За реалните данъци върху виртуалните печалби

За реалните данъци върху виртуалните печалби

Агенция Ройтерс отваря в сряда нов новинарски офис във... виртуалната игра Second Life. Така тя се включи в надпреварата на световноизвестни търговски марки като "Тойота", "Адидас" и "Сони" за участие в една от най-популярните онлайн 3D игри с глобална аудитория, както и в цял нов свят на виртуални светове, в които се правят съвсем истински пари.
Информационната агенция ще публикува статии, фото- и видеоновини от реалния свят за виртуалния офис на агенцията и съответно новини от Second Life за читателите, които посещават сайта на Ройтерс. Новата игра е сходна със SimCity, чрез която могат да се строят цели градове, а също и потребителите могат сами да създават героите, да ги обличат по свой вкус, да купуват недвижими имоти и да общуват помежду си. Създател на Second Life e Linden Lab, частна компания от Сан Франциско, основана с идеята да разработва 3D развлечения.
Адам Пейсик, кореспондент на Ройтерс в Лондон, е прототип на рисувания герой Адам Ройтер - първия виртуален шеф на информационната агенция. Предвиждат се и журналисти, които да подготвят материали с икономическа и културна насоченост, за събития, случващи се в рамките на и извън Second Life.
Гражданите на играта могат да следят последните събития чрез Reuters News Center, подвижно приспособление, което може да се разнася из виртуалната среда. А ако потребителите искат да дискутират реалните и виртуалните новини, едно кликване на бутон ги пренася в обществен център, наречен Reuters Atrium. Адам Пейсик подчертава, че принципите за безпристрастност, точност и бързина, към които Ройтерс се стреми, ще бъдат валидни и за виртуалното информационно бюро.
В триизмерния свят на Second Life играчите могат да купуват и продават разни стоки с виртуална парична единица наречена Linden долар. Но по-важното е, че този онлайн пазар позволява потребителите да обменят Linden доларите в истински щатски долари и по този начин да правят истински печалби от дейностите си. Този факт предполага съществуването на жива икономика в нереално измерение. Всеки ден около 135.5 милиона Linden долари, равни на половин милион щатски долари, циркулират между регистрираните потребители, които вече наброяват 900 хиляди души.
Икономиката, както и населението на Second Life растат средно с 10-15 процента на месец, а авторите на играта се опитват при това бясно темпо да избягнат хиперинфлацията и следят отблизо оживената валутна борса Lindex. "Целта ни като цяло е да задържим валутния курс колкото се може по-непроменлив, проблем, с който повечето страни се сблъскват", смята Филип Роуздейл от Linden Lab. И допълва, че също като истинска централна банка Linden Lab понякога трябва да "изтегля" пари от виртуалната икономика, а понякога трябва малко да "инжектира" за стабилност.
А в онлайн играта се въртят реални пари - месечната такса за достъп е 9.95 долара, срещу които модераторите от Linden Lab дават седмични стипендии от по 400 Линден долара (1.46 щатски долара). Като лостове за управление на паричните потоци се използва поскъпването или поевтиняването на таксите за достъп до определени дейности в играта. Големият недостиг, върху премахването на който се работи, е отсъствието на централна банка с права да кредитира и да определя лихвени проценти за виртуалната икономика.
Адам Ройтерс пише, че процъфтяващата икономика на Second Life започва да привлича вниманието на американски конгресен комитет, който търси начин виртуалните имоти и приходи да бъдат облагани с данък, съвсем реален при това. Засега тези, които печелят по нещо от онлайн икономика, са длъжни да заявят доходите си в американската агенция по приходите, докато се измисли закон за овладяване на ситуацията, коментира Адам Ройтерс.