Наръчник за обезщетения при снежни апокалипсиси

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Наръчник за обезщетения при снежни апокалипсиси

Снимката е от снежната блокада на магистрала "Тракия" в края на 2016 година. Тогава премиерът в оставка Бойко Борисов заяви, че подобна ситуация не може да бъде избегната.
Снимката е от снежната блокада на магистрала "Тракия" в края на 2016 година. Тогава премиерът в оставка Бойко Борисов заяви, че подобна ситуация не може да бъде избегната.
Кой е виновен, ако се окажем в снежна блокада, и може ли да потърсим обезщетение от държавата? Кои са отговорните институции? Колко ще струва завеждането на подобен иск?
Това са част от въпросите, които възникват покрай усложнената зимна обстановка в страната от края на 2016 г. и началото на тази година. Правителството свика кризисен щаб, след като стана известно, че температурите ще паднат и ще има обилен снеговалеж. Основната причина за щаба беше и неочакваната блокада на стотици хора на 30 и 31 декември на автомагистрала "Тракия" след снеговалежа и навяванията в Югоизточна България.
На няколко пъти ситуацията беше оприличавана на апокалипсис. "Дневник" разговаря с юристи по въпроса дали хората могат да съдят държавата, респективно общината, за претърпени вреди от непочистен сняг, забавено издадена забрана за движение на тежкотоварни автомобили или друго тяхно действие или бездействие.
Лесно ли хората могат да получат парично обезщетение от отговорните институции в такива ситуации? Краткият отговор е: по-скоро не. Пред съда те трябва да докажат, че държавата или общината са причинили вредите им.
За да претендира ищеца непозволено увреждане, той трябва да докаже един от елементите му - противоправно бездействие, т.е. да се установи дължимото по закон поведение на администрацията и липсата на изпълнение от нейна страна.
Дневник
За да претендира ищеца непозволено увреждане, той трябва да докаже един от елементите му - противоправно бездействие, т.е. да се установи дължимото по закон поведение на администрацията и липсата на изпълнение от нейна страна.
Кой е виновен?
Държавата и общините
Според Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ) гражданите и юридическите лица могат да търсят обезщетения за вреди от държавата или общините. Това се случва чрез завеждане на иск до административния съд. В случаите на подхлъзване при непочистена и неопесъчена улица компетентен е районният съд. Това става известно от определение от юли 2010 година на Върховния административен съд (ВАС) в смесен състав, т.е. съдии от Върховния касационен съд (ВКС) и ВАС. Те приемат, че при исковете за подобни обезщетения процесът трябва да се води по Закона за задълженията и договорите - по текстовете за непозволено увреждане. Основен мотив на магистратите e, че почистването е стопанска дейност, а не административна.
Оттогава досега практиката е непротиворечива
Държавата/общините са собственици на пътищата - републикански и местни. Снегопочистването пък се възлага на фирми, избрани чрез обществени поръчки. Работа на държавата и общините е да стопанисват тези пътища, което те правят чрез възлагане на почистването на друг.
Как хората могат да търсят обезщетение?
С иск срещу Агенция "Пътна инфраструктура"
Според съдебната практика исковете за обезщетение на вреди в резултат на неизпълнение на задължение на държавата в лицето на Агенция "Пътна инфраструктура" да почисти и опесъчи републиканските пътища са подсъдни на общите, т.е. гражданските съдилища, а не на административните. Искът може да се подаде, ако е нямало забрана за движение по пътищата, а гражданите са спазили всички изисквания на Закона за движение по пътищата, но са се оказали блокирани дълго време на пътя.
Основание за иск може да бъде и фактът, че агенцията е издала забрана за движение на тежкотоварни автомобили или на всички превозни средства със закъснение, което е довело до блокади. Всичко това подлежи на доказване.
Искът трябва да се подаде срещу Агенция "Пътна инфраструктура", която отговаря за поддържането, своевременното снегопочистване, опесъчаване на пътищата и за информацията за пътния трафик.
Зимната обстановка представлява провокация за администрацията - да предприеме действия, което е длъжна по закон, изразяващи се в задължението да почисти. Но всяка ситуация трябва да се преценява конкретно - ако вали непрекъснато, кое точно е наложило спирането на автомобилите. Ако е поради липса на видимост, тогава агенцията няма какво да направи, коментираха юристи пред "Дневник".
