Едно кръгче с най-популярния електромобил
Електромобилите не са някаква новост. Първите се появяват още в края на XIX век, като до 20-те години на XX-ти са дори по-популярни от тези с традиционен двигател. По една или друга причина обаче са обречени на забрава, а възходът им започва преди около десет години. Първият масов съвременен електромобил е "Нисан Лийф", появил се през 2010 година.
Към днешна дата, това все още е най-популярната кола на ток в света, с над 200 хиляди доставки, като конкуренцията продължава да й диша праха. Появата на "Лийф" е истинска революция, като той стана първият електромобил, избран за автомобил на годината в Европа и в света за 2011 година. От сравнително скоро, "Нисан Лийф" се предлага и на българския пазар, но не от дилърите на марката, а от фирмата еМобилити Интернешънъл.
Защо е хит
На какво се дължи популярността на "Лийф"? Ако започна от външния вид, то футуристичните форми на колата са сякаш неподвластни на времето и автомобилът изглежда модерен и към днешна дата.

Формата обаче не е самоцел. Тя позволява максимално оползотворяване на пространството и дава вероятно най-големият плюс на "Лийф" - практичността. С дължината си от 4.44 метра, автомобилът е типичен представител на "Голф"-класа.
Благодарение на компактната система за задвижване голяма част от дължината е използвана за изграждане на зоната за пътниците. Карал съм почти всички модели в сегмента и убедено мога да твърдя, че трудно ще намерите кола със сходни размери и толкова просторен салон.

В същото време багажникът е с обем 370 литра, което също е отличен показател за "Голф-класа". Не липсва и възможност за сгъване на облегалките на задните седалки, което утроява багажният обем.
Повечето електромобили, които в масовия случая са адаптирани за задвижване с ток модели с традиционен двигател, имат проблем именно с багажника, тъй като батериите заемат част от вместимостта му.
Проектиран от самото начало като електромобил, при "Лийф" пакетът с акумулаторите е в пода, което освен освобождаване на обем за багаж, сваля центъра на тежестта и повишава стабилността.

Колко изминава?
Тестваният "Нисан Лийф" беше в най-базовото изпълнение и с най-скромната като капацитет батерия. 24-те киловатчаса, съхранявани в нея, стигат за изминаването на около 130 километра. Според проучванията на производителя, това задоволява ежедневните нужди на около 70% от шофьорите в Европа.
Запасът от ход обаче зависи много от външните температури и най-вече от стила на каране. През повечето време залагах на еко режима и се стремях към максимално икономично шофиране, като без проблем изминавах обещаните от производителя километри. Лично за мен този преход е напълно достатъчен за ежедневните ми нужди, тъй като обикновено правя повече около 40 километра на ден.

Батериите зареждах в гаража, като пълният им капацитет се възстановяваше за около 8 часа. Предимството на "Лийф" е, че позволява задаване на часовете за заряд, така че да се ползва по-евтината нощна тарифа. Има и възможност да се определи час, в който купето да е загрято или охладено до определена температура.
По-скъпите версии на "Лийф" имат и вход за бърз заряд от публични станции, като в зависимост от капацитета на устройството, времето за пълно зареждане може да бъде намалено до час.
Как се кара?
Като изключим някои дребни особености, "Нисан Лийф" се кара като стандартен автоматик. Основната разлика е, че при натискане на бутона за стартиране не се чува никакъв звук, а само надписът Ready, показва, че може да потеглите. След преместването назад на кръглият селектор, който играе ролята на скоростен лост, автомобилът потегля.

Тежащият 1600 кг "Лийф" се задвижва от електромотор с мощност 109 к.с. Всеки път се изненадвах колко пъргаво потегля автомобилът. Доускорението в градски условия също впечатлява, като основната причина за добрата динамика, е че въртящият момент от 254 Нм е на разположение във всеки един момент.
Напрактика, при потегляне почти няма автомобил, който да съперничи на "Лийф". Е, ускорението до 100 км/ч не впечатлява - 11.9 секунди. Максималната скорост е само 144 км/ч, но при една предимно градска кола, не тези цифри са най-важните.
Това което наистина доставя удоволствие е абосолютната тишина при движение. За да не е колата опасна за пешеходците има възможност да се задейства високоговорител, който излъчва слабо бръмчене при движение с до 30 км/ч. Предупредителен сигнал се активира и при маневриране на заден ход.

