Шефът на "Еърбъс" ще подаде поставка
Изпълнителният директор на европейския производител на самолети "Еърбъс" Кристиан Щрайф може да подаде оставка още до края на седмицата, предаде международната агенция "Фокус". Като негов най-вероятен заместник се сочи Луи Галоа, който през юли пое поста от съпрезидента на компанията майка на "Еърбъс" - EADS, Ноел Форжар. Според източници, пожелали анонимност, EADS най-вероятно ще приеме оставката на Щрайф. Новата криза в EADS ще обтегне и без това деликатните индустриални отношения между Франция и Германия. Частите за суперсамолета на "Еърбъс" А380 се правят в Германия, Франция и Великобритания.
Поредната рокада в топ мениджмънта е в резултат на третото забавяне на първите доставки на "Еърбъс" А380. Това е втората криза за европейския авиокосмически гигант в рамките на три месеца, след като през юли "Ербъс" оповести второ мащабно просрочване на първите доставки на суперсамолета. Тогава курсът на акциите на европейската групировка се сринаха с над 30% и EADS загуби почти 7 млрд. евро борсова стойност. Ноел Форжар, който допреди година бешe президент на "Ербъс", бешe подложен на остри критики от акционери и държавни служители, които го призоваха да поеме лична отговорност за забавянето. Французинът освен това трябваше да отговаря и на обвиненията, че няколко месеца преди оповестяването на проблемите с А380 е използвал спорна опция за търговия с акции.
Новината за оставката, която ще доведе до нова криза в компанията, свали цената на акциите на EADS с 0.9%, след като само преди седмица се сринаха с близо с 10%. Според анализатори забавянето ще понижи печалбата на EADS с 4.8 млрд. евро в периода до 2010 г. Инвестиционните банки "Креди Суис" (Credit Suisse) и UBS понижиха рейтинга на компанията. "Еърбъс" получи още един удар под кръста, след като обяви, че е продал само четири самолета през септември, което е най-малко от две години.
Още миналата седмица Щрайф заплаши с оставка, ако не получи повече власт за реализирането на програмата си за намаляване на годишните разходи с 2 млрд. евро. В неделя френският премиер Доминик дьо Вилпен защити Щрайф, подчертавайки "тежкия пост", който заема. Мениджмънтът на "Еърбъс" трябва да бъде изключително организиран и да забърза с вземането на решението, посочи Вилпен, цитиран от "Файненшъл таймс". Вилпен постави взаимоотношенията между Германия и Франция на заден план и изтъкна ефективността и конкурентоспособността на компанията.
Соченият за евентуален наследник на Щрайф Луи Галоа идва в EADS от френските железници SNCF, в които си спечели славата на внимателен модернизатор. Той успя да наложи реформа на тарифите за превоз, с което железниците станаха по-привлекателни за клиенти като семействата и младите хора. Основната цел на 62-годишния мениджър беше да покаже, че държавното дружество SNCF може да бъде рентабилно също колкото частна фирма.