Ако са затрупани пътища, които пътната агенция може да почисти, иск може да се подаде, но от значение е обичайното технологично време за това почистване. За да
претендира ищеца непозволено увреждане, той трябва да докаже един от елементите му - противоправно бездействие, т.е. да се установи дължимото по закон поведение на администрацията
и липсата на изпълнение от нейна страна.
Иск за вреди на пътници в блокирани коли по републиканските пътища може да се предяви, ако пътната агенция не е извършила в срок снегопочистване и опесъчаване. Ако е допуснато пътно-транспортно произшествие в пряка причинна връзка с бездействието за почистване и опесъчаване, вредите ще се установяват по повод на катастрофата.
Искът трябва да се подаде срещу Агенция "Пътна инфраструктура", която отговаря за поддържането, своевременното снегопочистване, опесъчаване на пътищата и за информацията за пътния трафик.
Искът трябва да се подаде срещу Агенция "Пътна инфраструктура", която отговаря за поддържането, своевременното снегопочистване, опесъчаване на пътищата и за информацията за пътния трафик.
Пред който съд като първа инстанция следва да се подаде искът - районния или окръжния?
Зависи от цената на иска
Исковете по граждански дела с цена на иска над 25 хил. лв. са подсъдни на окръжния съд като първа инстанция. Тези с цена под тази сума са подсъдни на районния съд.
По отношение на местната компетентност на съответния районен или окръжен съд, ГПК посочва, че исковете срещу държавни учреждения и юридически лица, каквото е пътната агенция се предявяват пред съда, в чийто район се намира тяхното управление или седалище, т.е. в град София.
Но в гражданския кодекс се казва още, че по спорове, възникнали от преки отношения с поделения или клонове на учрежденията, исковете могат да се предявят и по местонахождение на клона или поделението.
Какво трябва да докажат и как?
Трябва да е настъпила вреда
За да бъде уважен иск за непозволено увреждане - (по чл. 49 от ЗЗД) - трябва да е настъпила вреда, която да е пряка последица от нарушение - т.е.Агенция "Пътна инфраструктура" да не е почистила, обезпесъчила или някакво друго нарушение, свързано с управлението на пътищата, от което да се е стигнало до блокада или по-сериозен инцидент. Не е необходимо да се доказва наличие на вина за неизпълнението - умисъл или непредпазливост.
За какво може да се иска обезщетение?
За страха, предизвикан от блокади, за гориво, изгорено в повече или за пропускането на часа за сключване на договор...
Неимуществените вреди са по-обичайни при такава хипотеза - това са тези състояния, свързани с инцидента, предизвикали страх за живота и здравето. Или предизвикали болка - при измръзване, страдание, негативни емоции и други. Имуществените вреди обикновено се свързват с претърпяна загуба - гориво, изгорено в повече, за да се поддържа топлината в автомобила, когато той престоява.
Освен за имуществени и неимуществени вреди обаче, пред съда може да се претендира и за пропуснати ползи, т.е. пропускането да се получи сигурна печалба от неизпълнение на договор например. Т.е ако на 30-ти декември сте се оказали в снежната блокада на магистрала "Тракия", а сте бързал за сключването на важна сделка в Бургас, може да предявите иск за пропуснатите ползи.
Снимката е от снежната блокада на магистрала "Тракия" в края на 2016 година
Снимката е от снежната блокада на магистрала "Тракия" в края на 2016 година
Как се доказва вредата?
С всички доказателствени средства
Непочистването на пътищата, като факт, който подлежи на доказване в съда, може да се установява с всички доказателствени средства - свидетели, снимки, информация от медии, бюлетини и др. За доказателство може да се ползва и информация от сайта на агенцията, където се публикуват съобщенията за забраната за пътуване с техните часове.
Колко е държавната такса за завеждането на иска?
Таксата е 4 % върху цената на иска, т.е. върху претенцията, но не по-малко от 50 лева.
Има ли нужда от адвокат?
Да, защото е трудно доказването на бездействие от страна на държавата/ общината или на закъсняло тяхно разпореждане, които да доведат до вреда у пострадалия. Трудно се доказва и причинно-следствената връзка.
По същата процедура ли се търси обезщетение заради непочистени улици или тротоари в населени места, в резултат на което някой е паднал?
Могат по същата процедура. Тук бездействието е на общината за непочистени улици или липсата на контрол за почистване на тротоарите, които се чистят от собствениците на сградите.