му е да подобри снабдяването на оставащите магазини, да намали цените и да ореже промоциите.
При оповестяването на плана му през май той предупреди, че в краткосрочен план мерките ще се отразят негативно на продажбите и на печалбата.
През първата половина на годината, приключваща на 30 септември, печалбата на компанията преди облагане е 231.1 млн. паунда. За същия период на предходната година данните показваха 284 млн. паунда.
През второто тримесечие продажбите в магазините за облекло и обзавеждане спадат с 2.9%, което е леко подобрение спрямо предходното тримесечие, когато те се свиха с 8.9 на сто. При храните спадът е 0.9 на сто на тримесечна база.
За 2016-2017 г. компанията очаква подобряване на резултатите с 0 до 50 базисни пункта заради поевтиняването на паунда.