Изкуших се да покарам "Лийф" по завоите към Бистрица и наистина бяха впечатлен колко добре стои на пътя тази кола. Разбира се, катеренето на баири поглъща доста от енергията на батериите, но пък при всяко пускане те се зареждат, благодарение на превръщането на кинетичната енергия в електрическа.
С преместване на скоростния лост една позиция назад, се активира и режим, при който електромоторът оказва по-голямо съпротивление, играе ролята на моторна спирачка, а акумулаторите получават повече ток. "Нисан Лийф" вози приятно меко, което също е сериозен плюс.
Колко е еко?
Популярността на електромобилите расте постоянно в последните години. Към средата на тази година техният брой в цял свят е 1.5 млн, от които една трета са купени през 2015-та.

Причините са няколко. От една страна е екологичният ефект. Разбира се, доколко е валиден той зависи от това с каква енергия са зарежда колата. За София над 52% от тока идва от въглища, а още почти 9 на сто от изгарянето на природен газ. От възобновяеми енергийни източници пък се осигурява около 35% от електроенергията.
При това положение не може да се твърди, че карането на "Лийф" в столицата не замърсява въздуха. Хубаво е обаче, че поне вредните емисии не се отделят в най-замърсените от коли райони.
Пести ли пари?
Екологичността на коли като "Лийф" носи на собсвениците им редица финансови бонуси. В Германия например се субсидира с 4000 евро самата покупка на електромобила. Следват и редица облекчения, свързани с данъци и достъп до платени места за паркиране.

Подобна е ситуацията във Франция, Ирландия, Холандия и т.н. Още по-сериозни са те в скандинавските държави и в резултат в Норвегия вече една четвърт от купените коли са на ток.
В България собствениците на електромобили са освободени от данък. Сумата обаче не е кой знае колко внушителна - 310 лева годишно за кола със сходна мощност и традиционен двигател. От миналата година с 30% е намалена и екотаксата, като се спестяват още 41 лева еднократно.
Като работещ в центъра, в район със синя зона, едно най-големите предимства за мен беше възможоността да паркирам без пари в нея. При осемчасов работен ден, това ще рече спестяване на около 370 лева месечно.

Сериозни икономии се реализират и от далеч по-ниските разходи за експлоатация. От една страна, 100 километра се изминават с ток за 3.11 или 1.80 лева, в зависимост от това дали се зарежда на дневна или нощна тарифа, при поне 10 лева за най-икономичния дизелов автомобил, да речем.
От друга, електромобилът не се нуждае от смяна на масла и филтри, а накладките издържат много повече, защото често, при натискане на спирачката, спирането става с електромотора. Колите на ток са по-застраховани от повреди, тъй като в конструкцията им се използват околе една трета от частите, влагани в традиционен автомобил.
По повод притесненията на редица потенциални клиенти за живота на батерията, производителя гарантира поне 10 години безпроблемна експлоатация. Нещо повече, досегашните наблюдения сочат, че един петгодишен електромобил има по-дълъг пробег от чисто нов.
Колко струва?
Големият недостатък на електромобилите, освен техния ограничен пробег, е цената. Грубо казано, те са около два пъти по-скъпи от нормален автомобил със сходно оборудване и мощност. "Нисан Лийф" не прави изключение.
В България колата се предлага на оперативен лизинг, като базовата версия струва поне 750 лева месечно без ДДС. Сумата включва застраховки "Каско" и "Гражданска отговорност".

Срещу 980 лева без ДДС, пък се поемат абсолютно всички разходи по колата - консумативи, гуми и т.н.
Всеки ползвател на "Лийф" получава зарядна станция за стена и право на безплатен заряд от станциите на Eldrive, каквито има в София, Пловдив, Варна и Бургас.