Видео: "Пепси" разгневи социалните мрежи с реклама за "парти" протести
Компанията за газирани напитки "Пепси" изтегли своя реклама, в която супермоделът Кендъл Дженър се присъединява към уличен протест и "сдобрява" протестиращи и полицаи с кенче пепси кола. В ерата на президента Тръмп и движения като Black Lives Matter компанията разгневи социалните мрежи с неловкия опит да използва "духа на времето", за да се продава.
Клипът, който е дълъг цели две минути и половина, е част от новата кампания на марката под мотото "Живей на момента". "Моментите, в които се отпускаме, избираме да действаме, да следваме желанията си и нищо не ни спира", пояснява компанията в свое изявление. "Късометражният филм Jump In с Кендъл Дженър улавя именно духа и действията на хората, които са готови да скочат в момента с главата напред".
Социалните мрежи бяха безпощадни
В клипа риалити звездата и супермодел, част от семейството на Ким Кардашиян, позира за улична фотосесия, докато покрай нея минава шествие. Внушението е, че Дженър "скъсва оковите" на лъскавия си живот, за да се присъедини към множеството и че решава проблемите му, като подарява "Пепси" на охраняващите полицаи. Самата демонстрация е за "любов" и е представена повече като парти, на което хората се събират, за да послушат музика. Препратките към настоящето обаче са очевидни - най-вече към кадър от протестите на Black Lives Matter от 2016 г.
the new @Pepsi ad evoking imagery of @IeshiaEvans in Baton Rouge is total exploitative brand social activism bs 👋🏼 pic.twitter.com/YzAFtWEzDO
— Sherry (@slchen_) April 4, 2017
За ден от премиерата на клипа вчера споменаването на "Пепси" в социалните мрежи е скочило с 331%, но 44% от публикациите са в контекста на движението срещу полицейското насилие над чернокожи Black Lives Matter, в 31% рекламата е определена като неадекватна, а 10% от потребителите са я нарекли "най-лошата на света". Това показват данни, цитирани от специализираното издание Adweek. Компанията осъзна грешката си още същия ден, като изтегли клипа и се извини.
"Искахме да изпратим глобално послание за обединение, мир и разбирателство. Явно е, че не успяхме и се извиняваме. В никакъв случай не сме искали да омаловажаваме сериозни проблеми. Ще изтеглим рекламата", написа "Пепси", която също се извини на Кендъл Дженър, "че я поставихме в това положение."
"Рекламата ви е боклук"
То едва ли ще е достатъчно, предвид че компанията успя да ядоса най-ценната си демографска група - младите хора, коментира Adweek. "Ако носех "Пепси", вероятно нямаше да бъда арестуван", написа в "Туитър" един от най-известните активисти на Black Lives Matter Дирей Маккийсън и добави "Пепси", рекламата ви е боклук". Оказа се, че тя излиза и на годишнината от убийството на Мартин Лутър Кинг.
If only Daddy would have known about the power of #Pepsi. pic.twitter.com/FA6JPrY72V
— Be A King (@BerniceKing) April 5, 2017
Под снимка на баща си в сблъсък с полицай дъщерята на Кинг отбеляза; "Ако само татко знаеше за силата на "Пепси"..." Клипът бе критикуван и за внушението, че протестите са веселба, а бляскавата и бяла Кендъл Дженър е представена като "човек от народа".
Липсата на какъвто и да е допир с протести и с проблемите на хората и неадекватното представителство на етноси и класи във висшия мениджмънт на "Пепси" - това вероятно е причината и трябва да е поуката от гафа коментираха рекламни експерти пред Adweek. Кампанията е дело на вътрешния екип на компанията. Писателят и колумнист доктор Бойс Уоткинс дори нарече рекламата "най-расистката в историята". "Уолстрийт" обаче не се впечатли много от шума - акциите на "Пепси" регистрираха повишение до $112.17, предава "Ройтерс".